Nu har jag tagit mig an bilen igen. Den har stått stilla i över tre månader. Nyare bilar med skivbromsar tål inte att stå stilla en längre tid ute. Kör man sedan igång dem då rasslar det i bromsarna, skivorna rostar, och beläggen kan rosta fast. Det är dåligt tycker jag.
I går tog jag bort bränslepumpen ur tanken som jag måste tömma först. Det går därför inte fixa med pumpen utmed en vägkant någonstans.... Pumpen är cylindrisk och i hela botten finns en silduk, just på den här verkade det vara i flera lager. Silen var full av fin gråaktig ävja. Aha, tänkte jag, kanske det är felet, blåste ren silen och monterade alltihop igen. Provkörde någon mil framåt midnatt och allt syntes att fungera.
I dag på morgonen skulle jag köra till Karlskrona och bl.a. titta på militärmuseet, Rosenbom och Amiralitetskyrkan. På vägen skulle jag också hämta upp ett cykelhjul jag köpt på Tradera. Hade bestämt tid att möta killen på en bensinmack.
Jodå, jag passade tiden väl och kom dit så där 09.10, vi hade sagt mellan 09.00 - 09.30. Jag såg killen stå med hjulet vid macken när jag kom fram och precis framför killens ben och fötter började bilskrället hosta, hacka och stannade plötsligt. Jaha, tänkte jag,
felet är inte lagat. Jag blev orolig och nervös och mötet med killen blev kort men han tittade omtänksamt på mig innan han drog iväg med sin bil. Jag gick där och vankade och funderade någon halvtimme, verktyg hade jag med mig men vad göra med dem när pumpen är i botten av en tank halvfylld med bensin.
Ja, jag försökte starta igen och bilen drog igång. Jag körde några kvarter i samhället och det tycktes funka så jag drog hemåt istället för till Karlskrona. Jag kom någon mil och bilen började hosta, hacka och sedan stanna.
Typiskt är att bränslepumpen börja väsnas mer och mer innan motorn stannar. Bränslepumpen kan också gå upp och ned i varv. Det finns inget dröjsmål mellan bränslepump och motorn. Båda reagerar samtidigt.Ja, så där höll det på hela vägen hem. Jag fick stanna ett tiotal gånger ungefär. Det kan var väldigt otäckt eftersom motorn bara lägger av. Tänk dig du är på en 2-1 väg i enkla filen och bilen bara stannar. Vad gör du då?
Eller mitt i en hårt trafikerad rondell?
Nä, det här är inte kul alls.
I morgon ska jag lyfta ur pumpen igen och kolla silen. Har den blivit igensatt på nytt? Eller är det fel på pumpen??
Det är konstigt att bilen funkar igen efter den bara fått vila en stund.
Jag känner killar som har bilskrot och har fått låna hem en pump men nu när jag kollat numren på pumpen via google så visar det sig den är till en 1.8 liter fyra istället för min 2,2 liters femma.
Ja, det krabblar och det krånglar...
Om det är det felet vet jag inte men man ska aldrig hålla på med gammal bensin tappad ur bilar och hälla i en "modern" bil med insprutningsmotor. Vinsten kan istället vändas tvärt mot en krånglig och kostsam förlust. Gammal bensin passar bättre i en likaså gammal sketofontraktor där den inte kan göra någon större skada.
Nu vet jag inte säkert om det är den gamla bensinen jag hällde i tanken i våras men det är inte uteslutet. Sån't som varit i dunkar och fat kan man aldrig veta om det är riktigt rent.
Nu har dom fått in en precis likadan bil som min på skroten, fastän den är betydligt bättre och finare än min. Verkar inte gått så många mil heller. Bränslerören var som nya på dem, ska jag köpa dom också???
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Lägga pengar på gamla bilar är egentligen bortkastat om man inte riktigt säkert vet man kan behålla bilen gångbar några år framöver.
Egentligen vill jag ha en enkel bil som håller bra och som jag kan reparera.
Finns det sådana bilar idag?
OBS! Inga bensinslukare tack!