Solel till stugan

Re: Solel till stugan

Inläggav Bittämjaren 10 dec 2019 06:48

Det är glädjande att se att du har en bra kabelarea ända fram till invertern utan några svaga punkter på vägen :D
Jag satte säkringen mellan batterierna hos mig därför att det var enklare och blev lite mindre trassligt med kabelanslutningarna
Din s.k. "dåliga paint-skills" visar tydligt hur du har kopplat samman batterierna och det är inget fel på den, varken på bilden eller kopplingen 8) :) :mrgreen:
Hemma hos mig har det blivit ett 24V elsystem i huset parallellt med den "vanliga" elinstallationen och batteriparken har numera svällt till 1060 Ah :shock:
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Solel till stugan

Inläggav jojjo 28 dec 2019 15:13

Tack för feedback, roligt att höra.
Har en bolt-on säkring på batteriet med. Hängslen å livrem du vet.
Hur många watt solpaneler har du till den batteribanken?
Ska utöka min i sommar, kommit över batterier från en UPS så ska prova och se om panelerna orkar med en bank på 400ah a 24 volt.

Gott nytt solcellsår.
jojjo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 mar 2019 12:02

Re: Solel till stugan

Inläggav Bittämjaren 01 jan 2020 22:03

Idag c:a 20 st paneler av lite olika fabrikat och wattal riktade i lite olika väderstreck SÖ till SV, tillsammans c:a 5 kw, någon panel blåser ned ibland så effekten varierar något. :?
För det första ska panelerna kunna ge mer än din dygnsförbrukning så att du får laddning på batterierna någon gång. Det är inte fråga om att orka ladda en viss storlek på batterierna det är mer en fråga om hur lång tid det ska behöva ta att ladda batterierna. 8)
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Solel till stugan

Inläggav jojjo 13 maj 2020 10:57

Är på väg att byta ut mina batterier snart. Någon som har koll på hur det är med balansering på batterierna? Eftersom jag kopplar ihop batterierna i par för att få 24 volt bör jag jämna ut så paren ligger voltmässigt samma innan man kopplar in dom i kedjan? Eller måste alla batterier i hela kedjan ligga lika voltmässigt?
För att förtydliga så handlar det om hundradelar, max en tiondel, inte så att nåt batteri ligger på 12,5 och nåt på 12,8 utan mer 12,75 & 12,77 typ.
jojjo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 mar 2019 12:02

Re: Solel till stugan

Inläggav Bittämjaren 16 maj 2020 08:31

Ja... då är de lika varandra, skillnader på någon hundradels volt är blaha blaha :D
Efter en tid har batterierna jämnat ut sig så det är inget problem.
Det är likadant för mig, när jag kopplade in det senaste utökningen så hade jag en skillnad på någon volt men det jämnar ut sig ganska snabbt, med blysyrabatterier kommer det batteri som är före i laddning att producera gas när det inte kan ta mera laddning och då kommer det batteri som ligger efter i laddning att komma ikapp.
Jag har nu 5 parallellkopplade strängar på 24 V där 3 av dem består av 4st seriekopplade batterier på 6 V och 2 strängar består av 3st seriekopplade batterier på 8 V, alla av samma fabrikat och typ.
Se till att varje "sträng" har en egen säkring och att den består av exakt likadana batterier d.v.s. samma fabrikat, modell, typ, kapacitet o.s.v. 8)
Jag har upplevt hur det kan bli när man INTE har säkringar och ett batteri i batteribanken får kortslutning i en cell,... oj oj oj.... intressant doft :shock: ,... i hela huset alltså :( och man hör att något batteri kokar när man (vågar) komma nära och man bränner sig om fingrarna på ett batteri när man känner efter. :(
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Solel till stugan

Inläggav jojjo 18 maj 2020 09:29

Hej och tack för svar.
Det lät ju inge roligt och något man gärna undviker.

Alla 8 batterier jag har är likadana, 12v, 92ah . Tror till och med tillverkningsdatum är samma :)
Blir en sträng för mig där jag har 4 par med 2st seriekopplade batterier.
Tänkte sätta en säkring på varje par, men det kanske är det du menar med sträng?

Ang utjämning så räcker det då med att egentligen alla batterier fulla (se till så att dom ligger något sånär lika) och sen koppla ihop. Man behöver inte parallellkoppla paren för att utjämna först till exakt lika alltså?
jojjo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 mar 2019 12:02

Re: Solel till stugan

Inläggav Bittämjaren 31 maj 2020 06:44

I ditt fall har du 4 strängar med 2 seriekopplade batterier i varje, det är vad jag menar.
Se till att batterierna i en sträng är ganska lika laddade innan de kopplas in i anläggningen men om laddningen i de olika strängarna är lite olika är inte så farligt, den sträng som har minst laddning kommer att få en högre laddström p.g.a. den lägre cellspänningen och när dess laddning närmar sig de andra strängarna minskar laddströmmen i strängen och ökar i de övriga strängarna tills de blir lika varandra.
Men det är klart, koppla INTE ihop en fullt uppladdad sträng med en helt urladdad det kan ge en del gnistor. :o
Sätt gärna säkringen mellan de två batterierna i varje sträng, jag tycker det är bekvämast där :!:
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Solel till stugan

Inläggav jojjo 15 jun 2020 15:24

Laddade på batterierna för nån vecka sen. Nu står alla nästa på exakt samma spänning.

Jasså. Sätta säkringen mellan batteriparen? Är det bättre än att sätta dom på + sidan som går ut från varje batteripar, eller spelar det ingen roll egentligen? Man tar det som är bekvämast?
jojjo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 mar 2019 12:02

Re: Solel till stugan

Inläggav Bittämjaren 18 jun 2020 22:18

Om det händer något oväntat och strömmen blir för hög så behövs det en säkring, om den sitter på pluspolen, minuspolen eller i mittpunkten spelar ingen roll strömmen är densamma, det är en bekvämlighetsfråga bara
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Föregående

Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster