Ja, okej...
Det började för ett par år sedan när frun ville ha ett växthus. Jag skissade på en "sportstuga" som grundplan, men halva med glas:växthuset och halva med bakvägg och halv gavelvägg: uteplats. Jag sågade ner 15 stora granar som jag sågade upp till 140x19(panel), 45x19(ribb), 45x45, 45x70, 45x95 och lite 3"8 och 2"6...
När allt var klart så behövdes ett pumphus över brunnen, så det blev till att bygga ett sådant. Resten av virket räckte inte till bygget så det stannade.
Förra sommaren köpte vi 3 pallkragar på Lantmanna och byggde en 50-60 cm hög bänk där vi ställde tre pallar på längden. Bra arbetshöjd och så...
I vår köpte vi 3 till och byggde ännu en bänk. Helt plötsligt hade vi två bänkar med gång emellan. När vi stod där och planterade mejram och grönkål så insåg vi att 4 stolpar och ett tak gör ett växthus!
- v-hus_bankar.JPG (51.39 KB) Visad 17718 gånger
Jag inventerade brädhögen: det skulle med nöd räcka! Eftersom jag kapat bitarna (stockarna) 4,90-5,10 så räckte det med en hel 2"4 (45x95) som nedre väggband/syll.
- v-hus_syll-knut.JPG (38.46 KB) Visad 17661 gånger
Efter att ha räknat och mätat fönstren så byggde vi med stående stolpar med 700 C/C. Fönstren passar in där emellan ganska bra. Underkanten på fönstren ligger på ca 550 från syllen.
- v-hus_fonster.JPG (40.44 KB) Visad 17643 gånger
Yttermåtten på byggnaden är 4,90x2,60, alltså 11,3 kvm invändigt.
Takstolarna byggdes av gammalt golvvirke som legat på bagarstugevindan sen vi renoverade huset. Vi har en del takplåt, så norra sidan av taket fick plåt. Södra sidan blev plasttak.... Dyrt!! 1150:- inkl. speciell skruv!
Nu är alla fönster på söderväggen på plats och taket lagt. Gavelväggarna är kvar, jag satt några stolpar där dörren ska sitta idag.
Göran: Snälla, kan du fixa detta?
Kan inte lägga till en till bilaga, 3 är det maximala antalet bilagor per meddelande.