Jag tänkte preparera att potatisland, så glad i hågen tog jag fram min lilla jordfräs, hällde i bensin och ryckte.
Inget hände.
Sedan försökte jag gå igenom startproceduren, som står skriven på franska, ett språk som jag inte kan, men det fanns siffror, typ 4 av något, så 2 av något annat osv, och jag gissade och ett under hände - den gick igång.
Så jag tag den till det som ska vara mitt potatisland, och klona i jorden, varvid ganska omedelbar gräs trasslade sig in i krokarna och stoppade jordfräsen.
Efter en omsorgsfull och mödosam rengöring av krokarna från gräs startade den inte. Jag visste inte om jag skulle prima, choka, gasa, eller något annat av momenten på den franska checklistan.
Jag gav upp med den och gick vidare till en annan maskin.
Så jag drar fram min gamla antika Stiga, Made in Sweden, gräsklippare från garaget, där den här stått i minst 5 år oanvänd.
Motorn är Briggs & Stratton.
I tanken fanns någon vätska, som säkert inte var bensin.
Runt den satt en gegga av konserverat gräs och olja.
Så jag tog till skruvmejsel och skruvade bort tanken, för att tömma den. Förgasaren av plast kom med tanken. Så rensade jag bort så mycket gräs-olje-gegga jag orkade. Förgasaren verkade ren inuti, så jag brydde mig inte om att rengöra invändigt.
Jag skruvade tillbaka den, men hade ingen förhoppning att gräsklipparen skulle starta.
Men, se, till min häpnad, hostade motorn lite tveksamt. Så efter ett par till ryck började den snurra långsamt och tveksamt av egen kraft. Efter några minuters bolmade och osande så snurrade motorn lugnt och stadigt i sin egen hastighet. Hjulupphängningen är inte frisk, och gräsklipparen spottar gula stora rostflagor, men snurrar gör den.
Nu kommer problemet - den snurrar för sakta!
Den går endast lite snabbare än tomgång på högsta gas. Och jag har kollat att den lilla armen på förgasaren står i ändpunkt då.
Så fort jag kör in i en aningen större grästuva stannar motorn, fast gasreglaget är på max. Vad ska jag göra för att få den att snurra snabbare och starkare?
Iochförsig väsnas den inte så mycket såhär, men jag accepterar gärna lite väsnande om den klarar av gräset. Tyvärr har det myckna regnandet och dåligt väder gjort att gräset växt som om det vore sagans bönstjälk. Det måste klippas medans en gräsklippare har en chans överhuvudtaget att bita av det.
Det finns en justerskruv på förgasaren. Hjälper det om jag vrider på den?
Jag vill inte vrida den i blindo från det läge den har nu, då jag vet att den åtminstone startar på det här läget.