Mogge skrev:OlleP skrev:tobbelevin skrev:hujj.. har 2 frågor nu till er =) var ut nu på kvällen och kollade till anläggningen och de var ju kolsvart så inge laddning från solcellerna och batteribanken låg på ca 26,4 volt vilket borde vara fulladdat ? men på mätaren står de bara 65 % (har ställt in 500 Ah som batteribank ) men de kan ju ej stämma va ? sen en till fråga bara för säkerhets skull jag har ju AGM batterier och på intstälningen av Laddningsregulatorn finns de 3 alternativ Flooded,, Sealed Flooded och även Gel.. vilket ska jag ha tycker ni? vad jag fattat går väll Gel och Sealed Flooded lite under samma kategori vad jag hittat på internet.. tack på förhand för svar..
Laddspänning undrar jag också över.
Nu på vintern har jag ställt in 14.9volt på mina agm, nu till våren har jag dragit ner spänningen till 14.4.
Ska jag dra ner ytterligare till sommaren?
Vad är det egentligen som gäller för agm.
Håller du konstant 14,9v eller är det under BOOST? Har för mig min controller boostar till 14,5v, och floatar på 13,6v. Men kopplade på en temp-givare eftersom det i extremfall svänger 50grader i stugan. All right, teoretiskt i alla fall
Kompenserar 30mV/℃ vid 12v anläggning. 50 grader svägningar ger ändå 1,5v i skillnad max/min.
tobbelevin skrev:hejhopp.. idag kom solcellerna upp på taket =) så få se om jag hinner koppla in allt imorgon så de blir driftsättning av systemet då
DSC_0189 by tobbe levin barkman, on Flickr
tobbelevin skrev:hujj.. har 2 frågor nu till er =) var ut nu på kvällen och kollade till anläggningen och de var ju kolsvart så inge laddning från solcellerna och batteribanken låg på ca 26,4 volt vilket borde vara fulladdat ? men på mätaren står de bara 65 % (har ställt in 500 Ah som batteribank ) men de kan ju ej stämma va ? sen en till fråga bara för säkerhets skull jag har ju AGM batterier och på intstälningen av Laddningsregulatorn finns de 3 alternativ Flooded,, Sealed Flooded och även Gel.. vilket ska jag ha tycker ni? vad jag fattat går väll Gel och Sealed Flooded lite under samma kategori vad jag hittat på internet.. tack på förhand för svar..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster