Jag har ingen aning om vad som händer om man bryter mot de reglerna. Antagligen inte något bra.
Kanske mina grannar ska vara glada att jag inte har sändaren till den antennen, så jag kan inte prova om fåglar verkligen ramlar ner från skyn av radarvågor.
Jag goglade lite grand och fann: Tätt intill en mobiltelefon är strålningens intensitet i storleksordningen 200 watt per kvadratmeter.
När man ringer med en mobil är alltså strålningen mot huvudet i samma storleksordning som i förbjudet-zonen för en radarantenn.
Man får inte vistas i sådan strålning ens ett ögonblick.
Med strålning som är 30W/m², alltså ca en tiondel av vad en mobiltelefon ger, får man vistas max 4 minuter.
Samma vetenskap som enligt arbetarskyddsstyelsen är förbjudet höga strålningsintensiteter är tydligen helt ofarligt enligt någon annan myndighet.
Vad mycket man kan få reda på om man gräver lite grand......
Ja, hur var det nu med vetenskapen om farligt och ofarligt? De vetenskapliga rönen verkar variera ganska starkt.
Så låt oss i samlad tropp ställa oss framför en radarantenn på nära avstånd, och säga - det är vetenskapligt bevisat att detta är ofarligt! Det är inte värre än att tala i mobiltelefon.
Låt oss googla igen:
A 42-year-old white man, while working, stood
directly in the beam of a radar transmitter, within
ten feet of the antenna. In a few seconds he had a
sensation of heat in the abdomen. The heat became
intolerable in less than a minute and he moved away
from the antenna. Within 30 minutes he had acute
abdominal pain and vomited.
Mannen dog efter 10 dagar på sjukhus, efter ett antal operationer, med förbryllande symptom. Det verkar alltså inte alls vara en speciellt bra idé att stå framför en radarantenn.
Om nu strålningen framför en radarantenn är 250W/m² och är bevisat dödlig, hur kan då strålningen från en mobiltelefon vara garanterat ofarlig?
Låt oss gå vidare i den här rapporten från 1957
...currently 0.01 watt per square
centimeter is the recommended tolerance level.
0,01 W/cm² = 100W/m²,
här har vi alltså vetenskapliga rön. Men den tillåtna tolererbara nivån ligger på mindre än hälften av vad en mobiltelefon ger!
Vidare sägs
Senare i samma artikel sägs det att när man känner uppvärming på grund av radiostrålning, då har man redan gått förbi den skadliga gränsenCellular injury or death occurs when tissue tem-
perature is maintained at 5°C. above the normal
blood temperature. Tissue temperature even a few
degrees above normal body temperature is danger-
ous.
Det står vidare att den känsligaste delen, när det gäller mikrovågsstrålning, är ögat. Håll alltså mobiltelefonerna på ett betryggande avstånd från ögonen! Hur man nu ska göra det med öronas placering på huvudet?
Enligt forskningsresultat, som citeras i samma artikel, har man vid djurförsök funnit att så låg effekt som 5W skapar förändringar i vävnaderna.
Lägg alltså inte din mobiltelefon på din älsklingshamster - den kan bli skadad.
Det verkar som att de vetenskapliga rönen om farliga strålningsdoser ändrades när mobiltelefonen uppfanns, att man antagligen fann att den var livsfarlig och insåg att man inte kunde tjäna pengar på en livsfarlig telefon, så man gjorde ny forskning för att bevisa att den i själva verket var ofarlig och begravde den gamla forskningen.