Har tänkt & läs ett tag, men nu fortsätter jag mina funderingar
PowerMizer skrev:...
norlin skrev:Kan man känna till guds existens gärningar och vilja utan bibeln?
Hmmm... Det kan man ju spekulera om...
Jag tänker såhär: Världen är fylld med knepigheter. Allt från elmotorer i en "DNA-kopieringsmaskin" i vår kropp till en stjärnhimmel som verkligen imponerar. Vi har inte fullt ut kunnat förstå varken de största eller de minsta i världen. Vi har förmågan att känna kärlek och sorg. Världen är full med fantastiska och vackra platser.
Vissa tror att det härstammar ur ett ursprungligt "intet" som av en slump blivit något annat än en geggaklump, men jag väljer att tro att det måste vara skapat för att det är komplext och balanserat, fyllt av skönhet och har allt vad vi behöver.
För att skapelsetanken ska funka så krävs en skapare, och då är det nån som är väldigt mycket smartare än mej..
Att världen är fylld av knepigheter tyder inte det på ett mångfald av möjliga lösningar på samma problem? Problemet att överleva generation efter generation.
Skulle inte magnetism verka helt oförklarligt för säg, en ur-innevånare i Amazonas? Endast kunnas förklaras med magi eller en högre makt eller en gud?
Men med vetenskaplig angreppsätt, studier försök, teorier som andra nagelfar och kontrollerar som härleder hur magnetism fungerar.
Det hål som anses av religiösa som vore i ens liv utan religionen, skulle inte sökandet efter kunskap och en vilja att förstå så man kan förbättra. Att man uppfinner saker som gör livet bättre att leva?
Det känns som att den person med religiös livsåskådning tar den lätta vägen, att acceptera att man inte kan förstå, acceptera en förklaring utan att ifrågasätta des riktighet.
PÅ samma sätt acceperar man alla de motsägelser man kan hitta i bibel, alla enligt dagens mått orimligheter.
Dagens vetenskap har inte alla svaren, men jobbar på.
Att man inte kan förklara allt i detalj
hur något uppkommit är inte samma som att förklara
varför Hur mycket av de teknologiska framstegen har vi religionen att tacka för?
Bibeln. Hur fungerar en religion utan en manual?
Var får man reda på vad Guden har för syn & tankar utan ett regelverk?
Jag kan inte hur jag än försöker få mig till att ta en bok som bibeln för en fakta bok då inget går att härleda eller kontrollera. Att den inte är konsekvent eller obunden av tid.
Allt tyder på en saga, en saga om kampen mellan vad som beskrivs som gott & ont.
Och då tycker jag att det finns bättre författare...
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
Douglas Adams