Hej!
Ett aktivt medlemskap här kan säkert leda till lite av varje. För mig har det bl.a. givit en ny bekantskap och som kallar sig "Mixter" här på forumet. På något sätt blev vi bekanta här. Jag tror det var jag började med ett personligt meddelande efter att nogsamt läst igenom tråden "Kaplan 280".
I lördags var det vackert vårväder men kanske lite kallt i luften för det är ju bara mars än. Denna vackra dag ägnade jag och min kompis elektrikern åt ett besök hos Mixter som han dagen innan medgivit via telefonkontakt.
Det blev en fantastisk dag och Mixter är en mycket trevlig och pratsam kille så tiden där gick väldigt fort. Jag hade min nyinköpta digitalkamera med och tog ett antal bilder. Jag frågade Mixter om jag fick göra ett litet bildreportage med tanke på att det avancerat vidare med turbintillverkningen och det gick bra för hans del. Mixter är duktig också som ni kan se på bilderna nedan. Jag blev imponerad och kanske lite avundsjuk också, för jag skulle så gärna vilja bo vid ett litet vattenfall...
- När vi kom fram möttes vi av denna vyn. För några år sedan var här bara ett gammalt grustag men det har Mixter ändrat på och han har gjort allt precis själv. Inte dåligt, eller hur? Den äldre silvergrå bilen är min. Inne i verkstaden till vänster pågår tillverkningen av turbinen. Bakom skyliften satt vi och drack kaffe och åt smörgåsar med stekt strömming på som min kompis hade gjort på morgonen. Han är morgonpigg.
- P3210080.JPG (136.47 KB) Visad 9056 gånger
- Bland det första vi tittade på var det nya turbinhjulet som är under tillverkning. Nu är en uppsättning skovelblad färdiga från fräsmaskinen. Finputsning återstår. Någon kaplanturbin blir det tydligen inte, men väl en propellerturbin med ställbara blad och det är inte dåligt det heller.
- P3210063.JPG (39.19 KB) Visad 8958 gånger
- Efter besöket i verkstaden var det dags att ta en titt på det lilla vattenfallet och fördämningen som ligger endast ett stenkast från huset. Oj, så tjusigt!
- P3210071.JPG (151.41 KB) Visad 8949 gånger
- Endast något tiotal meter från Mixters fördämning ligger en fördämning till.
- P3210069.JPG (147.86 KB) Visad 8966 gånger
- Ovanför Mixters fördämning ligger en liten damm och vid dammen ligger anläggningen som också är en vedeldad bastu med egen badbrygga. Så genialt!
- P3210081.JPG (151.89 KB) Visad 8961 gånger
- Under den nedre sittbänken i bastun finns turbin och generator. På bilden ser det ut som den står stilla men den var i full gång och Mixter sa att jag inte skulle sätta ned fingrarna där för det var lätt att skära sig på den vassa plattremmen som for runt.
- P3210075.JPG (135.03 KB) Visad 8959 gånger
"En lyckad dag" fortsätter som RE.