Två spänningar i huset

Re: Två spänningar i huset

Inläggav Göran 05 maj 2008 04:24

Jag har ingen behörighet alls och inte nog med det, jag är färgblind också, ändå har jag kopplat både det ena och det andra under alla år jag jobbat och än har inget allvarligt hänt. I och för sig var det väldigt nära en härdsmälta i Forsmark för några år sedan, men det är i stort sett allt, förutom en halv dags stopp på Pripps, några brandkårsutryckningar, ett halvt dussin kortslutna TV-apparater och lite 220 volt i fingrarna några gånger. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Två spänningar i huset

Inläggav Karro 05 maj 2008 05:13

Kabelmärkningen för starkström verkar inte vara beroende av färgseende, då de ofta alla är svarta, utom den jätteviktiga skyddsjorden som är randig.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Två spänningar i huset

Inläggav tompas11 05 maj 2008 10:21

Faktum är att hela Europa nu har en gemensam färgmärkning för 1kV kablar, installationskablar och anslutningskablar.

För en 230~ enfas treledarkabel gäller följande färger:
Skyddsjord=grön/gul
Nolla=blå
Fas=brun

För en 400~ femledarkabel gäller följande färger:
Skyddsjord=grön/gul
Nolla=blå
Fas 1 (L1)=brun
Fas 2 (L2)=svart
Fas 3 (L3)=grå
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Två spänningar i huset

Inläggav Göran 05 maj 2008 12:36

Det var bara mångledare som jag hade problem med och de färger jag hade svårt att skilja på vid dålig belysning var gul och orange. Det var ändå inte så ofta jag kopplade fel, så det var inget större problem. Jag tycker inte själv att jag är färgblind, men jag åker fast i färgseendekontrollerna, så jag anses ändå vara det.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Två spänningar i huset

Inläggav Karro 05 maj 2008 13:15

Jag har byggt elcentraler där i princip varenda var är svart, men systemet kanske har ändrats sedan dess? (Fast man märker kablarna i vardera ändan när man monterar)
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Två spänningar i huset

Inläggav M8e 05 maj 2008 16:56

Sen är det ju skillnad på flerledar kablar, där har alla färger en viss uppgift. I skåp, rör och grejor kan det vara massa svartkablar som inte är L2.
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Re: Två spänningar i huset

Inläggav Karro 18 jul 2008 13:07

Kvällarna och nätterna börjar bli mörka igen, så det drar ihop sig till elinstallation i huset.
Jag har ändrat mig om hur systemet ska vara och tänker använda kabelkanalar istället för att spika kabel. Inuti kabelkanalerna kan jag sedan dra eller dra om kabel efter behovet. Dessutom kan jag använda billigare kabel som RKUB, entrådig FK, eller RK etc.

En bild på det elmaterial som jag har skaffat till början. Mer bilder kommer eftersom jag jobbar.

Bild

Det vita fyrkantiga i bakgrunden är en elcentral, som har borrade hål för ett annat ändamål. Under säkringarna tänker jag mig något som är icke-säkringar, som laddregulator, ampéremätare eller liknande.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Två spänningar i huset

Inläggav Martin 18 jul 2008 13:38

Jag ser att du har köpt lamputtag. Dom är väldigt bra till likstöm tycker jag pga att kontakterna bara går att sätta åt ett håll. De är dessutom lätta att få tag i och passar i infällda dosor. Jag använder dubbel lamputtag som väggkontakter i hela huset.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Två spänningar i huset

Inläggav Karro 18 jul 2008 13:54

Lamputtagen tänker jag ha för belysningsspänningen, som nog blir 12V.
Vägguttagen för 24V ser ut såhär:
Bild
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Två spänningar i huset

Inläggav Martin 18 jul 2008 14:31

Vid utanpåliggande montage blir ju valmöjligheterna lite större vad gäller uttag. Infällda är svåra eller omöjliga att hitta. Något för 24Voltsbutiken, kanske.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Två spänningar i huset

Inläggav Karro 18 jul 2008 18:23

De jag visar på bilden är polariserad, även om det ser ut som vanliga vägguttag. Det står 12-48 volt på dem inuti. Från början undersökte jag vad som fanns i kontaktväg och hittade inte mycket at välja på. Tyvärr finns de inte olika nycklade för olika spänningar. Jag kör alltså 24V i dem, men chansen att någon kommer dragande med något för 12V med en sådan stickkontakt är nog så gott som noll.

Värre är att jag har många sådana här:
Bild

Sätter man en 12V växelriktare, som jag har med biluttag, in i 24V säger det pang!
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Två spänningar i huset

Inläggav Karro 12 okt 2008 16:08

Så nu, efter mycket om och men, har jag kommit igång med installationerna. Än så länge är det inget el, men uppsättande av kabelkanaler, kabelrör och elcentraler.
Det visar sig att det alls inte var så enkelt att sätta upp kabelkanaler. Det är krångligt, petigt, svårt att få snyggt och långsamt. Sedan är det ju knepigt att borra rektangulära hål.
Dessutom verkar det som om kabelkanalerna nog såg större ut i elaffären än på väggen. Jag skulle köpt snäppet större storlek. Utan vana är det också knepigt att planera var man ska sätta dosor etc., då kabelkanalerna inte gillar svängar och det i ett gammalt hus är mycket svängar.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Två spänningar i huset

Inläggav Karro 21 okt 2008 06:01

Allting framskrider med myrsteg. Några bilder, även om det inte är speciellt mycket att se.
Min undercentral för belysningen är iallafall uppsatt. En kabel, den röd-svarta (4mm2 RKUB) är dragen ner till huvudcentralen i källaren. Det ser enkelt ut...... Problemen kan man se lite av på nedre bilden. Kabelkanelan försvinner i en urspårning bakom golvsockeln. Därifrån går den en lång och krånglig väg i runda elkabelrör, genom köket, under köksskåp, bakom spisen, under diskbänken och sedan ner i källaren.
Att få upp kabelkanalerna är inte alls så enkelt som jag trodde. Väggarna är inte direkt släta utan rustika och det krävs en hel del för att navigera förbi golvlister, taklister, vägglister och annat.
Vackert blir det inte, men allt kan döljas senare, med lite färg och nya tapater.
BildBild
Att jag bor i ett gammalt torp kanske kan ses, då allt är gammalt och orenoverat, med tapeter från 50-talet.
Fortsättning följer.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Två spänningar i huset

Inläggav Karro 27 okt 2008 07:06

Eftersom jag lovade bilder under arbetets gång, kommer här några fler bilder. De kanske inte är så lämpliga för elektriker att titta på. :P

Först en bild på min huvudelcentral i källaren, nära batterierna.
Observera min kreativa färgsättning av kablarna och användning av elmaterial (nollplinten).
Förklaringen är att när jag skulle skruva upp elcentralen så bröt jag all ström och först när jag plockat ner de provisoriska kopplingarna insåg jag att jag inte kunde hitta lämpligare elmaterial, så jag använde vad jag hade liggande. Var finns platsen för nollplint i denna elcentralbox, förresten?
Sladdarna som hänger är provisoriska sladdar upp i huset, som senare ska dras om i rör.
Bild

Här är en bild på min batteribank. Jag kom på att man måste kunna se vätskenivån på batterierna, så jag fick lov att ställa dem på längden. Uppe i högra hörnet kan skymtas batterisäkringen.
Bild

En bild på mitt batteri som exploderade förut. Jag fick inget problem med vad jag ska göra av med syran, utan den rann ut i golvet alldeles av sig själv. Kanske intressant är att batteriet exploderade mest uppåt och inte så mycket åt sidorna. Måhända är batterier konstruerade på det viset? Nu är det nog bara ca 50kg blyskrot.
Bild
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Två spänningar i huset

Inläggav Teknikern 27 okt 2008 13:04

Eftersom det bara är gasen i ett batteri som, i rätt blandning med luft, kan bilda explosiv gas så är det bara ett hålrum som kan generera en explosiv gasblandning och därför går explosionen uppåt.


Välkommen i ruckelklubben förresten, jag bor ju också i ett hus som är på dekis. Det stod obebott när jag flyttade in och det är fuskbyggt av div. bygg och rivningsmaterial som plockats upp i div. byggavfallscontainrar. Den som byggde "brädhögen" var byggnadsgrovis så han släpade hem ALLT och då menar jag verkligen allt, och byggde kåken av. Här gäller det inte att renovera utan här får jag byta ut kåken bit för bit istället. Hade jag vetat hur taskigt byggd den var så hade bästa investeringen varit en dunk diesel och en tändsticka. I dagsläget har jag valt att byta kåken bit för bit istället, ekonomin du vet.


Jag följer denna tråden med spänning för jag ska ju också satsa på att köra så mycket som möjligt off grid i framtiden och då blir det troligen 2 spänningar i kåken.
Kan själv,,,,,,,,,,,,, KRASCH!
Användarvisningsbild
Teknikern
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 20 okt 2008 15:23
Ort: Katrineholm

Föregående

Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster