hej
15% magnetiseringsförlust låter rimligt, brukar vara omkring 10% på en bilgenerator.
Här är lite intressanta uppgifter jag hittade på alternativ.nu men det står mer där
"Asea B 1: 30 V 12 A 600 varv/min. Tillverkad 1882. Verkningsgrad 49 %. Förlusterna fördelar sig så här: järnförluster 22 W, friktionsförluster 80 W, magnetiseringslindning 150 W, rotorförluster 125 W, borstförluster 7 W. De höga friktionsförlusterna beror på onödigt grovt tilltagna glidlager, och att det går åt så mycket effekt till magnetiseringen beror på att det på den tiden inte fanns stålgjutgods med bra magnetiska egenskaper till statorn utan tillverkaren fick klara sig med vanligt gjutjärn.
Asea LD 8: 30 V 12 A 750 varv/min. Tillverkad 1932. Verkningsgrad 64 %. Förlusternas fördelning: järnförluster 12 W, friktionsförluster 20 W, magnetiseringslindning 60 W, rotorförluster 92 W, borstförluster 18 W."
Källa:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=93994.0Att borstförlusterna skiljer så pass är nog förklaringen att man från början använde "borstar" i form av spunnen och flätad metall som inte gav den resistansen som blir genom ett kol när strömmen leds till eller från kollektorn.
Kung Bore tappar greppet, snart dags och åka?