Bredbandsbolaget

Bredbandsbolaget

Inläggav Jernet 13 nov 2009 16:17

I Juli 2009 beställde vi ett paket från bredbandsbolaget som innehöll 24mb bredband,telefoni samt mobilt bredband.
Eftersom vi sedan tidigare haft en annan telefon och bredbandsleverantör och så fick vi vänta tills den 31 Oktober med inkopplingen, den mobila tjänsten skulle vi dock få direkt.
Mycket riktigt kom det mobila modemet någon vecka efter tecknandet av avtalet, men det var bara det att modemet var trasigt, så ett nytt skickades från bredbandsbolaget.
Under tiden kom en faktura på 199:- vilket var fel då vi skulle betala 99:- eftersom vi hade fått paketpris. Ringde då BBB igen och det var ett misstag så det var bara att skicka tillbaka även detta modem då det var prisbundet.
Modem nr:3 funkade dock och det till rätt pris.
Så var det då lugnt i 3 månader, men det var ett bedrägligt lugn.
31 Oktober skulle då vårt bredband kopplas in och även telefoni, och på morgonen så kollade vi om telefon och bredband funkade och det gjorde det.
Men för säkerhet skull så ringde jag upp BBB för att säkerställa att det var dom vi ringde med och även om det var deras bredband vi var uppkopplade på, och jodå, det skulle det vara.
Men när jag kollade hastigheten på bredbandet så låg det på knappt 7mb vilket var helt fel.
Kontaktade BBB igen och det skulle ta ca: 2 veckor att fixa.
På måndagen den 2 november så slutade bredbandet att fungera och felanmälan gjordes, och fick till svar att dom skulle sätta en tekniker på det vilket dom också gjorde när hela veckan gått, det vill säga fredagen den 6 november, sedan dröjde det då ytterligare drygt en vecka innan vi fick bredbandet tillbaks, men fortfarande med för låg hastighet.Kan tilläggas att vi aldrig var inkopplade hos BBB, för jag tog kontakt med förra bredbandsleverantören och dom konstaterade då att dom kopplade ur sina grejer just den måndagen vårat bredband försvann.
Under tiden för väntan på bredbandet har vi ringt ett otal gånger och frågat varför det dröjer och vi har i princip fått olika svar varje gång. Det sämsta svar vi fått var att en tekniker inte fick något svar när han ringt oss, så jag frågade om jag kunde få hans telefonnummer så jag kan ringa upp, men då fick jag till svar att det är ingen tekniker som ring, utan personal från BBB. Bara lögner alltihop alltså.
Vidare så beställde vi även ett extra telefonnummer från BBB vilket inte heller funkade.
Orsakerna var många så som att det funkar först när ditt bredband funkar, det skulle göras olika inställningar osv, men till slut kom dom fram till att det kommer inte att funka så länge som det första telefonnumret inte funkar.
Kan även sägas att vi fick brev från vår förra telefonleverantör om att BBB hade inte alls avbeställt det abonnemanget tills den 31 Oktober, utan tills den 12 November.
12 November skulle alltså allt bli frid å fröjd, trodde vi. Nu sitter vi här med alla felanmälningar utan var sig rätt bredband eller telefon.
Jag kan även påpeka att om jag skulle skriva allt som hänt under denna resa så räcker inte minnet till i min dator. Det värsta är att dom ljuger och drar en vals, oavsett hur dum den är, bara för att klara sitt skin under några dagar till.
Kompensationen vi kommer få är att vi slipper betala för dom dagar vi varit utan bredbandet.
Min största fråga är dock! Hur i helvete kan dom göra en ”felanmälan” på något som dom aldrig kopplat in?
Varför ska jag som kund straffas för deras strul och kommunikationsproblem med deras policy (3 till 5 dagar hos BBB samt 3-5 dagar hos tekniker) för felanmälan på något som hos mig aldrig ens existerat.
Nu har jag ingen telefon att ringa och klaga i, och mobiltelefon blir för dyrt att sitta och prata i då dom vägrar att ringa upp mig.
Jernet
 

Re: Bredbandsbolaget

Inläggav Göran 14 nov 2009 00:04

Tråkigt, Jernet!
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Bredbandsbolaget

Inläggav tompas11 14 nov 2009 10:41

Javisst är det både ledsamt och tråkigt när saker och ting inte fungerar som avsetts.

De senaste tio åren har jag haft Telia för både bredband och telefon och det har fungerat klockrent. Inte en endaste gång har det strulat, allt har bara tuffat på och fungerat utan mankemang. Visst, Telia kanske inte är den billigaste operatören men, viktigast av allt, det fungerar! :D
Då och då får man ju erbjudanden av andra operatörer, som alltid ligger lägre i pris jämfört med Telia, men aldrig att jag byter bort ett fungerande abonemang. No way!
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Bredbandsbolaget

Inläggav Jernet 14 nov 2009 10:57

Vi skulle mer än gärna ha telia, men dom har inte bredband där vi bor tyvärr.
Priset är ju skit samma bara det funkar, precis som du säger.
Jernet
 

Re: Bredbandsbolaget

Inläggav Jonas L 14 nov 2009 11:30

Jag har 100 MBit bredband hos BBB. En dag tyckte jag att det gick segt, och konstaterade att jag bara hade 10 MBit uppkoppling. Jag ringde dem och klagade. Det var fixat på 10 min, och jag fick kompensation för att jag hade haft fel hastighet sedan abbonemanget öppnades. Dock misstänker jag bara det var sedan senaste strömavbrottet. Aja, jag hade väl tur :wink:

IP-telefoni kör jag hos tele2 sedan knappt 5 år. Den krånglade saftigt i början, men sedan de uppdaterade boxarna för några år sedan har den funkat väldigt bra. På något sätt känns det bra att köra hos olika leverantörer. Framförallt blir inte telefonin påverkad om jag flyttar eller byter bort BBB. Sen att jag har ett abbonemang utan månadsavgift som de inte säljer längre är också bra :D
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Bredbandsbolaget

Inläggav RÖD@nörd 14 nov 2009 12:21

Ynkligt av Telia att inte kunna erbjuda Jernet bredband. :evil: Jag trodde de var marknadsledande och dom andra uppstickare. Har själv Telia och tycker som de andra här. Har inte märkt något av det. Det har bara funkat.

Tycker att det här är lite märkligt. Telia äger ju nätet. Vad är orsaken till att det då inte går att samtidigt få Telia som leverantör?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Bredbandsbolaget

Inläggav Karro 14 nov 2009 15:05

Telia har inte alltid monterat ADSL-utrustning i sina telefonstationer. Ibland kan en annan firma göra det, varvid bredband blir tillgänglig bara från dem, men ingen annan.
Jag bor på ett sådant ställe, där en separat firma har monterat en radiolänk och sedan hyrt in sig för att montera ADSL-utrustning i telefonstationen.
Av någon anledning tillhör jag de som har fast uppkoppling utan inloggning och trams och fast IP, samt full hastighet, så kanske jag ska vara glad att Telia inte är leverantör?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Bredbandsbolaget

Inläggav Jernet 14 nov 2009 15:33

Vet inte hur det ser ut i våran station, men det är iaf teracom som ansvarar för den tekniska biten.
Möjliga leverantörer här på orten är Glocalnet och BBB, det sistnämnda bytte vi till för det var enbart dom som kunde erbjuda dubbla telefonlinor via ip.
Samt att dom hade ett snabbare nät, vilket är 24 istället för 8 som vi hade tidigare.
Men vad spelar det för roll nu, när det ändock inte fungerar.
Ska fan vara egenföretagare på landsbygden om man som vi är beroende av internet och telefon.
För övrigt har jag varit i kontakt med aftonbladet, och dom var ev intresserade av att skriva om denna "soppa"
Tur är dock att vi har TELIA som mobiltelefonoperatör, annars hade ju inte BBB:s så kallade tekniker kunnat ringa oss :twisted:
Jernet
 

Re: Bredbandsbolaget

Inläggav KennethE 14 nov 2009 18:53

Sätt upp en egen server för ip-telefoni i stället, jag tror att de flesta operatörer använder programvaran asterisk som är helt fri. Sedan skaffar man ifall man är smart två abbonnemang för trafik ut mot telenätet, en i Sverige som har billiga fasta avgifter som man använder för inkommande samtal och en med billiga utgående samtal, det brukar finnas sådana i Europa.

Med en sådan kan man göra nästan vad man vill, t.ex. spärrlistor för telespammare, anknytningsnummer för de olika telefonerna i huset eller knappapplikationer av olika slag, man kan t.o.m. sätta upp så att man kan sätta på spisen när man är på väg hem, eller vad som helst som man kan styra med datorn. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Bredbandsbolaget

Inläggav McB 14 nov 2009 21:17

Kan inte säga att jag har bra erfarenheter från någon bredbandsleveratör, Glocalnet har sämst betyg.
Teknade hos dom pga av priset, strul redan vid beställningen som bara fortsatte. När dom efter 6 månader inte fick ihop trådarna tröttnade jag ordentligt, när jag väl lyckats få dom att fatta att dom inte klarar av att koppla in mig gick dom med på att annulera ordern. Sen har dom mage att skicka kravbrev för brutet avtal på 800kr när dom inte ens lyckats leverera tjänsten, efter en duktig lusläsning gick dom med på att stryka det kravet.

BB funkar jämt men kan vara struliga att ha och göra med på telefon eller email.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Bredbandsbolaget

Inläggav Jernet 14 nov 2009 21:57

Vänta! Det kommer mer!!!
Jernet
 

Re: Bredbandsbolaget

Inläggav Göran.W 15 nov 2009 00:25

BBB är det sämsta skit jag någonsin stöt på.
Hade Bostream som köptes upp av BBB då började eländet med en uppgraderind av utrustningen så skiten gick upp och ner i flera månder utan att dom åtgärdade det trots jag loggat allt och kunde ge dom exakta tider.
Kundtjänst såg att jag tappade kontakten helt med tele stationen men inget hände så jag sa upp skiten.
Helt plötsligt började allt funka bra och förklaringen fick jag av en slump av en tekniker jag sprang på.
Dom hade bytt den trasiga switchen i tele stationen som dom visste startat om sig själv i ett halvår men BBB ville inte ha den bytt.
Gissa om mitt samtal till BBB:s kundtjänst var trevligt.
Jag blev iaf kvitt om efter dom 3 månaderna som uppsägnings tiden var.
Nu är det Telia som gäller inte billigast men stabilast
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Bredbandsbolaget

Inläggav Jernet 16 nov 2009 10:16

BBB ringde tidigare i morse, och håll i er nu!
Efter ett test så visar det sig att vi ALDRIG har varit inkopplade hos BBB över huvuttaget någonsin, utan är fortfarande inkopplade hos vår förra leverantör.
Snyggt jobbat BBB !!!!
Jernet
 


Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron