av KennethE 30 apr 2009 11:06
Jag tycker det låter som en jättebra idé, speciellt ifall man främst gör det för att undersöka och lära sig.
Så som jag förstått principen bakom ett överfallshjul så bör kraften i praktiken vara skillnaden i vikt på vardera sidan om axeln, i praktiken alltså vikten av vattnet i skovlarna gånger avståndet till axeln, alltså hävstången.
Den exakta formeln kan jag inte ge, matte är inte min starkaste sida, men jag tror att jag är i närheten i alla fall.
Idealet bör då vara att hålla så mycket vatten som möjligt i skovlarna och att hjulet går med lagom hastighet så att skovlarna precis fylls, och sedan skall skovlarna tömmas så sent som möjligt, dock absolut senast vid lägsta punkten innan hjulet behöver börja lyfta vattnet igen.
Och det är också viktigt att utnyttja fallhöjden optimalt genom att hjulet har precis samma diameter som fallhöjden.
Jag har själv haft lite funderingar på att bygga en liten modell hos mina föräldrar i en mycket liten bäck med väldigt litet flöde, men där jag med en lång ränna kan uppnå en fallhöjd på flera meter utan problem.
Lättjan är uppfinningarnas moder.