Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Ved, pellets, gengas, m.m.

Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 16 okt 2007 14:50

Hej!

Det blev ju nått surr om stirling contra ångmaskin och då kom jag att tänka på detta:

Såg på nätet om en kille som har tänkt göra ett gengasaggregat som driver en liten motor-generator. Låter intressant!

Har sökt och klurat lite och kommit fram till att en gammal Volvo B18 (1,8 liter) som är direktkopplad till en 3~generator (1500 rpm) ger 9,65 kW på vevaxeln och 8,38 kW ut från generatorn. Vedförbrukningen är 11,44 kg/h (~44kWh). Verkningsgraden för elproduktion blir ca: 19% För värmeproduktionen blir verkningsgraden ca: 51% Total verkningsgrad blir då 70% och de andra 30% försvinner som värme i gengasaggregat, generator och värmeväxlare. Tanken är då att ta reda på både värme i avgaser och kylvatten ur motorn.

Hur mycket av spillvärmen som går att värma huset med vet jag inte, det beror ju på hur hett man låter motorn gå, men det blir max 22 kW.

Om man kunde köra flis i aggregatet så vore hanteringen enkel, men en kubbmaskin går nog att bygga rationell.

Som sammanfattning, då:
* Man eldar 44 kWh ved med ~50% verkningsgrad (som en gammal kombipanna).
* Man får dessutom ut 19% som el!
* Verkningsgraden blir upp emot 70 %!

Detta är en teoretisk beräkning där många källor är inblandad, men "so what"? Det får slå ganska fel innan det blir helt ointressant, tycker jag!

Tankar om detta???
Senast redigerad av PowerMizer 31 maj 2010 13:12, redigerad totalt 1 gång.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Inläggav mixter 16 okt 2007 19:48

mixter
Användarvisningsbild
mixter
 
Inlägg: 372
Blev medlem: 25 mar 2007 19:56
Ort: Småland

Inläggav PowerMizer 16 okt 2007 21:22

Jo, den lösningen är inte helt fel! Det vore kul att åka på studiebesök dit!! Fyra omgångar kamerabatterier och stort minneskort lär behövas! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav PowerMizer 15 sep 2008 00:13

Har suttit på jobbet och klurat på min 22 kW asynkronmotor nu när ändå "daniel.h" är på gång med asynkrongeneratorer...

Det vore kul att klämma fast den i skrot-Fårrden (en 2-liters OHV) och se om motorn orkar driva den med last vid 50 Hz. Det blir ju låga varv, kanske 1550 rpm eller nått (eftersläpningen). Funkar det inte på 4:an så får man prova på 3:an... Det känns som att jag skippar det teoretiska i detta fall, och kastar mej huvudstupa in i detta galna projekt när jag får tid över! :D

Får man det att funka med spänningsreglering och sånt så är jag inte alls främmande för att bygga ett värmekraftverk av grejorna! Tanken är att svetsa en gengasburk och köra den på ved och att växla över kylvatten och avgaser till en liten panna som ändå bara står och skräpar.

Om man dessutom kunde sälja elen så eldar man ju för värmen och minskar/eliminerar elräkningen på samma gång, men det är oomkullrunkeligen så att det trevligaste vore att kunna köra den som lokalkraft med egen spännings- och frekvensreglering! :mrgreen:

Förresten: Nån som ligger på ett synkronoskop till en vettig peng??? :wink:
Senast redigerad av PowerMizer 15 sep 2008 12:12, redigerad totalt 1 gång.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav deepforest 15 sep 2008 00:24

Synkronoskop tror jag att jag såg på OLD & Co i Östersund. En sån där med metalltungor. Han har frekvensmätare i alla fall.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav PowerMizer 15 sep 2008 00:28

Har ingen susning om vad det är för butik.... Tell me.

Det ska ju vara dubbelvoltmätare och dubbelfrekvensmätare samt själva fasläges-snurran.... Brukar sitta i en egen vridbar burk på en arm så att man kan avläsa den från olika ställen i k-rummet.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav PowerMizer 19 sep 2008 10:44

Jag snublade över nått intressant i sammanhanget: monoratorn som är en gengasgenerator som klarar att göra bra gas med både helt torra träbitar och helt färskt virke! Nu börjar hjärnan pulsera sådär intermitent igen! :roll: Farligt, farligt... Snart funkar skallen som gasgenerator! :D

Jo, så här tänker jag nu: Det jag funderat på under åren är hur man ska kunna elda flis i tunnan... Helst rå flis. Om jag fattat saken rätt så är det alltid problem med att mtrl:et hänger sej i burken på stationära aggregat. Det kan säkert lösas med en skakfunktion som skakar burken ibland. Sen har det "alltid" varit svårt att få brännbar gas ur fuktigt trä. Med monoratorn så kommer värme från härden att stiga upp genom förrådet (och materialet) och dra med sej fukten upp i toppen. Toppen är utformad som en kondensor, så att fukten avsätts på de kalla ytorna och rinner ner i en vätskeavskiljare. Detta innebär att när bränslet kommer ner till härden så är det så torrt att man får en bra kvalité på gasen! Smart!! Det är Finnarna som kom på det av en slump under kriget (Påminner mej om munken Roger Bacon som på 1200-talet råkade blanda ingredienser lite galet så det exploderade. Han hade uppfunnit svartkrutet).

Det finurliga i kråksången är ju att man kan röja rågångar som håller på att växa igen och av spillet få en massa värme och lite el. Man behöver inte oroa sej att det torkat, och hanteringan underlättas enormt av det! Upp med småträden på traktorvagnen och kör hem; flisa upp allt och låt det spruta rakt in i ett flisförråd; lägg en skruv i botten på förrådet och skruva det till "värmekraftverket".

Om man vill så kan man köra gasen rakt in i en panna istället, och bara göra värme. Man slipper ju sota pannan!!! Bild
Näee.... Säg inte sååå... Såklart är gasgeneratorn och flisförrådet heeelt underhållsfritt.... Bild

Eller så leder man in gasen i en ångpanna och bygga en riktig, gullig, pysande, snurrande ångmaskin! :oops:
Är din till salu, daniel.h? Nä, just ja... Du har ju också lite problem med att skilja dej från ägodelarna... :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav daniel.h 19 sep 2008 20:48

Ja, jag har lite problem med att skilja mig från ägodelarna, det kan ju vara bra och ha :mrgreen:
Fast den klumpen skulle jag nog kunna göra ett undantag för.

Vad tror du om att elda i ett stort rör? flisen torkar på vägen ner och fungerar som ett filter samtidigt.
Gasen skulle nog inte duga till en förbrännings motor, men till en gasturbin borde det fungera, fast man får kanske
kondensera ut en del av vattnet för det ska brinna.
flis2.JPG
flis2.JPG (32.46 KB) Visad 32802 gånger
daniel.h
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 10 sep 2008 20:53

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav PowerMizer 19 sep 2008 23:04

Njae... Med din konstruktion hamnar ju vattnet i gasen eller härden (eller nått..).
Jag tror det är bättre med "svampformen" som en monorator har, för då kondenseras fukten på den kalla ytan upptill och dräneras ut ur förrådet.

monorator.jpg
Generator, t.v. av standardtyp, t.h. med monoratorbehållare.
monorator.jpg (10.99 KB) Visad 32733 gånger


Till följd av behållarens utbildning och sättet för uppvärmningen kommer
gascirkulationen att bli fullt determinerad: uppvärmning och förångning ske
uteslutande i centrum och i en snävt begränsad volym, så att av bränslet endast en
liten del i sänder torkas och kolas, varigenom ångutvecklingen håller sig inom
sådana gränser, att övertryck undvikes. De fuktiga, heta gaserna stiga uppåt i
förrådsrummets mitt, avvika upptill mot periferin, varpå de av det svala
huvudbränsleförrådet och de stora, kalla ytterväggarna avkylas, så att vattenångan
kondenseras och jämte gaserna sjunka nedåt mot bottnen, där kondensatet
passerar rosten och samlas i en fullt avkyld ränna och därpå avrinner till
separationskärlen. Huvuddelen av bränsleförrådet verkar härvid som en
ytkondensor med mycket stor kylyta. Befriade från den avskiljda vattenmängden
insugas gaserna därpå mot centrum och delta på nytt i processen.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav Göran.W 20 sep 2008 03:30

Hej skulle man inte kunna använda en gamal förugn.
Hade en sån en gång i tiden och jag fick bra förbränning med fin låga även när jag eldade fuktig ved, sågspån, kvistar och grenar ny sågade.
Det gällde bara tända den med torr ved så man fick en fin glödbädd sen kunde man elda precis vad som helst.
Nackdelen skulle vara att dom väger en hel del.
Var bara en tanke som jag inte vet om den är värd att bygga på när det gäller gengas pruduktion.

Göran.W
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav PowerMizer 20 sep 2008 09:16

Jag vet faktiskt inte... En förugn är ju byggd för att förbränna allt så optimalt som möjligt och med en mycket hög temperatur. I en gengasgenerator ska det ju ligga och pyra i en syrefattig härd om jag fattat det rätt. Det är ju en hel "kemi" kring detta.. Har inte riktigt förstått detta, men t.ex.så är gasen tydligen så beskaffad att den sönderfaller om man försöker lagra den?! Därför måste den eldas upp direkt man gjort den. Sen måste man bygga gasgeneratorn för den gasproduktion som krävs så i princip har man olika storlekar för en 1,8 liters motor och en 2,3 liters. Tydligen är dom inte så vansinnigt känsliga för man kan ju köra lungt och sen göra en omkörning, men det är visst något man tänker på när man bygger.

Här kommer en bild på ett hemmabygge av en "stratified downdraft gasifier" där själva fallschaktet med "härd-koppen" (sönderborrad rostfri skål) syns. Sen kommer en tabell för att bygga detta fallschakt med rätt dimensioner.
gengasgrunka.jpg
gengasgrunka.jpg (20.39 KB) Visad 32773 gånger
gengasgrunka_dimensioner.jpg
gengasgrunka_dimensioner.jpg (15.28 KB) Visad 32723 gånger
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav Göran.W 20 sep 2008 11:03

Hej jag har inte heller fattat riktigt hur det funkar.
Men att få det att pyra i en förugn om det nu ska det är nog inga problem.
Borde man inte man kunna kunna sätta en tryckande fläkt som trycker luften genom glöden och in i motorn när man gasar.
Och där gasen kommer ut montera ett spjäl som gör det möjligt att släppa gasen rätt ut så man kan få fyr på det när man startar upp kollosen.
Har inte en anning om det funkar så den biten lämnar jag över till dom som kan mer än jag.
Det finns några färdiga aggregat till salu på blocket dock inte billiga men bilderna skulle kanske kunna ge byggarna några ider.

http://www.blocket.se/vi/18098847.htm?ca=23_15_s
http://www.blocket.se/vi/17966582.htm?ca=23_15_s

Göran.w
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav daniel.h 21 sep 2008 19:56

PowerMizer skrev:Njae... Med din konstruktion hamnar ju vattnet i gasen eller härden (eller nått..).
Jag tror det är bättre med "svampformen" som en monorator har, för då kondenseras fukten på den kalla ytan upptill och dräneras ut ur förrådet.


Ja, du har nog rätt...och den där monoratorn ser ju inte ut att vara så svår att bygga och det
ska väl brinna ner genom en kolbädd för att det ska bli gengas.
Jag har inte tillgång till flis så det blir nog ingen gengas för min del, fast där står en stor flishugg
på skroten och där kan den ju inte stå :roll:
Har du börjat bygga än?
daniel.h
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 10 sep 2008 20:53

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav PowerMizer 21 sep 2008 22:21

Näe, det blir sågning av timmer denna vecka... Sen är det inte samma fart på oss, du hobbar (hobbyarbetar) ju som en ekorre som går på exstacy, eller nått!!! :shock:

Ska väl slita fram Fårrden och köra den varm... Den har stått i 2 år nu. Steg 1 är nog att kapa upp så att generatorn ryms på en kortad mellanaxel, och sen kladda dit asynkronmotorn för testkörning. Har en synkrongenerator på 20 kVA också, men den vill jag ha på traktorn!

Du kan ju elda annat i monoratorn också! Bara det är mindre trästycken. Kanske använda gasen till en ångpanna?

Det är John Tangen på maskinisten som tipsat om monoratorn och bifogat en .pdf: http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ght=#53628
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav PowerMizer 27 okt 2008 22:12

Kan det vara smart att bygga på en gammal bensin-traktor? Typ en T22 eller något? Tänker närmast på kraftuttaget och hydrauliken (vedklyv e.t.c.).
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Nästa

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster