Istället för att skapa flertalet frågor som nya trådar, så samlar jag mig under denna tråden.
Jag har alltså som intention att bygga mitt första lilla vindkraftverk.
Det blir ett halvfabrikat där jag köper prylar via eBay, Blocket och där jag finner det lämpligt.
Jag har hitintills lyckats få tag på;
VINGAR
========================
* 3st vingar med en diameter på 3,2m (TSR = 8:1 vid lätt belastning, 6:1 vid tung belastning)
* Effektivitet: 0,49 (tar detta med en nypa salt)
* 1400W vid 10m/s
* 3,6kg / vinge
* Hub: 4,5kg (balanserad)
* Nose cone: 0,45kg
GENERATOR
========================
* 2kW (peak) PMA Generator
* Direct shaft mounting eller Gear Ratio
* Vikt: 7,25kg
* 12V DC, 125 RPM, MAX 20 AMP, MAX 300W vid 15V laddning
* 12V DC, 250 RPM, MAX 40 AMP, MAX 600W vid 15V laddning
* 24V DC, 250 RPM, MAX 20 AMP, MAX 600W vid 29V laddning
* 24V DC, 500 RPM, MAX 40 AMP, MAX 1.200W vid 29V laddning
* 48V DC, 500 RPM, MAX 20 AMP, MAX 1.200W vid 56V laddning
* 48V DC, 1.000 RPM, MAX 40 AMP, MAX 2.400W vid 56V laddning
* Full effekt vid 4.000 - 4.500 RPM = 2.400Watt
MAST
========================
* Fackverksmast: 16 meter (4 triangulära sektioner om 4 meter)
* Toppmast: 2,5 meter (för att nå 18,5 meter, så att vingarna når ett max om 20m)
Detta är allt jag har att starta med (hitintills) och jag ska jobba vidare på att få tag på resten av prylarna för att få ett säkert kraftverk som ger mig några Watt.
Mitt mål är att nå 700-800W för att "få bort" mitt grundläggande behov av mitt energibolag idag. Jag är inte ute efter att bli självförsörjande - än. Spis, tvättmaskin,dammsugare och annat får helt enkelt kosta det som det redan gör idag.. så länge!
Jag kanske inte kommer att nå mitt mål med denna utrustningen - och det är helt okej. Om jag kommer upp i 300W, så är jag ändå nöjd.
Jag bor på en "site" med (uppmätt) årsmedelvind om 7m/s.
Huset ligger på en kulle med grunden 73 meter över havet, och husen nedanför backen ligger på 36 meter över havet.
Mitt kraftverk kommer plocka vind på 90-93 meters höjd över havet, och det finns risk att det blir lite turbulens självfallet - men mätningarna har inte påvisat mycket av det hitintills.
Jag är helt färsk på detta, så tänker jag fel - eller har gjort galet - så hjälp mig gärna.
Jag kommer allt eftersom jag bygger ställa mina eventuella frågor i denna tråden, och jag kommer också lägga ut lite bilder och berätta hur det går om det är någon som är intresserad - och kanske är ännu färskare än mig och blir lite inspirerad.
Kommentera gärna - tack!