av Ib-Arne 27 jan 2013 00:57
Det e väldigt vanligt att man nämner ljuset i tunneln, eller svävar övanför kroppen, eller ser hela sitt liv rusa förbi, när man dör.
Jag minns bara att det blev svart som att stänga av ljuset. Om jag minns något?
Jag kan nog bidra med en del fakta.
Spelade golf för snart 3 år sedan, tillsammans med min kompis, Ove (som e läkare.) Han berättar (jag minns inget) att jag sa till honom att nu svimmar jag.( Då dog jag) Hjärtat stannade. Jag var död i 8 min. Under tiden kom 1 polis i bollen bakom. Han hade misslyckats 2 gånger tidigare, att rädda 1 som hjärtat stannat på. Så han tänkte att nu f..n ska jag få fart på honom (mig). Bröt de flesta revbenen. Medans Ove gjorde konsgjord andning. Ambulansen var nära golfbanan, hade kört 1 sjuktransport. Killen som körde ambulanse spelade golf på samma banan, så han visste var hål 4 var, där jag låg död.
Defribilerade mig 1 gång inget hände, efter 2:a gången började hjärtat slå igen, o färgen kom tillbaka i ansiktet. Åkte in till lasis, där opererade de mig med balongsprängning av kranskärlen. Dagen efter började hjärtat galoppera. Ny operation. Satte in en deribilator och pacemaker. Brukar skryta att jag har den dyraste datorn 100.000:-. 80.000 för defribilatorn i titan o. 20.000 för kablarna till hjärtat.
Många har sagt att min tid inte var inne o. att jag borde tacka Gud. Jag tackade mina golfkompisar. Hade inte polisen tagit i som f..n så hade jag varit hjärn död, (2-3 min utan syre för hjärnan)
I dag har jag 1 speciell apparat som jag sätter 1 mus utanpå defribilatorn, läser av vad som hänt med mitt hjärta senast
tiden, sänder det till datorn på lassis i Örebro. De kan även kolla med att ringa upp apparaten, som finns på natduksbordet , som trådlöst läser av defribilatorn, medan jag sover. Nu när jag e här nere i Spanien (6 månader varje år) Funkar inte det via telefonen, så jag har även 1 sorts mobiltelefon som ringer till Datorn i Örebro. Visst e sjukvården i Sverige fantastisk.
Nu e jag inte rädd för att dö. Och tror inte på sagorna om Gud m,m. Det bara blir tomt.