Hej!
Jag som många andra här har blivit väldigt intresserad av vattenkraft, och eftersom jag bor 20 meter från sättnaån i sundsvall så har ju huvet gått 24/7 i idéer om vattenverksbygge
Nu vänder jag mig till er för att få lite tips och ideer och vad man behöver och vad det skulle kosta och vad man skulle kunna käna
Vi har en gammal kvar på gåren som gick ursprungligen på vattendrift den den har även levererat störm till stora delar av kovland (byn där jag bor) när den var igång. Kvarnen ligger vid en fors som kanske är 2-3m i höjdskillnad.
Så här ser det ut:
och min första ide var att gör något sånt här
och min andra ide var att man kanske kunde göra såhär:
Vad tror ni om detta ? Som sagt jag tror fallhöjden ligger på ungifär 2 meter.
Jag hittade lite formler på nätet för att räkna ut flöde och effekt, Q = A sqrt(2*g*h) och P = verk*g*Q*h och efter lite räkning så fick jag fram att
om jag skulle använda ett 40cm rör och ha en fallhöjd på 2 meter så skulle jag få ut en effekt på runt 11-13Kw och då är det räknat på en verkningsgrad på 80%.
Men nu till den stora frågan vad är det för typ av turbin man ska använda?
Jag har luskat lite grann och gissar på att det är en francistrubin kanske skulle funka? Och vart köper man turbiner?
Om man nu skulle bygga detta vad är det för tillstånd man måste söka, om man måste de? Tror ni att det kanske finns något kvar sedan kvarnen va aktiv?
Vem pratar man med för att få reda på sånna här saker?
haha jag är så exter så allt kanske bara blev en bunt luddiga frågor men jag hoppas att ni förstår och kan komma med lite vettiga inlägg
mvh
Sebbe