Bygga egen elmotor

Bygga egen elmotor

Inläggav Bodegan 04 okt 2008 23:54

Hej hopp!

Jag läste någonstans om Görans försök med pannkaksgeneratorn som motor och fick en del funderingar:

Är det fördelaktigare att bygga en egen motor eller är de bättre att köpa en elmotor till att driva sin bil? Har tittat på http://www.ev-elbil.se/motorer.html och där rekommenderar han som har sidan ett 144 Vdc system till att driva en elbil, men jag funderar på att försöka ha 12 Vdc system istället.

Vidare funderar jag på om någon testat att ha pannkakan i en bil eller om man kanske ska försöka bygga en "vanlig" motor.
Varför tänka i boxen när det finns cirkel, varför tänka som andra när man kan tänka utanför cirkeln
Användarvisningsbild
Bodegan
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 okt 2008 23:43
Ort: Mariehamn

Re: Bygga egen elmotor

Inläggav Göran 05 okt 2008 01:03

Fördelen med pannkakan är att den kan sitta direkt på hjulet utan lager. Solcellsbilen Nuna 3 kör med en pannkaka med en verkningsgrad på 98%. Med minimalt luftgap kommer man upp i mer än 99% verkningsgrad och billig är den, bara 70.000 kr. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Bygga egen elmotor

Inläggav Bodegan 05 okt 2008 11:24

Hoppas de va bilen som kosta 7o ooo kr. Hur mycket kostar det att bygga dina pannkakor Göran?
Varför tänka i boxen när det finns cirkel, varför tänka som andra när man kan tänka utanför cirkeln
Användarvisningsbild
Bodegan
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 okt 2008 23:43
Ort: Mariehamn

Re: Bygga egen elmotor

Inläggav Göran 05 okt 2008 12:31

Nej, det var bara motorn som kostade 70.000, hela bilen kostar 10 miljoner, varav solcellerna lär ha kostat 3 miljoner.

Pannkakorna kostar för mycket än så länge och var kostnaden slutligen landar vet jag inte än. En civilingenjör i Stockholm har kommit på en mycket smart idé och en första prototyp ska tillverkas i Kina inom kort. Rent teoretisk är det här en maskin som ska kunna nå en verkningsgrad nära 100%, men då kräver magneter av samma typ som används i 70.000-kronorspannkakorna och de är svindyra, så till en början får vi nöja oss med lägre verkningsgrad.

För att göra det hela ännu mer mystiskt blir det en friktionsfri "rör-pannkaka" utan lager till H-rotorn. Igår kväll fick jag en ny idé om hur man teoretiskt kan få upp verkningsgraden över 100%. Det är egentligen fusk, men får man generatorn att snurra utan H-rotorns blad kan man se det som en halv sanning. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Bygga egen elmotor

Inläggav PowerMizer 05 okt 2008 22:51

Göran skrev:Igår kväll fick jag en ny idé om hur man teoretiskt kan få upp verkningsgraden över 100%.

DEN pillerburken ska du inte äta mera ur... :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Bygga egen elmotor

Inläggav Göran 05 okt 2008 23:09

Jag sa ju att jag tänkte fuska.
Sätter man savoniusrotorliknande kylflänsar på generatorn kommer den att rotera utan andra turbinblad, alltså över 100% verkningsgrad. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Bygga egen elmotor

Inläggav PowerMizer 06 okt 2008 16:41

Neeehhh.... Vilka idéer du får ibland! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Bygga egen elmotor

Inläggav kvarnis1 07 okt 2008 20:01

Bodegan skrev:...jag funderar på att försöka ha 12 Vdc system istället.


Att bygga en elbil med 12V-system är inte att rekommendera. Har du räknat på vilka strömmar det blir? Har du en motor på 10 kW blir ju strömmen över 800 A... Knappast hanterbart.

/Ola
Verktyg & Maskiner till lågpris: http://shop.otdtools.se
Vattenkraftsida: http://www.svensk-vattenkraft.com
Användarvisningsbild
kvarnis1
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 aug 2008 18:26
Ort: Vimmerby


Återgå till Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster