av Karro 27 nov 2010 12:54
Truckbatterier byts ofta när de minskat sin kapacitet till ett visst antal procent, 50% eller något, eller tills de inte klarar av att driva trucken en hel dag. Har batterierna bytts för att trucken går hela dagen, och batteriet inte klarar längre, eller på grund av något procenttal eller viss driftstid, då har nog batteriet också skötts och har kanske halva kapaciteten kvar. Kommer däremot batteriet från någon som skrotar trucken, eller någon som bara kör lite då och då, så vet man inte skicket. Det kan vara jättebra och det kan vara urdåligt.
Vet man inte om man vill ha gelbatterier eller påfyllbara, och man är ny på det här (kanske det är samma sak), då skulle jag rekommendera våta. Ska man däremot ha batterierna i vardagsrummet eller under diskbänken, då skulle jag säga gelbatterier, för de gasar inte. Tänker man bygga sin egen laddare, utan att bygga något riktigt bra och elektroniskt, då skulle jag säga våta batteri. Köper man en tipp-topp lite dyrare batteriladdare/regulator, så kan gelbatterier ha sina fördelar.
Det är en massa olika saker att bedöma, så det går inte att säga vilka som är bättre. Viktigaste är nog batteriets historia. Det lite nyare batteriet verkar lockande, för där vet man i alla fall vad som har hänt med det de senaste 3 åren.
Pris? Jag vet inte riktigt vad som är vettigt pris för okända begagnade batterier.
Kanske man kan multiplicera Ah och spänning, för att få ett mått på kr/Wh?
Eller så dividerar man priset med vikten, och får ett kilopris.
När jag köpte batterier för ca 5 år sedan betalade jag 8 kr kilot, eller 30 öre per Wh för gamla batterier med känd historia.
Vad har ni andra betalt?
Senast redigerad av
Karro 28 nov 2010 08:23, redigerad totalt 1 gång.