Jag har ju det här dieselelverket, det större på bilden alltså. Det mindre är bensin och mera veteran.
Det här elverket är lite äldre grejer 60-70 tal. Såna är mera sällan spelklara men när man lagt ner lite arbete kan man få något som är enkelt, tillförlitligt och med gammeldags hållbar kvalité. Motorn är en Lister SR2 en vanlig motor för marint bruk, livbåtsmotor, reservelkraft etc.
https://www.youtube.com/watch?v=RdkcO9tz4dgDet är lite tyngre grejer men ska man inte flytta på dem hela tiden så är det mer en fördel. En av dom fördelarna är det lägre varvtalet, i det här fallet 1500 r/m vilket jag inte tror finns på elverken i den här storleken idag. Varvtalet brukar vara 3000 och det är inget roligt att lyssna på precis...
Det här elverket har automatstart och jag har för mig att spänningen är 24 Volt på likströmssidan som är en dynastart och all kontrollutrustning finns på elverket i de silverfärgade plåtlådorna som tillhör elverket och inte är något eftermontage. Tror inte det finns nån elektronik alls där utan allt är styrt via reläer och förmodligen av tämligen enkel konstruktion.
Elverket har varit militärt och stått som reservkraft vid ett Barracudatält som hålls uppe av eldrivna fläktar som inte får stanna.
Jag köpte elverken för en 7-8 år sedan långt ute i skärgården och många gamla elverk hamnar just där då elen inte alltid är så tillförlitlig och det blir besvär vid strömavbrott.