När intresset, kostnaden och tiden stämmer med livet.TonyMontano skrev:När tycker ni att de är värt att bygga ett verk?
Ja då får jag vänta^^ då det bara är intresset som stämmer in...När intresset, kostnaden och tiden stämmer med livet.
Gunnar lindgren skrev:Är det vid ditt fritidshus som bara används sporadiskt faller bäcken 4 meter på din mark? Kan du dämma upp bäcken utan den översvämmar stora områden så kan du få lite bättre flöde .Du öppnar dammluckan när du är i stugan och stänger när du åker därifrån sen får överskottet rinna över dammen när den blir full. Sen när du in-vintrar öppnar du dammluckan och lyfter ur kraftverket. Som du kanske minns så har jag ett litet hjul med 35 cm fall-höjd det har fungerat jättebra i sommar ger 2,7-3,0 amp går direkt mot batteribanken som är på 300 A/H .Som du vet så är det olagligt att dämma eller fördjupa dikesbotten det här blev inget bra svar på din fråga friskt vågat hälften vunnet.
RÖD@nörd skrev:Nä Tony, om du har tid och möjlighet sätt igång och gör något kul och användbart vid det där röret. Kanske kan du bara förlänga röret neråt och samla vattnet i en tät behållare där du har en liten turbin eller munstycken ut till ett vattenhjul. Kanske turbin är att föredra då det är mer funktionssäkert på vintern. Med en sån installation har du heller inte sabbat nåt och kan lätt återställa om du skulle känna för det. Jag tror det blir en liten säker och bra kraftkälla så sätt igång du och lycka till.
Det har den definitivt.RÖD@nörd skrev:Jag fattar inte varför man måste dra in familjebegreppet i en tråd som ska handla om ett litet vattenfall det har väl inget med det här och göra???
Dom har rätt att bli "kränkta" och jag har rätt att tala gott om familjen. Jag har t.o.m. rätt att säga att homosexualitet är onaturligt och fel. Jag har för mej att det stod något om rätten att uttrycka sej fritt i nån svensk grundlag och nått annat man kallar för "mänskliga rättigheter". Ooooerhört revolutionärt! Den rättigheten kanske måste tas bort så att ingen blir "kränkt"?RÖD@nörd skrev:Förresten är det en direkt kränkning mot de miljoner människor här i Sverige som lever utanför det begreppet och familjen är väl heller ingen norm....?
Om du har tur så kanske det går att hitta nån generator från nån liten motor som går att använda om man växlar upp varvtalet.TonyMontano skrev:Dock blir det lite jobb så tyvärr påverkas familjen lite och linda en Generator för max 100w känns inte så lockande!
PowerMizer skrev:...... Jag har för mej att det stod något om rätten att uttrycka sej fritt i nån svensk grundlag och nått annat man kallar för "mänskliga rättigheter". Ooooerhört revolutionärt! Den rättigheten kanske måste tas bort så att ingen blir "kränkt"?
TonyMontano skrev:Dock blir det lite jobb så tyvärr påverkas familjen lite......
McB skrev:Det väl en impellerpump med gummi impeller, inte byggd för tryck och belastning då viker sig impellern och det läcker förbi + att den har en inbyggd hög friktion.
Den är byggd för att dra runt axeln med moment inte ta ut moment från axeln.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster