Min kommentar är väl att man bör veta
var den svaga isen är någonstans, så att man undviker att gå just där.
Att parallellkoppla 4st celler i varje plats i din seriekoppling kan nog fungera ihop med ett protection board.
Några problem kan dyka upp i samband med detta:
* 1 Parallellkopplade batterier, då behövs säkringar till varje cell. Tänk om ett batteri får kortslutning och kompisarna i parallellkopplingen pumpar in massor av kräm till sin kortslutna kompis,... oj !, va mycket rök det blir, tydligen en lösning som tillämpas laptopdatorer. Min dotters dator "exploderade" en tidig morgon så hon ställde ut den på balkongen för det luktade så illa och sedan ringde hon mig någon timme senare och berättade vad som hänt. När jag tittade på "resultatet" så kunde jag konstatera att varje cellplats bestod av två parallellkopplade batterier och kunde inte se någon säkring på cellerna i den sotiga och ihopsmälta klump som kallas batterikasett.
* 2 Det protection board du visar ser ut att vara mindre än ett kreditkort i storlek och ska klara 20 A ....20 A vaddåå, tänk... batteriet fulladdat och 20A laddström som tas om hand av protection board, hur många sekunder dröjer det till att effektransistorerna faller av p.g.a. att värmen smälter tennet som håller dem på plats. Med 20A x 12,6V = 252W i något som är mindre än ett kreditkort utan kylflänsar, nä 20A gäller nog urladdningströmmen när batteriet ska driva någonting 20A x någon tiondels volt spänningsfall över transistorn = några watt värme, ja nu smälter inte tennet åtminstone. Men å andra sidan när alla cellerna har laddflaggan i topp så kan jag tänka mig batterierna kopplas bort av kortet.