Två hål i väggen eller...?

Två hål i väggen eller...?

Inläggav jack 28 maj 2008 21:53

Hej!

Har funderat på att minska min elförbrukning från två hål i väggen!
Har två cirkulationspumpar och en shuntregulator som måste gå även på sommaren.
Pump 1 = solfångare
Pump 2 = värmen till huset/poolen + shuntregulatorn
Poolen har en reningsverkspump på 40W som är på ca 7 timmar.

På vinden sitter en kanalfläkt och för att minska strömåtgången styrs den av en timer.

Kyl och frys lever sitt eget liv…

Läste här på forumet om en kille som kopplade en vind snurra till detta…..

Går det att lösa detta med solceller eller är jag ute och cyklar? Skulle vara tacksam om få era synpunkter.

Jack
jack
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 maj 2008 20:04
Ort: Kungälv

Re: Två hål i väggen eller...?

Inläggav PowerMizer 28 maj 2008 22:25

Hej på dej, å välkommen in i klubben! :D

Nått att grunna på är väl vad pumparna drar, och om det går att sänka varvtalet (effekten) på dom. Dom brukar ju ha tre lägen.

När du vet vilken effekt dom drar och hur många timmar dom måste gå så går det att räkna ut ganska väl hur stor förbrukning du har per dygn.

När du väl vet behovet så kommer väl steg 2: hitta "rätt" energikälla. Som vanligt föreslår jag att du letar efter en liten bäck eller nått! Vatten är alltid bäst! Sol eller vind är väl till en del beroende på medelvinden, tekniskt kunnande, ekonomi och sånt.. Känner att jag är lite luddig, men jag är så trött ikväll. :?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Två hål i väggen eller...?

Inläggav Göran 29 maj 2008 20:04

Visst går det att lösa, men frågan är hur mycket pumparna drar och vad det kostar att ersätta den förbrukningen med vidkraftverk och/eller solpaneler.

Reningsverkspumpen är inga problem att driva med en solpanel, när det bara handlar om 40 watt x 7 timmar. Det bör en solpanel på 70-80 watt klara under maj - juli månad, men sedan krävs det lite mer effekt.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Två hål i väggen eller...?

Inläggav jack 04 jun 2008 18:30

Hej!

Nu hände det som inte får hända, datorn spårade ur ….
Nu är jag tillbaka och tackar för välkomnandet.

Har köpt en manick på Claes Olhson som kollar elförbrukningen och det var väldigt intressant.
Tyvärr har jag ingen bäck men det finns sol och vind att nyttja!

Har kollat förbrukning på mina pumpar.
Solfångarpumpen 100W timmar?
Pool värme 35W. Går på lägsta hastigheten 24 timmar om dagen. (Skall sätta in en timer!)
Poolrening 40W. Den har jag minskat till 3 timmar.

Om jag tänker rätt så bli det 175W- allt på 3 timmar “överskott” på 75W resterande tid som kan ackumuleras om solcellerna är på 175W eller?
jack
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 maj 2008 20:04
Ort: Kungälv

Re: Två hål i väggen eller...?

Inläggav PowerMizer 04 jun 2008 22:01

Ja, det som slår mej är att solfångarpumpen går när solcellerna levererar ström vilket borde innebära att du använder en stor del av elen till den pumpen. Vid moln/dis så ger solcellerna mindre effekt, men pumpen drar lika mycket (100W) oavsett solintensitet... Något att tänka lite extra på, kanske?! Hade problemet varit mitt hade jag nog provat med en 175-Wattare ändå, och om det blir problem kanske funderat kring om pumpen behöver vara så stark, om det kanske går att minska drifttiden genom intervallkörning eller temostater på ngt sätt.

Om du har tur så kan det ju å andra sidan funka bra! Tänk om det skulle räcka till kanalfläkten också!!

Det finns bättre sätt, men här är ett enkelt Excel-blad för beräkning av lasterna över tid så att du kan beräkna batterikapacitet och sånt.
Förut fanns ett bättre Excelblad där, men det har tydligen plockats bort! (Internet är som ett skafferi: vips är det man söker bortplockat! Ladda ner ALLT intressant!)

Har fått nått fel på tgb, så om det pfklötsligt lifktknar en webbbbassdress så är det bara ett tekhifskt fel....
Bild
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Två hål i väggen eller...?

Inläggav jack 05 jun 2008 19:39

Tanken är att till att börja med investera i två stycken 100 Wats celler.
Frågan är 12V eller 24V system?
24V har mindre förluster om jag har fattat rätt.

Har lite funderingar på 100Ws pumpen:
För att ha varmt vatten i kranen och värma en mindre pool och ändå få överskott i tanken då är 100Ws billigare i drift än att köra med en 6kW elpatron.

De är kanske vettigare än att låta 35 och 40Ws pumpar som går få timmar kopplas ihop med kyl och frys på 160W som går sporadiskt och nästan aldrig samtidigt och hoppas på att batterierna hinner laddas upp?

Kanalfläkten drar 40W på högsta hastighet.
jack
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 maj 2008 20:04
Ort: Kungälv

Re: Två hål i väggen eller...?

Inläggav PowerMizer 05 jun 2008 22:56

Om du nu vill köra med egentillverkad el så kanske du ska "köpa börsen tom" och sen börja med 35 och 40W pumparna + shuntautomatiken. Du har ju rätt i att 100W i stället för 6 kW är billigt ändå! :D Om sen strömmen räcker (kan ju bli problem i December-Januari) så kanske kanalfläkt och annat som spisfläkten ellet nått också kan drivas!
Fördelen för dej är ju att du har de två hålen i väggen!! Får du för lite kräm ur panelerna så finns ju batteriladdare att tillgå som nödström. 8)

12 eller 24 V? Jag skulle inte ens fundera på 12! Du har ju inte beskrivit något behov av att driva mobilladdare eller andra utpräglade 12V-grunkor och då är det bättre att köra med 24V eftersom det spar pengar när du köper kabel! Solceller, batterier, inverter och regulator kostar nog lika mycket än vad du väljer men, som du säger, så minskar förlusterna (om man inte köper grövre kablar). Vill du sen ladda mobilen "grönt" så har du ju dina egna två hål via invertern. Du tappar ju lite i verkningsgrad, men ack så enkelt det blir!

Om du nu är en "mickel-kuse" så kan du ju leta reda på en UPS med kassa batterier och ha den som inverter. Dom kring 1000-1500 W brukar ha två batterier (=24 Volt). Du får en ruggigt fin utspänning till låg kostnad! Mera om detta HÄR.
Annars har ju 24Volt'sbutiken faktiskt jättebra priser!! En annan jag tittat på är denna. Det finns större och mindre, sinusriktare och dom med laddning, men huvudtanken är att Berel verkar vara av hög, Tysk kvalitet. Tyvärr syns det på prislappen också.. :cry:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Två hål i väggen eller...?

Inläggav jack 06 jun 2008 08:01

PowerMizer skrev:Om du nu vill köra med egentillverkad el så kanske du ska "köpa börsen tom" och sen börja med 35 och 40W pumparna + shuntautomatiken.


Vad menar du med att köpa börsen tom? Hänger inte riktigt med...
jack
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 maj 2008 20:04
Ort: Kungälv

Re: Två hål i väggen eller...?

Inläggav PowerMizer 06 jun 2008 18:46

jack skrev:Vad menar du med att köpa börsen tom? Hänger inte riktigt med...

Köpa så mycket solpaneler som du har råd med, eller som du tar dej råd att köpa.

Jag har nog mej själv som referens, och min börs är oftast jättetom! Det är så många konstiga saker som går före i prioriteringen, typ mat, barnkläder, elräkningar, diesel och annat krafs... :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Två hål i väggen eller...?

Inläggav jack 07 jun 2008 10:39

Tack nu fattar jag!

Har spanat i webbshopen och tycker att utbudet är faktiskt bra trots butiken är såpass ny.

Jag sattsar på 24V och i början med solceller och i ett senare skede kanske en vindsnurra för att gardera mig så tycker att en TriStar-45 shuntregulator skulle sitta fint.

I pdf-filen såg jag att man kan koppla den på olika sätt.
Solceller - TriStar - batterier, det fattar jag!
Solceller + ex. vindsnurra - batterier - TriStar - el patron, då undrar jag skall de inte sitta en regulator mellan solcellerna och batteri?

Jack
jack
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 maj 2008 20:04
Ort: Kungälv

Re: Två hål i väggen eller...?

Inläggav PowerMizer 07 jun 2008 14:16

jack skrev:I pdf-filen såg jag att man kan koppla den på olika sätt.
Solceller - TriStar - batterier, det fattar jag!
Solceller + ex. vindsnurra - batterier - TriStar - el patron, då undrar jag skall de inte sitta en regulator mellan solcellerna och batteri?


Nu är ju inte jag lanthandlaren i 24volt-butiken :lol: , men jag antar att den i sista exemplet känner batterispänningen och när batteriet har full laddspänning och vindsnurran (eller nått) fortsätter att ladda så skickar den "överbliven" effekt till en "dump load", d.v.s. i detta fall en elpatron. Om batterispänningen sjunker så går all effekt till batteriet, för att sedan åter användas till elpatronen när batteriet blivit fullt igen.

Eftersom det sitter en spärrdiod i solpanelen och en likriktare i vindnurran så går det bra att koppla allt parallellt med batteriet som i exemplet. Risken är väl att det inte finns något som begränsar laddströmmen om det är en STOR snurra och ett tomt batteri, man ska ju helst inte ladda för snabbt och med för hög ström.

Hoppas det klarnade lite! :)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Två hål i väggen eller...?

Inläggav Göran 09 jun 2008 16:47

När det gäller 12, eller 24 volt för solpaneler så har det ingen betydelse. Det är samma panel där man antingen serie-eller parallellkopplar solcellerna för 12, eller 24 volt. Dioden som sitter där för att förhindra ström att gå i backriktningen är av marginell betydelse. Det är spänningsskillnaden mellan solpanelen och batteriets spänning som orsakar förlusterna och för att råda bot på detta kan man använda en MPPT-regulator. Den största förlusten står dock molnen för och ett lätt slöjmoln på hög höjd orsakar förluster på ca: 25%, ett lite tjockare moln som nästan helt hindrar solen från att bilda skugga ger förluster uppemot 90% och vid mulet väder har man bara några watt kvar.

Det är svårt att räkna på den energi solpaneler ger eftersom allt hänger på vädret, men som en tumregel brukar man säga att den energi/dag som en panel ger är 4 x effekten, alltså runt 400 Wh/dygn för en 100-wattare. Min egen erfarenhet är dock att det snarare handlar om 3 x effekten en normal sommardag, i alla fall här uppe i norr där vi har lite sämre solinstrålning. Längre söderut (i Åmål :P ) tror jag dock att 600-800 Wh/dygn är full möjligt vid fint väder och med solföljare och MPPT-regulator.

När det gäller TriStar så kan den bara användas för en funktion åt gången och man får koppla enligt det tredje alternativet, där regulatorn sitter mellan elpatronen och batteriet. Vindkraftverket och solpanelen kommer att ladda batterierna med full kräm precis hela tiden och shuntregulatorns funktion blir att mjölka batteriet på ström så att de inte blir överladdade. Det här låter inte så hälsosamt för batterierna, men det är det alternativ man har när man kopplar in ett vindkraftverk som alltid kräver hård belastning för att inte skena. Ska man använda enbart solpaneler föreslår jag vanliga solcellsregulatorer istället för shuntregulatorer. Shuntregulatorn kan dessutom bara användas som överspännings- eller underspänningsskydd för solpaneler, inte båda funktionerna samtidigt, då krävs två regulatorer. För vindkraftverk finns däremot inga alternativ, då är det shuntregulatorer som gäller.

När det gäller 24-voltsbutiken så är det mer på gång och mycket mer när det gäller solenergi, paneler, regulatorer och grejer för 24 volt och priserna ska snarare ner än upp. Ett mycket nära samarbete med partnern i Tyskland är nära och det kan resultera i ett stort utbud med snabba leveranser och till tyska priser. Fullt så lågt går det inte att gå för momsen i Sverige är högre än i Tyskland och frakterna kostar extra, men minst lika lågt som Glocalnet ska det bli, om inte lägre :P och det gäller även för vindkraftverk direkt från fabrik i Kina.

Jag ska räkna på ditt energibehov efter fotbollen, sedan kan du köpa paneler hos någon av Exergon´s återförsäljare, eller av mig om du vill ha dem mycket billigare. Det är bara att välja mellan högt pris och många mellanhänder, eller direkt från Tyskland (utan lagerkostnader, m.m. i Sverige) och till helt andra priser. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Två hål i väggen eller...?

Inläggav jack 10 jun 2008 21:41

Tack till er båda!

Åh nej, amatören har inte gett upp! :D

OK MPPT-regulator till 12 v-system (max 130W) för att minska förlusterna.

Om jag vill komplettera solcellerna med ett vindkraft vilket voltsystem borde jag välja då?
Tanken är att omvandla all ström till 230V.

Naturligtvis så kollar jag priser på produkter som jag är intresserad av och håller med dig att det finns ingen anledning att betala mer för samma pryl hos en annan.

Väntar med spänning
Jack

Ps
I dag blåser de friskt på Västkusten synd att man inte har en vindsnurra.
jack
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 maj 2008 20:04
Ort: Kungälv

Re: Två hål i väggen eller...?

Inläggav PowerMizer 10 jun 2008 22:06

jack skrev:Om jag vill komplettera solcellerna med ett vindkraft vilket voltsystem borde jag välja då?
Tanken är att omvandla all ström till 230V.

Högre spänning är bättre. Det finns ju många snurror för 24 Volt, men får du "frispel" och bygger en själv så kan du ju linda den som du vill! :mrgreen: Mitt förslag är ju som vanligt att du kör med 48 Volt.

Alltså: 24 är bra om du vill vara säker på att hitta bra utbud på olika grejor, men 48 ger helt klart en bättre anläggning.

Det finns mer att säga om detta, men jag måste surfa iväg på internets vågor en sväng! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Två hål i väggen eller...?

Inläggav PowerMizer 10 jun 2008 22:25

Öhhh... Vindsnurra???

Hittade en som dels går att koppla mot nät, dels ladda batterier med.
The Kestrel 1000 is connected to the grid using an SMA 1100 inverter providing maximum efficiency and reliability. It may also be supplied as a battery charging version for direct connection to a 12V, 24V or 48V battery pack. (Recommended battery voltage is 48V to reduce cable and other losses).


>>>>LÄNK<<<<
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Nästa

Återgå till Hus med el (on grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron