12 alt 24 volt- ny installation

12 alt 24 volt- ny installation

Inläggav Borga 23 jul 2018 11:19

Behöver ràd fràn er.....

Läser och funderar men blir inte mycket klokare :evil:

Förutsättningar
Mindre torp pà ca 50m2 helt off grid f n och ingen annan lösning än sol, vind eller generator - det sista vill jag undvika sà làngt det gàr pga motorljudet.
Huset ligger avskilt med fà grannar i samma situation och alla av oss vill njuta av tystnaden.
Stugan ligger i mellan Sverige och vi kommer vara där fràn april till november. Mest under maj till september.
Jag uppskattar vi kommer vara i stugan över helgerna men kan även bli upp till en vecka i sträck.
Platsen ligger högt med relativt god vind även om jag förmodligen inte kommer upp över trädtopparna med en mast. Mina tankar just nu är iaf att förbereda för att pà sikt koppla in ett vindkraftverk.


Behovet är nu
Kylskàp för 12v - har hittat ett som heter Cuisine med 88 L kyl o 40 liter frys - ska enligt uppgift dra 1.5-2.5A
Vattenpump pà ca 25 W och en tv med samma effekt max en timme om dagen
Det tillsammans med lite andra förbrukare gör att jag bedömer att förbrukningen kommer ligga pà ca 60 Ah/dygn

Batteribanken bedömmer jag vara ca 500 Ah

Solpanelerna ( ex 24v/ 320 W?) kommer kunna monteras mot söder med ca 35-40 graders lutning pà tak alternativt pà vägg med vinklade fästen.
Däremot ligger platsen lite skuggad och jag tror inte att angränsande markägare är villig att làta mig ta ner lite träd för att förbättra möjligheterna till ökad solinstràlning.
Detta gör att jag funderar pà solpanel med 24 v och 144 solceller i panelen tillsammans med MPPT regulator.


Nu nàgra funderingar som jag vill ha hjälp med....

Fördelar som jag ser det är att jag fàr kraft/uthàllighet i batteribanken med 24 volt samt behöver inte sà grova kablar- billigare och lättare installation
Nackdelar - màste ha en omvandlare fràn 24v till 12 v för att driva allt.

Vad har jag missat?

Kan väl tillägga att vintertid blir det -30 grader ofta sà batterierna kommer behövas köras dit pà vàren och därifràn innan vintern. Miljön/förutsättningarna är ganska likt fjällen.


Jag har säkert missat en del information och hoppas ni hjälper mig räta ut lite fràgetecken.
Borga
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 dec 2013 08:11

Re: 12 alt 24 volt- ny installation

Inläggav Magna-Flash 24 jul 2018 21:14

Mina tips och synpunkter:

Jag har offgrid-stuga i Söderhamns skärgård med solcellsanläggning.
Jag kör 12 volt och har 770Ah batteribank som laddas med sammanlagt 220W solceller.
Detta driver i huvudsak ett 160-liters (kyl+frysfack) Waeco-kylskåp med Danfoss-kompressor.

Du skriver att ditt kylskåp drar 1.5-2.5A... Det måste vara något slags genomsnitt som är satt vid 20 graders temperatur?!
I verkligheten kan det bli 30 grader på sommaren (som nu) och ju mer man har i kylskåpet, desto mer drar det.
Jag kan säga att min kyl har käkat 100 Ah/dygn alldeles själv i denna sommarvärme.
Så mitt tips här är att inte snåla på batteribanken - en liten bank slits hårdare än en stor.

Eftersom ni verkar ska vara där mycket (både vår/sommar/höst) så är det nog bra att köra både solceller (när det är vindstilla) och vindkraft (när det är molnigt).
Och är det både vindstilla och molnigt så bör batteribanken vara så stor att man klara några dagar. Alternativt ha ett elverk i nödlägen...

Till sist - inte behöver du släpa batterierna fram och tillbaka!!! Har man dom på underhållsladdning som klarar dom sig utmärkt...
Har ingen erfarenhet av vindkraftverk, kanske man vill ta ned dom för att inte skada dom under höststormarna, men solcellerna kan småladda hela vintern om man har en bra regulator...

mvh Magnus
Magna-Flash
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 jan 2009 00:04

Re: 12 alt 24 volt- ny installation

Inläggav Borga 25 jul 2018 10:59

Hej Magnus

Tack för tipsen.
Min tanke var att kanske börja med en batteribank pà 500 Ah för att sedan köpa ett till batteri ( 200-250 Ah) vid tillfälle.
Det drar ju lätt iväg iaf med mycket pengari början när man ska köpa allt.

Som du skriver var det angett till 30 W vid 20 graders värme men jag sàg att det var markant högre förbrukning om det blev varmare.
Sen är det extremt som det är nu - jag har räknat pà ca 25 grader pà dagen och svalare nätter.
Sen vet jag inte hur man ska bedömma/ räkna om det blir nàgon skillnad när man kommer dit? - huset i sig kanske känns kallt ( ca 15 grader inomhus) och detta borde ju göra att kylskàpet inte just dà när man sätter pà det behöver sà mkt?
Istället kanske det gàr mer just därför att det màste jobba upp kylan? Nàgon som vet hur man beräknar sànt?


Hur resonerade du med 12 alt 24 volts system?
Fördelar / nackdelar?

