tompas11 skrev:Jo det är klart, om nu Karro mätt spänningen över batteripolerna och den bara blev 6V när startmotorn inte rörde sig vid startförsöket så är det säkert kortslutning och då troligast i startmotorn. Om det nu inte är någon kabel som är skavd och ligger mot jord och kortsluter någonstans.
Jag mätte inne i kupén, och det verkar som den spänningen tappas från polerna på startmotorn. 6V är alltså vad startmotorn ser, inte vad batteriet ger. Eftersom jag redan konstaterat att batteriet är i bra skick behöver jag inte oroa mig för den biten längre tycker jag. (ett år gammalt)
Det kan iochförsig vara intressant att mäta direkt på batteripolerna vid startförsök, men det får vänta,
Nästa steg är att byta batterikablar. Om det inte fungerar så får jag felsöka vidare.
Det är helt enkelt det enklaste att göra. Dessutom är det skador på båda batterikablarna.
Bilen har hittills alltid fungerat hemma. Det är endast när jag står parkerad någon annan stans som bilen krånglar. Det gör felsökningen lite svår.