Hej!
Tack för insläpp!
Jag vill ha litet synpunkter och tips på en installation som jag gjort i fritidsbåt.
Jag köpte för några år sedan en större motorbåt. 9,5 x 3,10 m.
De båda föregående ägarna var elektriker, den förste var enligt uppgift fordonselektriker, och nummer två var installationselektriker.
Det brukar aldrig vara bra när föregående ägare kopplat med egna lösningar i båtars elsystem. Många konstiga kopplingar med eller utan relän finns det.
Jag har sanerat en del, men inte allt. Huvudbrytarna eller batterifrånskiljarna är kopplade över plus, som sig bör, men bryter inte alltid strömmen till den omfattande säkringspanelen, har inte lyckats lista ut varför.
Båten är en orustbyggd så kallad "hyttbåt" med ett stort nästan platt tak.
Det finns en sexcylindig diesel på 260Hk och den har en 80W generator. Vidare hade någon av ägarna installerat en 50W solcellspanel med PWM-regulator, har inte lyckats lista ut vilka batterigrupper denna laddar, men det finns ett skiljerelä och diverse andra växlande reläer i anslutning till regulatorn. Det Finns även tre C-tek laddare, även här finns det ett skiljerelä i någon krets.
Batterierna var en himla blandning av olika sorter, en del har bytts ut, nu finns det ett AGM på 100Ah som är till startmotor, ankarspel och bogpropeller.
Ett vanligt bly/syra 75Ah (tror jag) som är någon slags reserv, inte inkopplad. Samt två av mig utbytta batterier i förbrukarbanken, två 6 volts golfbilsbatterier, i serie på 280Ah.
De största förbrukarna är ett kylskåp, som numera är ett Isotherm på 42 liter med ASU, samt en Ocean kylbox, när båda går drar de omkring 6A.
För batteriövervakning finns det en Nasa BM-1. Generatorn är kopplad med Skyllermarks grejer och deras skiljerelä till startbatteri och till förbrukargruppen. Högts oklart hur reservbatteriet får laddning, men laddas gör det i alla fall.
Efter det att jag övertog båten byttes litet grejer, toaletten fick en elektrisk pump, drar 5A i några sekunder under spolning, pentrypump och länspump byttes, men dessa går bara korta stunder.
Belysningen var delvis bytt mott LED-lampor... Sedan hade jag ståendes två 100W paneler till ingen nytta, dessa placerades på taket, kopplades i serie för att mildra en rätt besvärlig kabeldragning, och en Tracer regulator med tillhörande display inköptes.
Panelerna monterades platt på taket, ansåg att jag hade överkapacitet och därför brydde jag mig inte om möjlighet till vinklat montage. Den gamla 50W-panelen med tillhörande regulator är kvar.
En växelriktare med fyrkantvåg på 600W som låg i garaget installerades också, sedan finns det en liten 50W växelriktare också, den senare har jag inte använt i år. Den första kör jag laptoppen på, och dess nätaggregat protesterar inte.
Funderingar:
Under de två senaste säsongerna har detta fungerat bra, elenergi i överskott, på morgonen när vi vaknar har BM-1 visat omkring 95% batterikapacitet. efter frukost om det är solsken, är den 104%, hur den nu kan bli det?
Vet inte om du/någon här har erfarenhet av "batteritankmätaren" Nasa BM-1, men den kan visa tokiga värden, när man slagit om mellan A/V och tidsmätning, kan den visa en ingående laddning på 20-30A, första gången jag såg detta trodde jag det var en mindre stömrusning från eller till reservbatteriet från eller till förbrukarbatterierna, men då detta batteri isolerats kvarstår fenomenet.
ASU-kylskåp, detta skall ju känna av den ökade spänningen i elsystemet då generatorn laddar, man har landström eller då man har solcellsladdning, belackare säger att det inte funkar med solcellsladdning, kylskåpet går då för fullt och pilsnern fryser till is, och skåpet drar mer ström än nödvändigt..? jag har bara sett att det kylskåpets kompressor går på fullvarv då generatorn laddar, möjligen de få gånger jag tagit landström, men inte då jag har full laddning av solcellspanelerna, vilka brukar ge en spänning på 13,6V, andra erfarenheter av detta?
Så den viktigaste och allvarligaste grejen...
Eltandborsten, en vanlig Braun, jag har förstört laddaren, en induktiv sak, den tålde troligtvis inte fyrkantvågen från växelriktaren..? är det ett känt problem?
"Claes i sjön" gav mig en ny efter reklamation i alla fall, så nu laddas denna tandborste i land... Ilandsproblem alltså. alltså som en passus...
Till nästa säsong funderar jag på en eldriven utombordare till gummibåten, tips på fabrikat?
Den skall ju ha ett batteri, och hur skall jag ladda det med solens hjälp? jag lyckades köpa en av Biltemas skiljerelä innan detta försvann ur sortimentet, det kan ju användas..?
Landström har jag i år bara kopplat in en gång, vid midsommar, då det var kallt ombord och vi körde den lilla värmefläkten. för laddning av batterier 8förutom eltandborsten då) tar jag aldrig landström, även om möjligheten finns.
Annars finns det en Webastovärmare....