I Juli 2009 beställde vi ett paket från bredbandsbolaget som innehöll 24mb bredband,telefoni samt mobilt bredband.
Eftersom vi sedan tidigare haft en annan telefon och bredbandsleverantör och så fick vi vänta tills den 31 Oktober med inkopplingen, den mobila tjänsten skulle vi dock få direkt.
Mycket riktigt kom det mobila modemet någon vecka efter tecknandet av avtalet, men det var bara det att modemet var trasigt, så ett nytt skickades från bredbandsbolaget.
Under tiden kom en faktura på 199:- vilket var fel då vi skulle betala 99:- eftersom vi hade fått paketpris. Ringde då BBB igen och det var ett misstag så det var bara att skicka tillbaka även detta modem då det var prisbundet.
Modem nr:3 funkade dock och det till rätt pris.
Så var det då lugnt i 3 månader, men det var ett bedrägligt lugn.
31 Oktober skulle då vårt bredband kopplas in och även telefoni, och på morgonen så kollade vi om telefon och bredband funkade och det gjorde det.
Men för säkerhet skull så ringde jag upp BBB för att säkerställa att det var dom vi ringde med och även om det var deras bredband vi var uppkopplade på, och jodå, det skulle det vara.
Men när jag kollade hastigheten på bredbandet så låg det på knappt 7mb vilket var helt fel.
Kontaktade BBB igen och det skulle ta ca: 2 veckor att fixa.
På måndagen den 2 november så slutade bredbandet att fungera och felanmälan gjordes, och fick till svar att dom skulle sätta en tekniker på det vilket dom också gjorde när hela veckan gått, det vill säga fredagen den 6 november, sedan dröjde det då ytterligare drygt en vecka innan vi fick bredbandet tillbaks, men fortfarande med för låg hastighet.Kan tilläggas att vi aldrig var inkopplade hos BBB, för jag tog kontakt med förra bredbandsleverantören och dom konstaterade då att dom kopplade ur sina grejer just den måndagen vårat bredband försvann.
Under tiden för väntan på bredbandet har vi ringt ett otal gånger och frågat varför det dröjer och vi har i princip fått olika svar varje gång. Det sämsta svar vi fått var att en tekniker inte fick något svar när han ringt oss, så jag frågade om jag kunde få hans telefonnummer så jag kan ringa upp, men då fick jag till svar att det är ingen tekniker som ring, utan personal från BBB. Bara lögner alltihop alltså.
Vidare så beställde vi även ett extra telefonnummer från BBB vilket inte heller funkade.
Orsakerna var många så som att det funkar först när ditt bredband funkar, det skulle göras olika inställningar osv, men till slut kom dom fram till att det kommer inte att funka så länge som det första telefonnumret inte funkar.
Kan även sägas att vi fick brev från vår förra telefonleverantör om att BBB hade inte alls avbeställt det abonnemanget tills den 31 Oktober, utan tills den 12 November.
12 November skulle alltså allt bli frid å fröjd, trodde vi. Nu sitter vi här med alla felanmälningar utan var sig rätt bredband eller telefon.
Jag kan även påpeka att om jag skulle skriva allt som hänt under denna resa så räcker inte minnet till i min dator. Det värsta är att dom ljuger och drar en vals, oavsett hur dum den är, bara för att klara sitt skin under några dagar till.
Kompensationen vi kommer få är att vi slipper betala för dom dagar vi varit utan bredbandet.
Min största fråga är dock! Hur i helvete kan dom göra en ”felanmälan” på något som dom aldrig kopplat in?
Varför ska jag som kund straffas för deras strul och kommunikationsproblem med deras policy (3 till 5 dagar hos BBB samt 3-5 dagar hos tekniker) för felanmälan på något som hos mig aldrig ens existerat.
Nu har jag ingen telefon att ringa och klaga i, och mobiltelefon blir för dyrt att sitta och prata i då dom vägrar att ringa upp mig.