Martin skrev:Spelar det någon roll vem som har regeringsmakten? Det är ju samma gamla vanliga sossepolitik oavsett vem som styr.
Ser man bortom sakpolitiken och tittar på vartåt saker drar så håller jag med, men skulle nog kalla det för kommunism.
RÖD@nörd skrev:Det finns inga ideal och det finns inget engagemang längre.
*Applåder* Engagemang och ideal ger inga fjädrar i hatten från dom styrande i toppen...
Jag blir ibland alldeles brydd över dessa politiker som haussar en sakfråga istället för att dra upp och följa grundläggande strategier. Det blir så mycket motsägelsefulla saker när dom vindflöjlar mellan dagsaktuella ämnen....
Vi är ett neutralt land, men krigar med USA för att angripa andra länders regeringar.
Vi strävar efter att vara ett välfärdsland, men sjukvården sparar in både ambulanser och akutvårdsplatser.
Vi har en borglig regering, men betalar t.o.m. en trafikpremieskatt när vi försäkrar vår bil.
Vi lever i ett fritt land, men försök för den skull inte köpa opastöriserad mjölk eller icke statligt godkända blomfrön.
I Sverige utgår makten från folket, men FN och EU (ej folkvalda beslutsfattare) har makten att sätta vår demokrati ur spel när och hur de nu behagar göra det.
Det finns dock en logik i allt sammans... Om man nu vill se den.
tompas11 skrev:Tanken är att gå fram under en beteckning, förslagsvis Alliansen.
Mycket logiskt. Om man lyckas få det till att vara 2 partier (i praktiken, alltså) så har man uppnått tre saker:
1 För väljarna har man att välja på två saker: svart eller vitt, gott eller ont.
2 Nya eller etablerade partier som inte önskas av makteliten har inte en chans att komma med.
3 Dom som sitter på den verkliga makten har bara två block att manipulera.
Jobbar man vidare så är det logiska att det även bildas ett tredje "block" som samlar partier som främjar nationell suveränitet, utträde ur globala sammanslutningar och religionsfrågor e.t.c. Då har man helt plötsligt en databas att filtrera ut "fiender" ur, sådana som kan ställa till med problem för staten/eliten.
Lägger man nu in faktorn att vi är uppfostrade att se FN, EU, IMF m.fl. som legitima lagstiftare i vår s.k. demokrati så är det inte så konstigt att vi har det svårt med våra Svenska ideal och våra idéer om hur vårt land bör vara. Det finns ingen reell makt i landet för grundläggande förändringar.
Ib-Arne skrev:Vi var nog en av de bästa i Europa för 30 år sedan, men nu bland den undre halvan.
För 30 år sedan var vi inte med i EU (som käkar pengar ur statsfinanserna och odemokratiskt valda påtvingar oss nya lagar) och Europakonverntionen blev svensk lag för 17 år sedan. Det har hänt annat än att "de borgliga alianskommunisterna" har tagit makten här... När det gäller sossar VS moderater skulle jag vilja säga något så osvenskt som "Same shit - different name".
tompas11: Jag tror att detta är något som är designat, och det skulle förvåna mej storligen om det inte blir 2 partier (block) och ett tredje slask-block för "suspekta människor". Trenden har vi sett en längre tid...