Dumplast TriStar ts-45

Dumplast TriStar ts-45

Inläggav Joel 23 apr 2020 20:54

Hej
Ny på forumet
TriStar kan hantera dumplast upp till 650w
På 12volt.
Men om jag kopplar ett SSR relä på utgången
Borde man väl lätt nyttja dump Signalen från ts-45, an? Då går ju lasten genom SSR:en!? Vilket betyder att man i prinsip kan öka dump kappasiteten på ett enkelt och relativt billigt sätt till överskottet av vindsnurrorna!?
Någon kunnig som kan tycka lika eller tänker jag helt fel.?

Mvh
Joel
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 apr 2020 07:13

Re: Dumplast TriStar ts-45

Inläggav rolle50 24 apr 2020 10:11

Det skulle ju gå med ett khunke relä där maan tar reläspänningen där dunplasten skall vara.Då får man ha batteriet kopplat kopplat till Relä kontakternaa och gör en egen dumplast.Så reläet skall bara styras av den vanliga dumpningen för att på så vis slå in kontaktorn som styr batteriet.Så kan man dumpa den vägen.Men behöver man så stort 600 watt är ju mycket.50 Ampere.En fundering av mig //mvh roland
Användarvisningsbild
rolle50
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 01 okt 2011 11:45
Ort: Trollhättan

Re: Dumplast TriStar ts-45

Inläggav Bittämjaren 30 apr 2020 20:16

Trestjärnan pulserar väl ganska snabbt mot (dump) lasten vilket gör att det är opraktiskt med elektromekaniska reläer som "förstärkande" till större laster.
Ett SSR hänger med i pulseringen men den måste vara transistorbaserad. Sedan skulle TS-45 få en otroligt liten last att jobba med, räkna med att den kommer att visa upp ett betende som du inte räknat med för den är avsedd för en belastning på upp till 45A och får här en belastning på, säg 20 mA och jag gissar att vissa mätfunktioner får heltokiga värden.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Dumplast TriStar ts-45

Inläggav Joel 06 maj 2020 18:53

Tack för svaren
Tänkte nog förse tristaren med last samtidigt som jag kopplar in SSR:en parallelt på last Signalen,
På så sätt använder jag last på båda,
Exempel 45amp på trian +SSR,s kapacitet exempelvis 100amp(lägger dock last på ca 80amp där.. Varmvattenberedaren.

J
Joel
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 apr 2020 07:13


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst