http://se.youtube.com/watch?v=XG8sxyJ6d ... annel_pageJag byggde detta gengas aggregat för en motor på 2,7 liter 1800 varv per minut.
El-generatorn är på 18KW men i Canada används inte 2fas-220v/3fas-380v utan 2fas-220v som brukar splittas på 2 liner in i husen till 110v vardera med en transformator hängande uppe i stolparna. deras elkontakter är under all kritik!
på motorn sitter en varvtalsregulator- brukar återfinnas på gamla traktormotorer och stationära motorer.
På ett stillastående vedaggregat brukar det kunna bli hängningar, vilket försvårar driften och dålig eller ingen gas framställs, med resultat att veden till slut faller ned till förbränningszonen okolad vilket i sin tur kan medföra att tjära bildas!
ett sätt att undvika detta att ske är. att montera aggregatet på en ställning så det är ledat mot ställningen på ena sidan i botten. på motsvarande sida på aggregatet monteras en klack som en starkt utväxlad elmotor lyfter ca 0,5 - 1cm med en liten utstickande axel som går in under klacken och när axeln roterar lyfter aggregatet, vidare i varvet av axeln passerar den klacken och aggregatet faller ned med en stöt mot ställningen! detta gör att eventuella bryggor faller ned innan gasen blir dålig.
monorator är ett annat ord för fuktuppsamlare. Denna görs bäst genom att en kant runt om inne i aggregatet max 10cm från påfyllningslocket svetsas dit. denna skall luta så att kondenset kan rinna över i en behållare på utsidan med överföring av ett rör vid kantens lägsta ställe. vattnet tappas sedan lätt ur när vedfyllning sker, då det är undertyck i aggregatet under drift så kommer det suga luft ur kranen och bara bubbla i burken om den öppnas när låcket är stängt!
Förbränningen i ett ved aggregat sker Nedåt och av hettan sker kolning strax ovanför. luften tas in genom munstycken strax ovanför härdförträngningen- detta är förbränningszonen.
det förtrända hålet "härdförträngingen" är till för att förbränna tjärångor som annars skadar motorn. Bla denna del MÅSTE vara anpassad till storleken på motorn!
10 liter ved motsvarar ungefär 1 liter bensin!
påfyllningsluckan ska ha en fjädrande annordning, om och när det boffar i aggregatet ska trycket ta vägen någonstanns utan att för den skull skada något ! -Det kan smälla rätt bra ibland!!! detta beror på läckage!
ordning: aggregat/cyklon/ev överföringsrör till fronten på fordonet över eller under bilen(men inte i uböjar upp tex över bakaxeln-risk för vattenlås)/scrubber/gaskylare/korkrenare/kondensatorburk/gas,luft-blandare/motor
detta system använder fukten i gasen för reningen -I korkrenaren kan man ha korkflisor /träull /kottar /träflis /eller träbitar vid kall väderlek. i tex träullen fastnar kondenset/fukten, i fukten fastnar sotet och detta rinner till botten i form av sotigt vatten när det blir för tungt, när systemet är utan undertryck -motorn avslagen öppnar man kranen och tappar ur vattnet med sotet!
hoppas ni får en bild hur det funkar:
kolla in min sida:
http://www.gengas.setel:070-3743521
Jag bor utanför Tidaholm
mvh: Werner