tompas11 och PowerMizer måste erkänna att jag verkligen saknar er här och det kommer från hjärtat
Egen härd, guld värd ja...
Min helt nya grej är att jag fr.o.m. i höst på allvar ha börjat och ta vara på äpplena i trädgården.
Tidigare har det varit så att jag gett bort och delat ut det mesta utom en mindre del som jag ätit själv.
Förvisso delar jag ut fortfarande men det har varit ett väldigt gott fruktår i år så äpplena blev fina, och så stora Cox Orange som jag fick i år har jag inte fått tidigare, för dom blir ofta mindre och många men i år vart dom både stora och många.
Det jag gör är att jag kokar äpplekräm och äpplemos mest varje kväll, kanske inte båda samtidigt men en gryta per kväll brukar det bli och nu är jag ner i drygt en timme, som mest kanske 1½, för hela proceduren och då blir produkten c:a 2 liter kräm eller mos. Mos går lite snabbare eftersom det inte behöver redas.
Första kvällen var ett försök med lite internetrecept och tips där men nu har komponerat en slutresultat som jag känner mig nöjd med själv.
För krämen kan jag dra mitt recept lite snabbt här...
En 2½ liters rostfri gryta fyll mellan 1/4 del och 1/3 del vatten på botten
½ Gravensteiner och ½ Cox Orange äpplen delas och skalas i klyftor och klyftorna delas i bitar allt med en liten kniv
(lämpligt vid det här terapiarbetet kan vara och lyssna till sin favoritmusik på Youtube, det finns även spellistor så man slipper kladda ner datormusen när varje låt är slut...
Den här skalningen är det stora jobbet och tar för mig ung. en ½ timme nu....
När grytan börjar bli full av äpplebitar sätter jag den på spisen och skalar de sista 2-3 äpplena medan den värms upp till kok.
Sen får allt koka upp men jag sänker värmen ganska snart till 2 och sen får det puttra en stund under lock.
När jag ser bitarna börjar mjukna häller jag 2-3 matskedar strösocker och börja mosa sönder med potatisstöten och efter en stund är allt som en tunn äppelkräm.
Nu hämtar jag en mindre rostfri vispskål och fyller i 2-3 rejäla matskedar med potatismjöl och sen fyller halva skålen med vatten och vispar upp snabbt. Sen är det lite brådis för mjölet sjunker snabbt till botten så fort till gryta, sätt på maxvärme, i med stöten, vispa upp en gång till i mjölvattnet och sen snabbt med allt i grytan. Sen får man också röra fort med stöten därför krämen stelnar med en gång som mjölvattnet kommit i. Nu får det koka upp en gång till medans jag rör med stöten.
Nu eller innan kan man droppa i lite försiktigt med malen kanel som sätter en god smak.
Själv är jag lite försiktig med allt sånt, jag tar hellre för lite än för mycket och äpplena är söta i sig själv så därför behövs inte så mycket socker, men det är ju annorlunda om man har surare äpplen. Gravensteiner är lite söt-syrliga och Cox Orange är mer söta äpplen.
Nu är krämen färdig och jag häller upp en rejäl tallrik och äta direkt, sen tar jag grytan och ställer den på det kalla betonggolvet i garaget eller källaren med en järnring på locket så det ligger kvar. Sen får grytan stå där under natten på svalning.
Det första koket jag gjorde blev en liten miss därför jag kokte för länge. Jag trodde helt enkelt att äpplena skulle koka sönder av sig självt, och det gör dom ju om det får koka tillräckligt länge men nackdelen blir då att krämen blir "rinnig" och den mer "färskare" smaken känns gått förlorad. Nu är den sammanlagda koktiden så där c:a 20 minuter allt som allt.
Så klart är krämen godast nygjord men funkar även bra dagen efter, eller ett par dagar efter.
Krämen går att äta kall men jag vill helst ha den uppvärmd i en gryta först och sen kall mjölk i och helst även några krossade veteskorpor.
Jag har ätit det här mest varje dag i ett par veckor nu och jag gillar det fortfarande
Kom ihåg att det inte bara är tanter i kök som fixar sånt här, jag lovar du gör det också
Smaklig måltid