Hej på er!
Har under en tid tillbaks filat på ett litet vattenkraftverk till sommarstugan. Stugan ligger off grid intill en liten sjö avsides ut i skogen. Så det är ingen som tar illa upp när man går runt "lättklädd" på gräsmattan
Har fått så mycket härlig! information härifrån så jag nu helt enkelt är skyldig att dela med mig.
Generatorn, är en trefas Kina PMG vindkraftsgenerator på 100w RMS, 150w peak.
Så här ser den ut inuti. Vet inte om det är kvalité. Det kanske någon annan kan svara på? Hur som helst känns den rejäl
Monterades in i ett avloppsrör som jag hade liggandes. Ändarna är laserskuret aluminium. Axeln tillverkades i 40mm benhårt axelstål och monterades rakt på generatorn. Återstår att se hur länge lagren håller.. Peltonhjulet kommer från eBay. Om jag inte missminner mig är diametern 16cm. Bry er inte om brödsmulorna på köksbordet
Controller är en kina. Ser ut så här inuti Billigaste modellen men den duger åt mig i detta skedet.
Det kostar att ligga på topp och projekt som det här är ju inte direkt gratis. Guldpriset låg i topp när bilden togs . Här ser ni för övrigt den lilla skogsbäcken. Avrinning från ett antal myrer högre upp. Tyvärr som oftasts torr på sommaren. Önskar man hade något större, men det är som det är.
Uppskattningsvis har 200-250 meter 50mm PEM-slang har dragits. Slangen hade jag liggandes, den räknar jag som gratis. Hade för övrigt stora problem med luft i slangen som uppstod eftersom den inte hade konstant fallvinkel. Gallrade och löstes dock på plats.
Sovklockan ringer. To bee continued..