Gengas projekt

Ved, pellets, gengas, m.m.

Re: Gengas projekt

Inläggav Martin 24 aug 2008 18:18

Jo, jag har sett diverse youtube videosar där dom kör B & S motorer på gengas. Så det funkar nog. Vad gäller 2-taktare så har jag läst, förutom smörjproblemet, att dom har för dåligt sug för gengas.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Gengas projekt

Inläggav balltip 25 aug 2008 21:56

Jag hittade några videosnuttar på youtube - tackar för tipset!
Per
balltip
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 21 aug 2008 09:48
Ort: Hålanda

Re: Gengas projekt

Inläggav gengaswerner 20 jan 2009 14:42

Tjena!!!
Jag satt och spånade lite på nätet och snubblade liksom över detta forum!!
Jag rekomenderar att ni kollar in min sida om ni inte redan hittat den?
http://www.gengas.se därifrån kan ni även maila och hitta mina telefonnummer!
jag besvarar det mesta som har med gengas att göra! och vill ni provköra min cheva van 350 V8 -84
ny besiktigad UA :-) regbes med gengas! så hör av er!!!
spana även in mina filmer på youtube - länk via min sida!

Det finns även ett forum på yahoo - woodgas med folk från hela världen!
om man bygger och får lite kläm på gengas, så kan det hända att man får vara med i den globala "klubben" woodgasbuilders och så den baserad på forum på yahoo och även maillista!
"gengas status":-)

Vi höres. mvh: Werner
(tel: +46703743521)
gengaswerner
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 jan 2009 14:17

Re: Gengas projekt

Inläggav KennethE 20 jan 2009 17:08

Jag testade en gång i min ungdom med kompressorladdning på moppen, det var en Yamaha med lämplig form på luftburken så det gick att driva en axel med en liten remskiva på med en rem från ett för ändamålet uppfräst spår i svänghjulet. Själva turbinen var en rund plåtskiva med klippta spår mellan bladen så att dessa kunde vridas lagom.

Det gav inte så mycket effekt att det var värt besväret, men kanske ihop med gengas? ;-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Gengas projekt

Inläggav KennethE 20 jan 2009 17:16

gengaswerner,
Då kanske du känner till ifall röken man får från en kolmila är gengas?
Jag har funderat lite på en modern kolmila av en stor tvättgryta eller liknande som man eldar under och om det är värt att ta vara på gasen som kommer ut? Den borde väl åtminstone kunna bidra till eldningen under?

Sedan är jag nyfiken på ifall det inte skulle gå att driva en förbräningsmotor med koldamm som blandas med insugsluften i stället för bensin eller liknande, lyckas man bara få till rätt blandning är det ju i allra högsta grad brännbart. Det borde ju vara ett alternativ till gengas till en bil, eller åtminstone till ett elverk, och det borde gå att göra betydligt mer självgående och mindre skitigt än gengas och därmed mer attraktivt för fler.

Min kaffekvarn matar bönorna med en skruv fram till malskivorna, motsvarande princip borde kunna användas för att mala träkol i den takt den behövs utan att man behöver lagra koldamm som ju lätt blåser iväg eller blir explosivt. En fördel med det till bilen på semesterresan är ju att de flesta mackar säljer grillkol ifall man får soppatorsk. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Gengas projekt

Inläggav McB 26 okt 2009 22:10

Hur går det med projektet? Gengas är klart intressant i både elkraft och bilar.
Det jag nu lyckats läsa mig till är att man ska välja det minsta av passande gasgenerator för att unvika tjära pga låg temp, samt att pellets ger stora tjärproblem.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Gengas projekt

Inläggav Martin 27 okt 2009 00:46

Det projektet är nerlagt. Det var roligt att bygga och se att det producerade gengas men jag tror inte på gengas för småskalig strömproduktion. Jag ser gengas mest som en leksak. Det är alldeles för arbetsintensivt för att vara intressant för strömproduktion.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Gengas projekt

Inläggav TonyMontano 27 okt 2009 01:01

hur tror du gengas skulle vara att ha i stugan? :) skulle de bli mycket jobb att ha igång den eller?
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Gengas projekt

Inläggav Gunnar lindgren 27 okt 2009 12:25

Gå in på WWWgengas.se där finns allt man behöver veta om gengasdrift lycka till
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Gengas projekt

Inläggav McB 27 okt 2009 18:21

http://www.wood-gasification.com/ är en till jag hittat!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Föregående

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster