Innan du klipper till på en laddare så kanske jag får lov att förvrida din hjärna lite till!
Eftersom du inte gjort något annat än burit in dyrgriparna så har du ju chansen att välja systemlösning. Det innebär att man resonerar sej fram till hur man börjar designa anläggningen så att den är utbyggbar för de behov man kommer att ha i framtiden. Det kan tyckas enkelt, men jag tycker att man ska bry hjärnan ett tag
före man köper pryttlar för 1000-tals framskattade kronor.
1: Batterierna behöver underhållsladdning. Det kanske räcker med sådär 4-5 A ur solpanelerna, och med en vindsnurra kanske en 2-meters räcker (beror på medelvinden där stugan finns)... Om stugan ligger nära hemmet så kan det funka med elverket nån gång i månaden.. Koka lite kaffe på vedspisen och njuta av ljudet av en bensinmotor...
2: Vad ska du driva? Behöver du cirkelsågen, varmluftspistolen, vinkelslipen, elhyveln? Då skulle jag genast lägga pengar på en stor inverter som både klarar verktygen vid bygget och mikrovågsugnen när stugan är klar. Fördelen blir att du inte behöver springa och rycka igång elverket i tid och otid. Bygger du in elverket i ett litet ljudisolerat sjul en bit bort så får det stå och puttra när batterierna börjar vara hungriga, men med 5-7,5 kWh i batterierna så kan du lätt jobba några dagar utan elverk!

Beroende på elverktyg och arbetstid, förstås...
3: Systemspänning i anläggningen??? Du kan ju välja mellan 12, 24 och 48 Volt.
Ska du uteslutande köra LED-lampor, en liten (150W) inverter och andra 12 V-laster så är det ju 12 V som är valet.
Om du däremot ska driva en större inverter på t.ex. 1000W så rekommenderar jag 24V, trots att många 12V-grejor då får stryka på foten. Detta för att du slipper hantera så vansinnigt höga strömmar.
Om du tror att du i framtiden vill kunna bo där längre tider på året med lite mera moderna grejor som vattenkokare, tvättmaskin, mikrovågsugn och sånt så rekommenderar jag att du klipper till på 48V. Vill du driva belysningen på 12V i ett 48V-system så kan du antingen använda en "
battery equalizer" eller en vanlig DC/DC omvandlare. Fördelen med equalizern är att du i princip (kan vara bra med ett batteri på 12V-sidan också) kan koppla en 12V solpanel (med regulator) eller t.ex en B&D-laddare

på 12V-sidan och den kommer att ladda dina 48V-batterier!
4: Invertern kan ju antingen slås på manuellt eller automatiskt. Lite större manuella brukar ha fjärrstyrning så att du knäpper på den via en liten knapp som du kan ha i köket, medan invertern sitter i källaren. Automatiska startar när en viss last anslutits, t.ex. 20 Watt... Smidigt om du startar mikrovågsugnen; invertern startar direkt och slår av när mikron plingar!
5: Vattenpump kan ju vara bra att ha... En bra 12V-pump kostar upp emot 10.000:- medan en billig Julapump kostar under tusenlappen inklusive hydropress! Nu tar den ju upp emot 800-1000W, så den kräver ju en lite häftigare inverter.
Ska försöka leta reda på länkar till bra laddare....
Ja, det är en del att fundera över, och tiden rinner iväg för mej känner jag... Fundera på detta, lyssna vad andra säger, tänk och prata med frun! Börjar du rätt så blir det billigare sen! Väljer du 12V nu, men känner att det nog blir 24-48 V sen, så köp billigaste lilla invertern! Kommer du att ha 48V sen, så kör med 4 batterier i 12V-anläggningen. Blir det 24, så ha 2 eller 4 i 12V-anläggningen.
Viktigast: Bilda dej en egen uppfattning utifrån andras synpunkter! Jag har inte alltid rätt... Ingen annan heller...