av Karro 11 jun 2012 12:52
Mer slit med jordfräsen idag.
Jag har fått motorn att gå sådär litegrand. Det positiva är att jordfräsen klarar av att fräsa bort mitt gräslager, det negativa är att jag får inte motorn att gå bra.
Nu har jag listat ut vad det är för motor.
Det är en Aspera LAV35
så här sägs om den på internet:
tillverkare: Aspera Motors of Torino
>made in Italy between 1968 and 1973,A great find! it was orig. made for Fantic motors or the >American version (Broncco) by Tecumseh sort of an industrial version of the American Tecumseh , >It had a cast iron sleeve, forged connecting rod, hardened valves,the fins on the cylinder head >were curved not straight like the American version.A Better flow Del' ortto carburetor. etc. They >were made for Mini bikes and Go carts, they were never made for mowers although would last >alot longer than the American Tecumseh.Sort of a very rare engine.
En antik motor nästan. Men det verkar som om den kanske är bra att ha istället för gammalt skräp som jag trodde.
Om jag bara nu kan få motorn att gå bra.
Den har två inställningsskruvar, men det enda jag lyckas åstadkomma genom att skruva på dem är att få motorn att stanna.
Någon som vet mer om en sådan motor?
Jag kan också ha glömt något i förgasarrengöringen. Jag hittade inget litet hål i bulten som håller fast flottörkoppen, som det sägs att det ska finnas på många ställen på internet. För mig såg det bara ut som en bult. Det kan vara något sådant som krånglar. Men förgasaren ser annorlunda ut än alla beskriver, så det kanske inte är något hål?