tompas11 skrev:Troligt är att elpriset i Norden kommer att ligga på en låg nivå åtskilliga år framöver. Detta på grund av att det kommer att finnas ett överskott på el.
Karro skrev:Från Elräkning för april:
elpris 0,28kr/kWh
påslag 0,03kr/kWh
energiskatt 0,29kr/kWh
elcertifikatsavgift 0,03kr/kWh
moms 0,16kr/kWh
elöverföring 0,46kr/kWh
abbonemang 0,94kr/kWh
moms 0,35kr/kWh
TOTALT 2,54kr/kWh
Alltså, ett elpris på 28öre/kWh har blivit nästan 10-dubblat till 254öre/kWh
Det här är endå en rejäl besparing sedan jag bytte elbolagl.
83öre/kWh går till staten, Eon snor åt sig 142öre/kWh för att "överföra" elen, och resterande 32 öre/kWh går till elbolaget som står för elen själv.
Ska man skratta eller gråta?
tompas11 skrev:Hur kan du Karro ha så högt elpris?
Hur väljer man att räkna ut vad abonnemanget kostar per kWh? Jag fick det till 22 öre... Årskostnaden/beräknad årsförbrukning. Har man låg förbrukning så stiger såklart kostnaden per kWh.Karro skrev:abbonemang 0,94kr/kWh
Mjaa... Eller allt till NWO. Agenda21 och all miljötalibanism gör ju att allt är "farligt" och ska beskattas. Det blir ju en egen ekonomi med alla miljöavgifter som ska "kompensera" till höger och vänster. Sen blir det mera globalisering av elproduktionen och elleveranserna vilket gör att priserna kommer att öka, oavsett produktionsform och lokal överproduktion.Järnet skrev:Allt till staten mao....
Du glömmer att Tyskland kommer att vilja köpa "grön och fin" el när dom själva går mot inhemsk kolkraft. I norden har vi det dom vill ha; billig och bra vattenkraft att dyrt sälja på sina kunder.tompas11 skrev:Troligt är att elpriset i Norden kommer att ligga på en låg nivå åtskilliga år framöver. Detta på grund av att det kommer att finnas ett överskott på el.
Menar du att du avtalat bort kostnaden för att ha ett abonnemang på t.ex enkaltariff, 16 A?tompas11 skrev:Jag betalar ingen abbonemangsavgift på elhandel
tompas11 skrev:Jag betalar ingen abbonemangsavgift på elhandel, den har jag förhandlat bort.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster