Hallå där!
Överdriv inte nu. Ni måste ställa till en hel del innan länsstyrelsen vidtar några exekutiva åtgärder.
Så här är det: All påverkan i ett vattendrag kallas
vattenverksamhet.
Lagen säger ungefär så här:
Vattenverksamhet fordrar
miljödom om det inte är av
ringa betydelse.
Jag antar att ringa betydelse får tolkas i det enskilda fallet.
Kanske, kanske, kanske tänker jag i en avlägsen framtid sätta en liten turbin, eller ett litet vattenhjul, i mitt vattenfall för att driva exempelvis dammbelysning och el till verktyg när jag är där. Jag föreställer mig att en sådan åtgärd skulle kunna betraktas som av ringa betydelse men vet det inte med säkerhet. Dock är jag inte främmande för att försöka. Skulle förvåna mig om jag blev "stoppad".
Har sett att Göran byggt ett litet vattenhjul. Jag har uppfattat det som okej från myndighetshåll.
Går man vidare och bygger en turbinanläggning för att exempelvis driva elvärmen till sitt hus så är nog "ringa betydelse" passerat.
Har man däremot haft det så sedan lång tid tillbaka kan man påkalla en s.k.
hävdrätt.
Tycker för övrigt det är bra att verksamhet i vattendrag är reglerad. Hur skulle det annars bli om alla fick göra som de ville?
Vattnet är faktiskt forfarande en gemensam angelägenhet men trevande försök om enskilt ägande är redan inledda. "Tankesmedjorna" jobbar för högtryck med den saken och i fattiga länder är nog det gemensamma vattenstället snart ett mínne blott. Folk får köpa vattnet istället. I alla fall dom som pengar har....
När köpte ni vanligt vatten på flaska i affären senast? Vilket privat företag stod bakom den produkten?
Varför finns det vanligt vatten att köpa på flaska i affären?
Någonstans måste det börja....
Tjäna pengar på människors behov av vatten. Vilken grej!
En våt dröm för "investerarna"