Hej.
Skulle behöva lite tips och råd till mitt lilla bygge uppe i Hälsingland.
Stuga på ca 25m2 + loft 7m2 och skall drivas med 12v el.
Tänkt utrustning:
ca 7-10 lampor (diod)
Vattenpump.
Stereo.
cirkelationsfläkt för värmen.
Köksfläkt.
Lcd tv 19"
+ lite annat smått och gått som ex ladda datorn och ficklampor ibland mm.
Har fått tag i en solpanel som heter Solec international S-70 som jag antar ligger på 70w. (är det en bra panel eller )
3 st 110amp batterier i bra skick som kommer från en tele station.
Men vad ska jag ha för en panel till denna solcell ?? Har kollat på den som säljs här i webshoppen med display och den verkar ju bra men ska jag ha 16A eller 40A ? går det att koppla in fler än en solcell till dessa regulatorer ?
Har även fått farsans gammla vindkraftverk från 1979 (tror jag) som han köpte för 7-8 år sedan man aldrig fått igång.
Den heter Winco modell 1200-12 200w max (se bild)
Tror ni att det är något att satsa på ? jag tror att det bara är kolen som sitter på själva vridningen ner mot masten som har gått sönder men jag ska mäta upp den någon dag så får vi se men jag har hittat en firma som kan fixa kol http://www.karma.se .
Tyvärr så står vindkraftverket ca 50-60 meter från stugan så det blir ju en ganska lånd och grov kabel.. Hur grov kabel behövs igentligen och kan jag koppla in den till samma regulator som solcellen ??
Har en tanke som kanske är helt galen men måste fråga ändå.
Om man bygger en batterilåda nedanför masten med ex 2 110amp batterier och sätter en omvandlare 12-230v där så måste man ju kunna dra en vanlig gummikabel 230 fram till stugan och en batteriladdare till den batteribanken !! eller funkar inte det ?
Och så har jag ett elverk på 2,2kw som jag driver dammsugare och maskiner med.
Skulle även vara tacksam på tips om bra batteriladdare som jag kan ladda batterierna med när jag kör elverket.
Mycket tacksam för tips och råd
Mvh
Tomas palmquist