Jag försökte göra en pengatransaktion on-line. För det skulle jag registrera mig. Först försökte jag på en väns windows-dator (Vista). Jag fyllde i mina uppgifter så gott jag kunde, men hela tiden hoppade det upp en massa saker på skärmen, och frågade om jag ville si, eller ville så. När jag sedan tryckte OK på blanketten hände ingenting.
När jag väl kom hem gjorde jag om samma operation på linux. Inget skräp hoppade upp på skärmen, allt såg rent och fint ut, och när jag tryckte OK fick jag reda på att jag inte fick ha mellanslag i
postnumret, och mer komplicerat lösenord. Inget problem, och så kom en sida till att fylla i mer uppgifter på.
Men allt var klart och fint, och efter några minuter var det färdigt.
Hur står ni ut med windows? Även den enklaste sak blir komplicerad, och man behöver någon sorts utbildning för att navigera genom den hinderbana av allt annat ovidkommande som kommer upp på skärmen.
När jag gör något vill jag ha det rent och fint. Inga pop-ups som jag inte frågat efter, inga blinkande påminnelser, erbjudanden eller reklam, och ingen "cool design" som försämrar kontrasten så att jag inte kan se vad som pågår på skärmen . Bara det jag ska göra, på så gott som hela skärmen, inget annat.
Kanske windows finns för att förse alla mellannivåer typ "helpdesk" och sådant med arbete?
Eller så är det som en ny bil. Alla möjliga blinkande lampor, och indikatorer, och varningar dyker upp, medans en gammal är det bara att gasa och kör!
Ibland har jag fel lufttryck i däcken, ibland kanske jag behöver fylla på olja eller kylarvätska, eller vindrutespolarvätska eller något, men det gör man när bilen står stilla och man går igenom de sakerna. Det är inte något man vill veta när man ska åka iväg och bilen vägrar gå om man inte gjort allt det. Bilen ska gå även med fel lufttryck, eller att behållaren med vindrutespolarvätska är tom, eller att värmefläkten är trasig.