Elektriker hur reglera navmotor

Re: Elektriker hur reglera navmotor

Inläggav RÖD@nörd 15 nov 2010 19:43

Hmm... Har för mig 61 är fältlindning/kontrollampa för laddning, B+ är anslutning till batteri och 31 är jord. Ska kolla i källaren efter något laddningsrelä för likströmsgenerator.

De relä jag först tänkte på var de mycket gamla där reläet endast hade "backströmsfunktion" och spänningen reglerades med ett "tredje kol". Ska försöka hitta någon lämplig bild.

Har också för mig att de tidiga mindre vindkraftverken hade ett sådant här "backströmsrelä". Fråga Göran om den saken, han kanske vet mer.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Elektriker hur reglera navmotor

Inläggav tompas11 15 nov 2010 22:39

En bild som kanske kan vara till hjälp.
L_syst.doc
(297.5 KB) Nerladdad 351 gånger
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Elektriker hur reglera navmotor

Inläggav Göran 15 dec 2010 23:32

Det här är ett projekt jag gillar lite extra och jag håller med RödNörden att det här är gammal hederlig mekanik, men om det är så himla lätt att förstå vet jag inte, förutom cykelkedjorna förstås.
Tyvärr har jag ingen koll på generatorerna hos gamla vindkraftverk, men nörd som jag är måste jag försöka skaffa mig en gammal Wincharger framöver.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Elektriker hur reglera navmotor

Inläggav RÖD@nörd 27 dec 2010 20:05

Gunnar lindgren skrev:Röd hur kopplar jag det är väl 61 B+ och minus? Hittade ett gammalt relä och prövade i vila gick ingen ström bakvägen,drog hjulet relät drog men när jag slutade rotera fortsatte hjulet att gå verkar som relät tar självhållning. Får leta efter ett annat relä i fall mitt är defekt.

Hej Gunnar!

Har kollat en del om det här nu. Det kommer en tråd om den "Den automatiska urkopplaren" snart. Det här är lite speciellt så jag kan förstå nu att det inte riktigt ville fungera. Ditt "relä" behöver inte vara defekt, snarare har det värden som inte passar ihop med navmotorn.

61 är ström från generatorns ankare (kallas även D+ av Bosch). Hit kopplas också laddningskontrollampan.

B+ är generatorns positiva anlslutning (till batteriet) och efter "den automatiska urkopplaren" i laddningsregulatorn. Före urkopplaren är samma ledning D+ (61)

Är reläet/laddningsregulatorn mycket gammal kallas B+ istället 51.


Urkopplaren (backströmsreläet) fungerar som ett vanligt relä/kontaktor med slutande kontakter. Den stora skillnaden är att spolen har två lindningar. En lindning som är schuntkopplad med ankaret och en grövre lindning som är i serie med ankaret (D+ , 61). Dessa två lindningar är lindade åt olika håll för att motverka varandra.

Det måste vara så här för att urkopplaren säkert ska koppla ifrån när spänningen sjunker under laddspänning så att inte strömmen går bakvägen genom generatorn och "drar ur batteriet".

Gunnar lindgren skrev:Nu till något helt annat hur kopplar man ett ryssverk verket har två blå kablar och en vit.

Du visar en bild på ett "ryssverk". Vad är det för något? Kan det möjligen vara ett litet likströms vindkraftverk tillverkat i Ryssland?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Elektriker hur reglera navmotor

Inläggav smidy 28 dec 2010 19:29

angående ryssverket så hade jag ett likadant som jag gav till en vän som skall sätta upp det i sommar. du borde få samma växelspänning mellan vilka av kablarna som helst då det är en 3 fas generator utan inbyggd likriktare, kolla att kablarna är hela mellan vridlagret och generator då det trots den klumpiga konstruktionen INTE sitter släpskor där i om det är samma som det jag hade, din generator ser exakt ut som mitt, men din tilt är anorlunda, på det jag hade behövdes ingen fjäder, bara mekanik med fenan som motvikt, ganska klurig konstruktion, kommer säkert att bli involverad i monteringen i sommar ska försöka dokumentera lite då.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Elektriker hur reglera navmotor

Inläggav Gunnar lindgren 28 dec 2010 22:12

Tack för tipset får kolla isoleringen på trådarna
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Elektriker hur reglera navmotor

