av carl.c 20 okt 2009 12:23
Näe, så är det nog...men den här kapitalismen vi har nu kommer garanterat inte att funka, att delar av världen svälter medans en del tjänar miljarder på en 3-4 år, samtidigt som 7 åringar i indien jobbar längre dagar och producerar 10 ggr mer, det bra är att allt kommer korrigera sig själv. Det tror jag går helt naturligt, när folk kommer till en viss gräns så tar dom det dom vill ha helt enkelt och formar om samhället,,,tidigare viktiga och dyrbara papper blir likt förra veckans reklam helt värdelös. Materiella egendomar byter ägare, politiska partier dör ut och andra uppstår tills vi har nått den balans i vilket allt kommer att svänga harmoniskt och fungera för alla. Men det scenariot är nog bra långt in i framtiden, just nu och i sverige tycker jag vi skulle kunna göra lite små ändringar så att människor ges en chans att hjälpa till i samhället på ett bättre sett, mer lagar och förbud, regler hit och dit, personal som ska kolla så reglerna efterlevs, annan personal som ser till att kontroll personalen kontrollerar riktigt och domstolar som sköter överklaganden i de fall de blivit fel...jag tror att bidrag och kontrollen av bidrag har blivit helt absurd och skulle vilja omforma hela det sociala skyddsnätet fullständigt med lagstadgade rättigheter och eventuellt några skyldigheter. Ta bort alla bidrag som finns pensioner och och sjuklöner mm, inför medborgarlön, tjänar du över din medborgarlön på en inkomst så sänks din medborgarlön tills den försvinner helt om du tjänar mer än den gräns som man anses kunna leva ett drägligt liv på, sen kan en drös myndigheter lägga ner och folk behöver inte gå vart dom nu går och tigga till mat för dagen....blåser man sina stålar och inte har råd med mat så får det väl finnas nån sorts soppkök eller liknande...givetvis behös det säkert platser för de som inte klarar att leva ens under de premissera....jag har inte tänkt igenom det här speciellt mycke utan det är mer nån sorts tanke jag haft för att göra samhället smidigare på nåt sett, jag tror samhället skulle spara pengar på detta tillochmed fast det vid första tanken låter idiotiskt, vissa säger..ja men då skulle alla stanna hemma och låta bli att jobba...nja jag tror inte det, men många skulle ha tid att pyssla med saker dom gillar samt hjälpa varandra, många skulle kunna slappna av, och jag tror färre brott skulle begås, man skulle kunna studera utan att behöva sälja sig på gatan eller låna jättesummor..fast jag har ju inte räknat på det här över huvudtaget...så det kanske är helt omöjligt i praktiken...men igentligen är det som nu...att man har rätt att äta och kunna bo nånstans, men förenklat...sen om nån fuskar lite och tjänar lite svarta ståler fast han har medborgarlön...so what? stålarna kommer in med momsen när han handlar nåt....och han som betalar stålarna har säkert skattat för dom tidigare : )