Hej!
Kanske inte rätt forum men jag har en fundering.
Redan på 70 talet fanns en "pionär" som fixade väte med en vindsnurra i Härnösand. Sedan körde han bla bilen med vätet.
Nåväl. Min tanke är att antingen låta en snurra eller solcell fixa ström samt dela vatten till syre-väte, samla vätet. Använda det sedan i dels bilen men till att värma huset genom att elda vätet ungefär som en gas-värmepanna. I princip en "svetslåga" i pannan.
Ström kan jag fixa med en snurra eller solceller. Men hur tar jag rätt på vätet från vattentanken?
Hur komprimerar jag det? Tänkte använda vanliga svets-syrgstuber. Den man jag tänkte på, tror han hette Tengström gick bort i höstas så det går inte att fråga honom. Å inte hittar jag nått på nätet heller om sådana detaljer. Samtidigt som jag vet att det snurrar minst runt 100 bilar i trakterna av München å går på vätgas. Det har ju hänt en del på det här området.
Tacksam för alla svar som kan leda vidare. Idag värmer jag upp huset med havre. Har gjort det i 7 vintrar nu. Har utvecklat egen brännare samt styrelektronik. Jobbar på en ny version, skall styra den med antingen RaspberryPi eller Arduino. Men lyckas jag med vätet skall det bli en gaspanna i framtiden. Enkelt och lätt för en allt stelbentare pensionär.
Mvh
Skalman