Datorelöndet drabbade mig för några dagar sedan. När jag slog på datorn hände ingenting. Allam försökt att avhjälpa det har misslyckats. Jag behöver alltså något nytt. Men här vill jag inte ha en dator som ger värme som en brödrost. Den ska dra så lite effekt som möjligt, men ändå ha vettig prestanda.
Tyvärr har ju datorindustrin drabbats av samma elände som bilindustrin - ju fler hästkrafter, desto bättre. Fast behöver man verkligen 200 hk för att pendla till jobbet 10km?
Samma sak med datorer. Man behöver inte en 500W dator för att surfa lite då och då.
Min förra dator var ett specialbygge, men nu verkar det inte gå att få tag på delar till den längre, och jag drabbades av att alla mina reservdelar var trasiga.
Men till min glädje hittade energisparande äntligen kommit till datorvärden, och jag fann en ny processorfamilj från AMD som heter AMD fusion, som ska ha högre prestanda än min gamla burk, men ändå dra mindre effekt.
Efter mycket mental vånda beställde jag ett mini-moderkort + minne idag, för egentligen har jag inte råd att lägga ut på dator nu. Så nu är det bara att vänta, och rensa ur alla rester av det gamla, som stora burken. En liten burk har jag sedan tidigare. Det ska bli skönt att få mer utrymme på skrivbordet och rensa ut gammal teknologi och ha något modernt. Förhoppningsvis ska det fungera bättre också, om det nu inte är för nytt och inte har fullt linux-support.
Jag återkommer med hur det går, om det är någon annan som är intresserad av att ha en dator som fungerar bra, som inte drar som ett värmelement, men som ändå är snabb nog.