Inläggav RÖD@nörd 02 jan 2011 01:01

Min beskrivning av "urkopplaren" ovan är ofullständig och otydlig. Var nog trött när jag skrev... :oops:

Har studerat saken mer idag så jag ber att få återkomma i ärendet. Funktionen är enkel och ganska så genial. 8)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Elektriker hur reglera navmotor

Inläggav Gunnar lindgren 09 maj 2011 20:57

Har i dag testkört vattenhjulet med navmotorn mot gräsklippar batteriet utan diod mellan. 13,5 volt 1,8-2 amp. Skall bygga om intaget till hjulet det går en del vatten vid sidan om som inte är med och jobbar. Skall bli intresant att se hur mycket effekten ökar om allt flöde jobbar.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Elektriker hur reglera navmotor

Inläggav Göran 09 maj 2011 22:59

Intressant! Har du några bilder?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Elektriker hur reglera navmotor

Inläggav Gunnar lindgren 28 jul 2011 21:11

vattenhjul.jpg
vattenhjul.jpg (37.73 KB) Visad 4906 gånger
Har varit i drift drygt två månader men nu skar lagret vid kugghjulet på generatorn effekten är ca 18 watt vid 13 volt. Prövat att ansluta en 20 watts halogenlampa men då hamnar volten under 12. Monterat 7 små ledlampor med g4 fattning första lampan med 25 fyrkantiga lysdioder lyser i ca 2 veckor sen slocknar diod efter diod, reglerar volten till med p v m till 11 volt har inget batteri i kretsen. Kan det vara spänningstoppar som dödar dioderna? Räknesnurran här på forumet stämde otroligt bra i mitt fall. Ett av barnbarnen sa till frugan mormor när jag blir stor skall jag bli uppfinnare som morfar sådana ord värmer en gammal man.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Elektriker hur reglera navmotor

Inläggav Göran 28 jul 2011 23:14

Trevligt! Kan du inte koppla generatorn till ett litet 12-voltsbatteri för att se hur det fungerar då?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Elektriker hur reglera navmotor

Inläggav Karro 29 jul 2011 04:51

LED kräver alltid reglering av ström/spänning, annars gör de som du beskriver - de slocknar.
Roligt vattenhjul, har du beskrivning på hur du gjort det?
Ett sådant skulle passa mig också.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Elektriker hur reglera navmotor

Inläggav Gunnar lindgren 29 jul 2011 09:19

Svar till Göran har kört mot gräsklipparbatteriet det fungerar amp mätaren visar ca 1,3 .Har även prövat att köra via regulator efter ett tag börjar alla tre kontroll lamporna blinka i snabb takt så jag tordes inte fortsätta förmodligen var batteriet fullt. Svar till Karro om du går till början a den här tråden så ser du hur jag byggt det är en kopia av ett Zuppinger hjul .Utformningen av skedarna är det svåraste att få till sen bör man satsa på en rejäl axel med riktiga lagerbockar och axeln bör sticka ut rejält på ena sidan så att man kan direktansluta en lämplig generator och bygga in så att den är skyddad från väder och vind Jag avråder att du väljer att växla i flera steg svårt att centrera ökat slitage + kraftförluster. I ditt fall skulle jag fundera på att bygga i trä sidorna av plyfa tror att skivan är 1200 mm bred där har du diametern på hjulet sen skedarna tunn plywodd i tre skikt ,gör en mall med svängen på skeden lägg på lim och låt sitta i press.Sen får du be om hjälp att få fästen för anslutning av hjul och generator.Kanske en vända till skroten eller bakom något uthus.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Elektriker hur reglera navmotor

Inläggav Göran 30 jul 2011 02:16

Inte illa! Ca: 16-19 watt i så fall och det ger ju runt 400 Wh per dygn, som en 90-wattspanel ungefär. :wink:

Vet du hur många varv per minut hjulet gör om det löper fritt utan generator, med generator utan belastning, och med generatorn kopplad mot batteri?
Nu kommer jag med besvärande frågor, men nu pratar vi vetenskap. :D
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Elektriker hur reglera navmotor

Inläggav Karro 30 jul 2011 05:20

Din bild i början av tråden är lite suddig. Det ser ut som om det är svetsad plåt tycker jag. Men du ger en bra idé. Man skulle kunna göra skedarna i tunn plywood, som är laminerade med glasfiber + epoxi på båda sidor.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

FöregåendeNästa

Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron