På plats i Skåne

Allt som rör webbutiken och dess produkter

På plats i Skåne

Inläggav Göran 14 mar 2013 20:52

Kraftigt försenad i planeringen är vi nu på plats i Skåne. Det tog längre tid än beräknat att köra nästan 400 mil (två vändor), packa allt och bära det tre trappor utan hiss, packa upp och få ordning. Under två dagar den här veckan har jag också varit i Karlshamn på kurs i nätanslutna system.
Trots två lass gick det inte att få med allt, så 1500 meter kabel och en del annat fick jag lämna och hyra in i ett förråd.
Nu gäller det att så fort som möjligt skicka ut allt som är beställt och sedan ta hand om alla mail, så om ni väntar på något, är det på gång.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: På plats i Skåne

Inläggav RÖD@nörd 22 mar 2013 01:40

Jaha, välkommen till sydsverige då Göran :D

Jag förstår du är berest och varit bosatt på olika ställen men jag är nyfiken på hur du upplever vädret här nere i förhållande till Vilhelmina i Norrlands inland. :)

Hur frusen du är av dig vet jag inte men upplever du det varmare här eller känns det ungefär likadant som i Vilhelmina?

Här i syd har vi blåsten och tampas med som minsann också kan göra det kallt värre inte minst den här vintern då vindarna så gott som ständigt varit ost- eller nordost.

Och här vid ostkusten finns ett fenomen som kallas "snökanoner" då det kommer snö hela tiden från *ingenstans*. Jag menar det är inget oväder som drar förbi utan snön bildas i avdunstningen över den öppna Östersjön och det där snöandet det kan bara hålla på och hålla på som om det aldrig tar slut...

I kväll har jag läst om krigsvintrarna 39-40, 40-41 och 41-42 varav den sista var kallast och då kom även ett rejält snöoväder i januari annars var det mest kallt. I Skåne och Småland tidvis neråt -30 och -35 grader och kanske -20 och -25 i längre perioder.

I jämförelse är dom senaste vintrarna som vi upplever "svinkalla" istället som en varm västanfläkt. :wink:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: På plats i Skåne

Inläggav Ib-Arne 22 mar 2013 22:45

Hör av dig när allt lugnat ner sig. Angående mitt problem med regulatorna. Du vet att du sänt 2 st. som kostar 3.000 :- st.
Har tyvärr problem fortfarande. Vill diskutera det innan jag åker hem till SV den 15 april.

Ha det

IB
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: På plats i Skåne

Inläggav Göran 24 mar 2013 03:14

Ib, jag upplever det mycket varmt här nere, trots en ovanligt kall mars månad och ovädret i veckan, som jag inte märkte något av. Det blåste rejält, men jag tyckte inte vinden var kall och det kom 3-4 cm snö på tre dagar (ur snökanonen :mrgreen: ), som redan nästan försvunnit, utan att det töat och det har jag reagerat på, att snön bara försvinner trots minusgrader.

Förra veckan, den första jag var här, var det vår i luften, den här veckan har varit kallare. Det väder som har varit den här veckan påminner om aprilvädret i Vilhelmina och förra veckans väder var majväder (dåliga år juniväder).

Skillnaden är stor och att komma från fjällnära trakter i Lappland till Skåne, är som att åka på utlandssemester. Visst kan det vara busväder i Skåne emellanåt, men så har vi det åtta månader om året (i bästa fall) och när det snöar veckan före midsommar och den första snön faller den 18 augusti, då känner man att man inte orkar mer och man flyttar till Skåne. :wink:

Det blåser även i Vilhelmina och så bra att man i min hemby planerar skogar av vindkraftverk. Stekejokk i vilhelminafjällen har svenskt rekord med 48 m/s i medelvind under januari månad och det var inte direkt någon sommarvärme då. Vi har också svenskt rekord i kyla med -53 grader (delas med några andra platser i Norrbotten). Ovädret som var i veckan, var som en sommarbris i Vilhelmina. Temperaturen i Skåne måste ned ytterligare 40 grader och det måste blåsa långt mer än orkan, innan det ska imponera på mig :wink: , men det är inte kylan, eller vinden som är det värsta, det är det ihållande bistra klimatet, månad efter månad efter månad som kramar musten ur en. Att ha snö åtta månader om året, att inte se solen på ett halvår, att allt är grått och fruset, att kvicksilvret aldrig når över noll grader under den perioden och att det kanske inte blir någon sommar i år heller och blir det sommar, regnar det dagligen och myggen äter upp en, det är det som tär.

Inne i huset har vi däremot kallt. Termometern som ligger vid elementet i vardagsrummet visar 7 grader (har varit nere på 4°), så vi tog hit rörmokaren och han behövde komma åt expansionskärlet på vinden, men det har man byggt in, så jag måste riva innertaket på övervåningen. Det får vara till senare, för vi har ändå plusgrader inne och ju kallare det är desto bättre sover man.

Jag har även bott 27 år i Stockholm och där var klimatet betydligt behagligare och nu har jag kommit till Skåne, ännu närmare ekvatorn och längre från Nordpolen, för att uppleva ett ännu bättre klimat och så här långt ser det bra ut. Utanför fönstret är det -9 nu, precis som en varm sommarnatt i Vilhelmina.


Det är knappast samma fel på alla regulatorer, det är något annat som är fel. Du har väl inte kopplat växelriktaren till regulatorn och du har väl kort avstånd mellan regulator och batteri och grov kabel? Är kabeln för kort och för klen får du spänningsfall och regulatorn läser av en lägre batterispänning än den egentligen är. Är batterierna i bra skick? Även nya batterier kan knäckas snabbt. Kör du med hysteriskt hög last i förhållande till batterikapacitet och solpaneler då förstörs de snabbt? Hinner batterierna laddas upp över dagen? Kör du en växelriktare på 2 kW så den går sönder, då tyder det på väldigt höga effektuttag, korslutningar, felpolarisering, smälta kablar, rökutveckling, smärre bränder och andra finesser, så vi skull behöva gå igenom hur det hela ser ut i detalj. :wink:

Vid ett effektuttag på 2 kW motsvarar det 167A och en lagom batteribank till det skulle vara 1670 Ah. Töms batteribanken helt, dagligen, behövs 3000-4000 watt solpaneler för återladdning under dagen och batterierna kommer ändå i bästa fall bara att hålla i ett halvår.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: På plats i Skåne

Inläggav Göran 24 mar 2013 19:33

Det här ville jag inte se i Skåne i slutet av mars - 3 till 4 meter höga drivor. :wink:

drivor.jpg
drivor.jpg (41.03 KB) Visad 13446 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: På plats i Skåne

Inläggav Ib-Arne 25 mar 2013 16:25

Håller med om att det måste va någe annat fel.

1 har batterierna utanför fönstren, kan vara för stor skillnad mellan inne o ute????

2 Har 4 st. 70 Watts batterier. Men det står inte 4x70= 280 Watt utan 210 Watt kan betyda att 1 batteri e trasigt, trotta att de e 7 mån. gamla Det går inte att ställa in han söker watten själv (tror jag)

I bland funkar det 1 hel dag, i bland krångla det 4 -10 gånger, kan va för stor skillnad mellan inne o ute temp??? I dag e de ca. 18 grader ute o inne (nu funkar det sedan 10.00 i morse) stänger ja av växelriktaren är de samma fel, som när den e på!!! Växelriktare skriker o en röd lampa lyser inputt level. Även lampa status lyser då åxå röd.

Vad som händer framgår av filmen på you tub. den laddar plötsligt över 14,4 i en min ( 15.5 eller nåt) då slår regulatorn av på någe konstigt sätt. Laddar 0,0 och spänningen i batterierna går ner från 14-15 till ca. 12.8 för att sakta går neråt mot 12.2. Tar jag ut strömen från solcellerna i 30 sek. återgår han till att ladda ex. 10 - 19 amp. o batterierna är på nolltime åter på 14.4. Inte alltid.

Jag har kopplar från batterierna till växelriktaren.

Jag kör enbart 1 stort kylskåp 305 liter med frys. Det går att köra (ibland) skåpet ca. 4 tim. efter det slutar att ladda. Brukar stänga av manuellt när strömmen är på 12.2 till 12,5. Sätter på det vid 9-tiden på morron. har laddat fullt vid 12-13 tiden( vid soligt väder laddar den 16-17 amp, Blåser det kan han ladda ca. 20 amp.för att sedan pulsladda hela dagen ( 12.00 till ca.17.00 (fullt).

Du kanske kan fråga någon elektriker här på forumet vad de tror det e??

När vi vet va felet e, förhoppningsvit till den 15 april tar ja med mig grejorna i bilen till SV. Ev. kommer till dig när vi passerar skåne (lovar inte) efter 330 mil, kanske vi vill hem så fort som möjligt
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: På plats i Skåne

Inläggav Göran 26 mar 2013 11:43

Ib, vad menar du med batterier på 70 watt? Menar du 70 Ah?

Det är inte så lätt att avläsa allt från YouTube-filmen.
Hur stor kan temperaturskillnaden mellan ute och inne vara?
Hur lång är kabeln mellan regulatorn och batterierna och vilken area har den?
Med för lång och klen kabel får man spänningsfall i kabeln och en felaktigt avläst spänning av regulatorn och därmed också felaktig laddning. Temperaturskillnaden spelar också roll.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: På plats i Skåne

Inläggav Ib-Arne 28 mar 2013 12:40

Visst e det amp/ tim. i batterierna Sänder 2 bilder. Som du ser e de ca 1 meter mellen batterier o regulatorn. Kabeln är av aluminium samma som till luftledningar. Det var inga problem med 1 vanlig regulator! När det e halvmulet o det laddas 7 -8 amp. och inte kommer upp i full ladning funkar allt perfekt. Men när den nått 14,4 och laddar 16 - 20 amp. går han över 14,4 i bland upp till 15,5. Det e då som den slår av o växelriktaren lyser röd. Stänger ja växelriktaren händer samma sak. Den slutar o ladda, går plötsligt ner till ca.12.8 o laddar 0. Drar ja ur kabeln från solcellerna återgår han till det normala 1 kort tid.

I da när det e mulet o laddar 8 amp. funkar den felfritt. 20 grader ute o inne. Annars kan det va en sillnad på Nattid 8 ute o 17 inne. Dagtid innan jag satte 1 skiva för batterierna o solen lös på dem kunde det va 40 - 50 påbatterierna o 20 inne.

Fick ingen förklaring varför den visar 220 i stället för 280 amp. för batterierna.
Bilagor
IMG_1010.JPG
IMG_1010.JPG (84.87 KB) Visad 13219 gånger
IMG_1007.JPG
IMG_1007.JPG (95.64 KB) Visad 13219 gånger
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: På plats i Skåne

Inläggav Göran 02 apr 2013 01:06

Testa att ändra batterityp till nummer 1. Händer samma sak ändå, ändra till batterityp nummer 2.
(ändra batterityp genom att hålla ned SET-knappen i 5 sekunder och klicka sedan fram typ)

Återkom med 1, högst 2 svar om vad som händer. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: På plats i Skåne

Inläggav Ib-Arne 02 apr 2013 19:39

Batterityp är inte ett nummer utan ( sel, gel, FLd) på displayen. Men på regulatorn finns det siffror. Däremot lyckade ja Ställa om från 220 amp till rätta 280 namp.

Återkommer vad som händer i morron. Kan då även ändra som du sagt. provar varianter några dagar.
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: På plats i Skåne

Inläggav m_robban 03 apr 2013 18:11

RÖD@nörd skrev:Här i syd har vi blåsten och tampas med som minsann också kan göra det kallt värre inte minst den här vintern då vindarna så gott som ständigt varit ost- eller nordost.


Bygg dig en vindsnurra så kommer du njuta av vinden framöver.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: På plats i Skåne

Inläggav Göran 08 apr 2013 23:19

Ib-Arne skrev:Visst e det amp/ tim. i batterierna Sänder 2 bilder. Som du ser e de ca 1 meter mellen batterier o regulatorn. Kabeln är av aluminium samma som till luftledningar. Det var inga problem med 1 vanlig regulator! När det e halvmulet o det laddas 7 -8 amp. och inte kommer upp i full ladning funkar allt perfekt. Men när den nått 14,4 och laddar 16 - 20 amp. går han över 14,4 i bland upp till 15,5. Det e då som den slår av o växelriktaren lyser röd. Stänger ja växelriktaren händer samma sak. Den slutar o ladda, går plötsligt ner till ca.12.8 o laddar 0. Drar ja ur kabeln från solcellerna återgår han till det normala 1 kort tid.

I da när det e mulet o laddar 8 amp. funkar den felfritt. 20 grader ute o inne. Annars kan det va en sillnad på Nattid 8 ute o 17 inne. Dagtid innan jag satte 1 skiva för batterierna o solen lös på dem kunde det va 40 - 50 påbatterierna o 20 inne.

Fick ingen förklaring varför den visar 220 i stället för 280 amp. för batterierna.


Ib, det där är ingen installation, det där är ett ormbo :wink: . Riv bort allt och sätt dit riktiga kablar och koppla växelriktaren direkt till batteriet och inte fasttejpad på kabeln mellan regulator och batterier. Kablarna från batterierna ser heller inte ut att vara samma modell hela vägen. Det ser ut som om du använt högtalarkabel till batterierna, men ur väggen kommer något annat.

Det går inte att avgöra vilken area du har på kablarna mellan regulatorn och batterierna, men förmodligen alltför klen och alltför lång. Till den kabeln har du kopplat växelriktaren och strax under regulatorn, vilket orsakar ytterligare spänningsfall. Det spänningsfall som orsakas i kabeln mellan regulator och batteri gör att regulatorn läser av en lägre spänning hos batteriet än den egentligen är. Detta gör att regulatorn laddar batterierna till en högre spänning än den är inställd för och det förklarar varför den plötsligt sticker upp till över 15 volt. Spänningsfallet i kablarna gör att du överladdar batterierna och får såväl växelriktare som regulator att stänga av p.g.a. överspänning. När lasten försvinner, försvinner också spänningsfallet och vips är det 15,5 volt fram till växelriktare och regulator och det är det du ser när spänningen plötsligt sticker upp. Att det är dina kablar och kopplingar som orsakar problemet är jag nu 99,99% säker på. Jag tittade inte så noga på din installation först, jag försökte finna en annan förklaring, men nu har jag gjort det och så där får det inte se ut. Skulle du dessutom bränna ner huset på grund av det där, får du inte ut 50 öre på försäkringen. Du måste riva bort det där innan något värre händer än att grejerna inte fungerar. Du har en växelriktare med kapacitet för strömmar en bra bit över 300 A och till det har du tre sytrådar till kabel och kopplade till samma kabel som regulatorn, vilket går att se till höger om säkringen (tre tunna ledare med blå isolering). Först nu ser jag också hur oerhört lång kabel du har till växelriktaren, så den där installationen kan bara inte fungera som den ska. När växelriktaren jobbar borde spänningsfallet bli brutalt.

Jag tror att regulatorn sväljer kabel på 35 mm2, använd det och en kabel hela vägen, utan skarvar och eltejp. Använd också så kort kabel som möjligt mellan regulator och batterier. Koppla sedan växelriktaren direkt på batterierna, med egna riktigt feta kablar, och håll kablarna så korta som möjligt, max en meter. Anledningen till varför avståndet mellan batteri och regulator aldrig ska vara mer än en meter, är att eliminera spänningsfall så att fel som det du har inte ska uppstå.

Koppla också batterierna på rätt sätt när du gör om det hela och det gör du genom att koppla antingen plus, eller minuskabel till regulator och växelriktare till det andra batteriet, det som håller på att ramla omkull. Som du nu kopplat, både plus och minus på det främre batteriet, får det bakre batteriet sämre laddning. Med pluskabeln på det ena batteriet och minus på det andra, får man batterierna i balans, både när det gäller laddning och urladdning.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: På plats i Skåne

Inläggav Ib-Arne 09 apr 2013 15:42

OK erkänner att det e 1 råttbo. Var inte i psykisk balans när ja kopplade.

Kabeln från solcellerna ner till regulatorn e tjock som min lillfinger, i alluminium. skarven e med en grov kabelsko. den ena skarvad med 3 st. 4 kvadrat som e 2 dm. lång. den andra 2 st 4 kvadrat som e minde än 1 dm. Jag har 7-8 meter till av högspännings kabeln i Sverige. Kan ta med den men den e otymplig för den e mycket styv.

Däremot e kablarna till de 4 batterierna högtalar kabel på 2x8 eller 2x4 kvadrat. långa o risigt kopplat. Har kopplat alla pluss med kabelskor, samt alla minus till sammans. sedan till regulator och växelriktaren.

Fattar inte varför jag måste gå igenom väggen med ytterligare 2 kablar, från växelriktaren, för att sedan koppla dem direkt på batterierna, eller koppla dem strax före väggen inne. I samma kabel som går från regulatorn.

Föreslår att vi gör så här. Jag kopplar ur allt dagen innan vi åker hem den 15/4. Tar med mig den ena regulatorn hem.
Köper kabel från dig som e lämplig mellan batterierna o ev. andra skarv don. Samt några kopplings plintar. Måste ha 1 skarv från solcellerna till regulatorn. räcker inte fram. Tar med det hit i oktober.

E de OK.

Ib
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: På plats i Skåne

Inläggav Göran 11 apr 2013 21:06

Kabeln mellan solpanel och regulator är inte lika kritisk, men använd riktig kabel till allt. Är de kablarna för klena får man förluster, men inte den typ av problem du fått.
Om du har ett äldre kylskåp kan det säker dra uppemot 2 kW under starten och det betyder 160-170 ampere i kabeln mellan regulatorn och batterierna. Är kabeln 3 meter lång och 8 mm2, betyder det ett spänningsfall på 2,3 volt. Mellan batterier och regulator vill man inte ens ha 0,1 volt i spänningsfall, för regulatorn måste kunna läsa av rätt batterispänning, annars händer sådana här saker och batterierna laddas hur som helst utan någon kontroll.

Det måste gå separata kablar till växelriktaren och är den kabeln 3 meter lång, då räcker det inte med 8 mm2, då är 50 mm2 att räkna som klent.
Mellan regulator och batteri bör du köra vad regulatorn klarar av och jag tror det var 35 mm2. För att undvika falukorstjocka kablar bör du korta av dem.

Den förra regulatorn du hade var av ett enklare slag och jag kan inte på rak arm säga varför den inte spårade ur, men laddade batterierna som den skulle, det gjorde den inte, om du hade samma kopplingar då som nu.

Skippa aluminiumkabeln. Aluminium leder ström sämre än koppar, så använd kopparkabel. Aluminium är däremot billigare än koppar och lättare, så det är därför riktigt tjocka kablar är gjorda av aluminium.

Får jag tillbaka den nya regulatorn är jag glad.

Så här kopplar du batterierna.
parallellkoppling.jpg
parallellkoppling.jpg (28.9 KB) Visad 12784 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: På plats i Skåne

Inläggav Ib-Arne 12 apr 2013 00:33

Tack för koplingsförslaget på batteriern, det blir betydligt kortare kablar. Kylskåpet e 1 år gammalt A++ visserligen på 305 liter o frys. Självklart ska du ha tillbaka en regulator.

Du svarade inte på mitt förslag att du fixar kablar o kopplingsplintar tills vi åker ner i oktober. Kopplar ur allt nu när vi åker hem på måndag. Ska mäta lite hur långt det e mellan de olika sakerna.
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Nästa

Återgå till 24-voltsbutiken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster