Gunnar lindgren skrev:Röd hur kopplar jag det är väl 61 B+ och minus? Hittade ett gammalt relä och prövade i vila gick ingen ström bakvägen,drog hjulet relät drog men när jag slutade rotera fortsatte hjulet att gå verkar som relät tar självhållning. Får leta efter ett annat relä i fall mitt är defekt.
Hej Gunnar!
Har kollat en del om det här nu. Det kommer en tråd om den "Den automatiska urkopplaren" snart. Det här är lite speciellt så jag kan förstå nu att det inte riktigt ville fungera. Ditt "relä" behöver inte vara defekt, snarare har det värden som inte passar ihop med navmotorn.
61 är ström från generatorns ankare (kallas även D+ av Bosch). Hit kopplas också laddningskontrollampan.
B+ är generatorns positiva anlslutning (till batteriet) och efter "den automatiska urkopplaren" i laddningsregulatorn. Före urkopplaren är samma ledning D+ (61)
Är reläet/laddningsregulatorn mycket gammal kallas B+ istället 51.
Urkopplaren (backströmsreläet) fungerar som ett vanligt relä/kontaktor med slutande kontakter. Den stora skillnaden är att
spolen har två lindningar. En lindning som är schuntkopplad med ankaret och en grövre lindning som är i serie med ankaret (D+ , 61). Dessa två lindningar är
lindade åt olika håll för att motverka varandra.
Det måste vara så här för att urkopplaren säkert ska koppla ifrån när spänningen sjunker under laddspänning så att inte strömmen går bakvägen genom generatorn och "drar ur batteriet".
Gunnar lindgren skrev:Nu till något helt annat hur kopplar man ett ryssverk verket har två blå kablar och en vit.
Du visar en bild på ett "ryssverk". Vad är det för något? Kan det möjligen vara ett litet likströms vindkraftverk tillverkat i Ryssland?