Jag har kört en B&S 2hp med Biltemas 24V 55A generator ,den behöver inte
så högt varvtal som vanliga bilgeneratorer. Antar att den är avsedd för
dieselmotorer (lastbilar o dyl).
Utväxlingen var nog (om jag kommer ihåg rätt) 110mm på generatorn
och 80-90mm remskiva på motorn.
Jag kör generatorn med separat magnetisering, d.v.s. ingen regulator.
Sjunker varvtalet på motorn (och spänningen från generatorn) så
"drar" spänningsregulatorn på med mer magnetisering och då verkar det
inte finnas kraft nog i motorn, följden blir att den nästan går ner i tomgång
låter lite som TUFF-TUFF-TUFF. (orkar inte upp i varv utan att minska belastningen)
Med variabel magnetisering försvinner det problemet, då är det lättast
att ställa in "ekonomivarvtalet".
Nöjer man sig med ca 28-29V ut från generatorn och laddningsström på
ca 10-13A så klarar mitt "elverk" ca 45min på 0,5 liter E85.
29V 10A blir 290W el-effekt, Antag verkningsgrad 50% får då 290/0,5=580W
mekanisk effekt från motorn.
Varvtalet är nog ca 2000rpm då, är man "blyfot" och gasar på mer så
drar en sån här liten motor rätt mycket.
Motorn är från -68
men med ny kolv, kolvringar och ventiler, kostade på det
för ca 4år sedan, kostnad då ca 500kr.
Vart som ny, ingen oljerök längre.