av McB 03 nov 2011 11:52
Visst ska man ha respekt för knallgas, men ena halvan är riktigt flyktig och lättare än luft.
Så länge man inte har för lite ventilation eller en hel truckladdplats bör det inte vara några problem,
minsta brännbara blandning 4% vätgas. Om man räknar lite snabbt på det så behövs det 4 liter gas per 100 liter luft, 40 liter per 1000 liter luft och så vidare.
Ett rum på 2m*3m och 2,4m takhöjd ger strax över 14 kubikmeter 40*14= 560 liter gas ger brännbar blandning.
Om man kikar på en HHO generator där man försökt optimera gasning så är 10 liter i minuten rimligt, det skulle ta runt 1 timme att uppnå en brandfarlig blandning om rummet är utan ventilation.
Nu är vätgas lättare än luft (hindenburg flög ju) och uppe vid taket sitter oftast ventilationen, om den är hyffsad kan du inte uppnå kritisk nivå.
Har aldrig mätt mängden gas från ett batteri när det gasar som mest, men mer än 10 liter/minut kan jag inte tänka mig att ett mindre truckbatteri ger.
Att uppnå en kritisk gas nivå i ett rum är jag inte rädd för, men att ha en antändningskälla för nära ventilationen på ett batteri så att det exploderar inifrån aktar jag mig för.
Det är för övrigt den vanligaste orsaken till att det smäller, 4-95% vätgas är brännbart och om man utgår från knallgas så är den H2O alltså 2 delar vätgas och 1 del syrgas = brännbart i batteriet.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.
- Woody Allen