Löpande info om den nya H-rotorn

Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav Göran 08 okt 2008 14:14

Jag tänkte hålla er informerade om vad som händer kring den nya H-rotorn.

Ulfs målsättning har varit att göra en effektiv H-rotor till en rimlig kostnad. Förutom hans egna erfarenheter och kunnande vad gäller aerodynamik har han haft en universitetsprofessor till sin hjälp för att ta fram turbinbladens profil.

Under den senaste veckan har profilen ändrats något och nya gjutformar ska göras. Bladen är nu tillräckligt utvecklade för en "skarp prototyp" som ska tillverkas i två exemplar. Ulf och jag kommer att ha var sin prototyp där han jobbar vidare med aerodynamiken och jag med generatorn, som jag inte är ensam om att konstruera. Bladen kommer senare att designas av en konstnär för en visuellt attraktiv effekt.

En prototyp av kroppen till H-rotorn är beställd och fotens storlek blir en "pall", med tanke på framtida leveranser. H-rotorn kommer att levereras med ett speciellt verktyg för intrimning av bladen.

En prototyp av generaton är under utveckling och det blir en friktionsfri pannkaka utan lager, 12-polig trefas växelström. En civilingenjör i Stockholm har utvecklat en ny mycket intressant teknisk lösning för pannkasgeneratorer. En prototyp av denna är just nu under tillverkning och kanske har vi den tillgänglig i slutet av månaden.

När den första H-rotorn kan visas upp är svårt att säga, men arbetet går rekordsnabbt och de första testerna kommer snart att kunna göras.

Det kanske är att gå händelserna i förväg, men ytterligare en civilingenjör och en programmerare, verksamma inom elektronikens och mjukvarans område, säger sig kunna tillverka avancerade apparater av olika slag, lämpade för att plocka mesta möjliga ur sådant som alstrar energi.

Avslutningsvis vill jag bara säga - Sitt ned i bussen! Det kommer att finnas maskiner så att det räcker till alla. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav JohanMossfeldt 08 okt 2008 16:01

Det här låter ju alldeles underbart! :D
JohanMossfeldt
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 14 aug 2008 13:04
Ort: Hagfors, Värmland

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav HJFF1969 08 okt 2008 23:11

Spännande!
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav Göran 09 okt 2008 04:19

Nu är jag för trött för att tänka, men så här ser det ut nu. En pannkaka utan lager och skruvar, bestående av bara tre delar och det är två rotorskivor på vilken det sitter en diskans för luftgapet och en invändig gänga, samt en stator. 100% passform och balans och 100% friktionsfritt. Renare och underhållsfriare än så här blir det inte. :shock:

h-generator4.gif
h-generator4.gif (26.32 KB) Visad 22374 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav Göran 16 okt 2008 14:47

Idag överlämnades generator-ritningarna till en ingenjör med mekanisk verkstad i villans källaren. Han ville göra det hela 100%-igt, så även rotorskivorna till prototypen ska putsas med svarven för absolut finish. Det är i och för sig ingen dålig kvalitet på laserskurna skivor, men det går att göra bättre och till den här H-rotorn är endast det bästa gott nog. Han ville också bidra med sina erfarenheter kring maskinkonstruktion, så vissa lösningar kan komma att ändras.

Generatorns stator kan vara på väg till Sverige just nu, för när det gäller "high performance", då står man inte själv och lindar vid köksbordet.

En ny plugg och form för bladen är under tillverkning och bakom bladens aerodynamik ligger en professor, så det är inte slumpen som kommer att avgöra maskinens verkningsgrad. Så förutom att en ny vingprofil har prövats med bättre resultat, har en annan detalj lagts till och som fått H-rotorn att ge ännu högre effekt. Det är svårt att komma med exakta effektsiffror nu och när vindkraftverket startar, eftersom det startar före vindmätaren, men uppskattningsvis under 0,5 m/s.

En liten detalj är kvar och det är att hitta lager med mycket låg friktion och av yttersta kvalitet (inga Jula-prylar här inte), men i övrigt rullar det på för fullt nu och allt blir så extremt välgjort att jag nästan anser det vara synd att placera den här maskinen någon annanstans än i en utställningslokal. :P
Senast redigerad av Göran 16 okt 2008 15:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav JohanMossfeldt 16 okt 2008 15:07

Det är så grymt intressant så det finns inte ord för det!

"det startar före vindmätaren" :shock:
Tryck en tshirt med den texten och jag köper.
JohanMossfeldt
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 14 aug 2008 13:04
Ort: Hagfors, Värmland

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav Göran 16 okt 2008 15:21

Vänta nu! Det är inte T-shirts vi ska sälja, det är vindkraftverk. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav PowerMizer 17 okt 2008 18:59

Göran skrev:Det är inte T-shirts vi ska sälja, det är vindkraftverk.

Det ena behöver inte utesluta det andra! :D
Några förslag:
"24Volt är bättre än SEX" <--Tänkte på spänningsfallet, då....
"NEO...Mer än Matrix"
"Bätter en Banki bäcken än ett slag i pannan" <--Långsökt, men....
"Bättre MPPT än PMS" <--Borde alla kunna instämma i!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav Göran 18 okt 2008 15:26

Det rullar framåt och här är det nya bladet som givit så goda resultat. Bladet har ett TSR runt fyra och vridmomentet är stort för goda egenskaper vid låg vind, som det ju oftast handlar om. De lövtunna väggarna är förstärkta med aluminiumprofiler och håller för flera hundra km/h. Ytfinishen är av klassen polerat salsgolv!

Allt ser ut att kunna vara klart till Malmö-mässan i februari, där min önskan är att kilowattmonstret ska kunna visas upp. Prototypen har 2-metersvingar, men eftersom reglerna medger muskelmaskiner på höjden är det möjligt att börja räkna effekt i kilowatt, även utan bygglov.

Vad som nu återstår är en regulator av typen MPPT för dubbel maxeffekt, samt utrustning för direktanslutning till nätet. I de vindkraftverk som finns på marknaden idag bränner man bort halva effekten i värme och så vill vi inte ha det.

På T-shirten kommer det inte att stå något trams. Det kommer bara att vara en bild av H-rotorn med texten "Jämför med vad ni vill" :wink:

Ryktet om den nya H-rotorn som kommer att slakta tidigare effekt- och energirekord för bygglovsfria vindkraftverk har nått tillräckligt många för att vi redan innan generatorn sitter på plats kan räkna till...1, 2, 3, 4...8 stycken seriösa kunder i orderboken. Det finns uppenbarligen människor med förmåga att skilja lycksökare från seriösa konstruktörer med inriktning på innovation, kvalitet och prestanda. :wink:

blad.jpg
blad.jpg (22.25 KB) Visad 21920 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav Karro 20 okt 2008 07:35

Jag kan inte se om din vingprofil är helt symmetrisk, eller ej, men ett tips, om du inte tänkt på det redan, är att prova att vinkla profilen ca 4 grader utåt (toe-out). Det kan ökar prestandan, genom att det ger ökad anfallsvinkel över varvet och minskar delen av varvet som ger negativ anfallsvinkel (som verkar "baklänges").
Att MPPT är ett måste för H-rotorer har du redan kommit på, så det behöver jag inte säga. En sådan ger automatiskt rätt arbetspunkt för rotorn, som ju har ett mycket snävt område av TSR som ger bäst prestanda.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav Jernet 20 okt 2008 07:56

Intressant detta.
Finns det redan nu några som helst funderingar kring vad kilowattmonstret kommer att hamna på i pris?
Jernet
 

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav deepforest 20 okt 2008 13:49

Får man "kika" på profilen, eller är den hemlig. Skulle vara mycket intressant att se vad ni kommit fram till, och jämföra med mina funderingar. Jag tycker mig se på bilden att profilen är böjd i bakändan. Se gärna mitt resonemang i tråden Bladdesign: viewtopic.php?f=3&t=222
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav PowerMizer 20 okt 2008 21:04

deepforest skrev:Får man "kika" på profilen, eller är den hemlig.

Har inte lärt mej "The Gimp" än (Photoshop-skadad), men lite lyckades jag trolla fram:
blad_edited.jpg
blad_edited.jpg (12.55 KB) Visad 21564 gånger
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav JohanMossfeldt 20 okt 2008 22:12

Liknar den välkända fiskprofilen. :twisted:
Blir ruskigt sugen på att boka in mig på mässan redan nu.
JohanMossfeldt
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 14 aug 2008 13:04
Ort: Hagfors, Värmland

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav Göran 21 okt 2008 00:44

Den här profilen har visat sig ge tillräckligt löptal i kombination med högt vridmoment och extremt goda startegenskaper. Startar nästan av vinddraget från katten när han går förbi. :wink:

Bästa löptalet (TSR) ligger mellan 4-5, med lite mer åt 5-hållet. Den här ser ut att hamna på drygt 4. Stagen fästen och allt får aerodynamisk vingprofil för minsta tänkbara luftmotstånd och varje liten detalj höjer varvtalet. Bilderna på detta har jag på mobilen, men de lyckades jag aldrig föra över dem till nätet så att de gick att lägga in här.

Ställningen är inte designad än...återkommer när jag har mer ström i datorn. :P

Mässan! Jag har fått info om den, men jag vet inte om det kanske vore bättre att sikta på en mässa i stockholmstrakten. Vi får se.

Vad kilowattmonstret kommer att kosta törs jag inte säga än. Sedan beror det på hur många monster man vill stapla på varandra. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Nästa

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron