Nja, lite så där just nu. Det är nå't halsen...
. Hade en besvärlig period med det i augusti (fick höja upp sängen i huvudänden med ett par vedklabbar för att inte få ner eländet i luftrören på natten) men nu verkar det mer som en "vanlig" övre luftvägsinfektion eller vad man kan kalla det. Får hosta slem i alla fall. Gillar inte den kalla fuktiga luften som kommit nu.
Förra gången jag hade besvär med halsen slutade jag att snusa. Jag höll uppe med det i två månader. Augusti och September. I oktober började jag igen
. Först bara lite, lite grann och någon gång ibland och sedan mer och mer tills det blev som "vanligt" igen och så har det varit nu någon månads tid. Snus är lurigt för det ger känsla av välbefinnande. Sitter fint efter maten eller när man jobbar med någonting. Nu är det bara några korn kvar i dosan så det är stor risk att den åker igen och inte blir ersatt av en ny. Det är minsann kämpigt att sluta med ett drogbehov. Det gör sig inte själv precis... Grejen är att man måste vara bestämd att uppnå målet och kämpa emot när begäret sätter in. Det akuta begäret verkar försvinna efter någon vecka eller två. Sedan blir det mer och mer minnet av något som det var "gött" att hålla på med och då verkar det lätt att falla för frestelsen igen...
Ja just det, vädret...
Konstant blöta här i flera dagar. Kalla nordostvindar över Östersjöns förhållandevis varma vatten bildar regnmoln som har svept in här vid sydostkusten och inte nog med det för idag har det konstant regnat hela dagen från ett lågtryck som kom från sydost. Det är inte särskilt kallt när man tittar på termometern, ett par plusgrader kanske, men komma ut i regnet och blåsten känns
svinkallt.
Ska visst hålla på så här under helgen och sedan nästa vecka kall luft som strömmar ner norrifrån, efter det vet jag inte men säkert regn igen...
Har kollat vädret över landet lite smått i något år nu och konstaterat att rent vädermässigt så är det nog vid södra Norrlandskusten jag helst skulle vilja bo. Lite kallare än här men betydligt stadigare väder med mer sol och mindre regn och blåst.
Har inte hänt mer med bilen än att jag skrapat och målat de "nya" bränslerören med rostskyddsfärg. Fick tyvärr göra det inomhus i källaren (gillar inte färglukten typ "cellulosaförtunning"). Har också letat fram rör och nipplar till provningen.
P.g.a. vädret och lite ohälsa har det istället varit tillfälle för att förkovra sig mer i ämnet.
Här är
Görans bilsida som engagerat mig en del.
Jag började så här:
Startsida -->
Motorstyrning -->
StyrparametrarGöran gör en intressant förklaring av förhållandet mellan tändfördröjningen och kolvhastigheten (varvtalet). Just av
det skälet måste då en automatisk tändförställning (centrifugalregulatorn) åstadkommas för att motorn ska bli effektiv.
Göran skriver också så här:
"Vid liten motorbelastning matas inte så mycket bränsleblandning in i cylindern. Lite bränsleblandning i cylindern förbränns relativt sakta. Därför måste tändpunkten ske tidigare före kolvens vändpunkt för att maximalt tryck skall uppnås strax efter vändpunkten. (På äldre bilar uppnåddes detta med hjälp av fördelarens vakuumreglering)."
Här blev jag
. Jag har tidigare hela tiden levt med inställningen att vacuumregleringen av förtändningen endast sker vid snabb acceleration och då för att under en kort stund kunna få ut lite mer effekt. Så är det alltså inte. Istället är det
efter en acceleration, eller
efter den höga uppförsbacken, när effektuttaget planar ut och gasspjället stryps som vacuumförställningen verkar.
Hur ska man då kunna kolla om den funkar när man står under huven med stroboskoplampan i handen?
Nu får jag tänka om helt, och kanske den där mysko ventilen på vacuumslangen trots allt behövs?
sedan läste jag
Idle Airoch sist
Branslesystemoch där hittade jag --> "Kolkanistern"