En fràga till som jag kom pà - hur/ var förvarar du din batteribank? Jag skulle vilja ha den inomhus för att undvika stölder men vet inte om det är sà lyckat? Beror kanske pà vilken batteri typ det blir i banken?
Tips o ideer tas tacksamt emot fràn alla hàll.
Finns det kanske nàgon som har byggt in dessa i ett uthus? I mitt fall kommer det förmodligen bli ett kombinerat förràd av ved, utedass o förvaringsutrymme.
Skulle jag sätta batteribanken där sà tappar jag väl effekt istället iom att det blir nägra extra meter fràn solpanelerna (ex taket pà huset) till uthuset där batteri banken o regulator blir. Sen ska ju elen tillbaka till huset där förbruknings apparaterna är.

Nàgon annan som har erfarenhet av att flytta batterierna inomhus eller làta dem stà kvar i kylan? Det kan ju bli kallare än -30 där.... är rädd för att batterierna fryser sönder.
Underhàlls laddning kanske kan fungera beroende pà hur montaget blir. Sätter jag solpanelerna pà taket kommer jag förmodligen fà ut mest av dem pà àrsbasis men nackdelen blir vintertid dà de kommer vara täckta av snö i minst 4 mànader. Pà väggen blir det mindre effekt när jag faktiskt behöver solen som mest... Vinklade justerbara vägg fästen är bra men dà ska det justeras och vara vindtàligt ocksà.
Borga
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 dec 2013 08:11

Re: 12 alt 24 volt- ny installation

Inläggav Borga 25 jul 2018 11:09

Glömde lägga till att jag har uppskattat anläggningen till minst

3 x 160 W solpaneler

Batteribank minst 700 Ah

Kommande vindkraftverk blir nog lindat för 24v men spänningen osv ...... Dom tankarna blir när det dags för när den dagen kommer.


Sen funderar jag väldigt mycket pà för och nackdelar med 12 alt 24 volt?
Här vore jag tacksam om nàgon som är insatt kan gà in och förtydliga för och nackdelar. Jag har läst de tràdar som jag hittat men känner mig ändà inte säker pà vad vi ska satsa pà.

Det finns mer 12v saker (förbrukare) som är finare och billigare - lampor inomhus osv. Men det kan bli problem med effektförluster i 12v system vilket innebär grövre kabel osv.
Ett 24v system finns det inte lika mycket saker till men om jag satsar pà sànt och sedan omvandlar spänningen till 24v/12v - vad skulle dette innebära?

Finns det ex sàdana omvandlare som kan nyttjas 24H/dygnet eller är de bara gjorda för kortare tider?
Borga
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 dec 2013 08:11

Re: 12 alt 24 volt- ny installation

Inläggav Magna-Flash 25 jul 2018 15:16

OK, här kommer lite mer tankar från mig:

12 vs 24 volt
Fördelar med 12 volt är att det finns fler prylar och att man slipper omvandla.
Fördelar med 24 volt är att man får mindre förluster i långa kablar och därmed kan köra på klenare kabel = billigare...
Å andra sidan behöver du köpa fler batterier = dyrare

Jag körde på det första argumentet när jag byggde. Skulle KANSKE gjort annorlunda idag eftersom kopparpriset gör kabeln så dyr...
Min kyl går att köra på 24 volt och detsamma regulatorn, så det går att bygga om...

Placering av batterier/regulator/solceller
Jag har mina batterier i en enkel bod mellan våra stugor. Regulator och säkringspanel är i samma utrymme som batterierna pga temperaturregleringen (sitter en temp-givare på regulatorn som styr laddningsspänningen).
Tyvärr blir det lite varmt i boden när solen ligger på, vilket inte är så bra – optimalt vore att gräva ner en isolerad och dränerad låda för att få så jämn temperatur som möjligt under året (inte för varmt på sommaren och inte för kallt på vintern).
Får se om jag orkar nån gång...
Solcellerna sitter placerade lite överallt – en 50W på morgonsolen, en 50W på kvällssolen och till sist en 130W riktad rakt mot söder. 50-wattarna sitter på boden och 130-wattaren sitter på en av stugorna, alla anslutan med 6mm2-kablage.
Kablage från min kraftbod till mina 2 stugor är 16mm2. Ungefär 10-12 meter pratar vi om... Lite för långt men med mina feta kablar så funkar det.
Förlusten i kablar mellan solcell->batteribank är inte lika viktig som den mellan batteribank->förbrukare. Så liten sträcka som möjligt mellan batteri och förbrukare är att föredra, medan solcellerna kan man placera där det är mest sol... (duh!)

Frysning av batterier
Jag har kört solceller sen mitten på 90-talet och min första anläggning är fortfarande i drift. Det är öppna blysyra-batterier som står ute i en oisolerad låda. Dom laddas av en 50W solcell via regulator året om.
Har aldrig frusit eller varit nåt problem på snart 20 år. Bara fylla batterivatten en gång om året...

Till sist - jag tror att du tänker rätt med stor batteribank och till en början kanske det räcker med 2x160 W paneler!? Under förutsättning att du har en solig plats för dom - annars måste du gödsla med solceller! Men dom är ju billiga om man jämför med batterier och kablar...
Magna-Flash
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 jan 2009 00:04

Re: 12 alt 24 volt- ny installation

Inläggav Borga 25 jul 2018 17:42

Okey - det làter ju bra att batterierna klaras sig sà pass bra.

Hur tänkte du när du valde storlek? - nàgra fà stora ex 2x 260 Ah eller flera mindre ( 5 x 100 Ah)

Hur ska man tänka i detta fallet?

Har läst och förstàtt att man inte ska blanda gamla o nya batterier men.... var gàr gränsen?
Om jag ex köper 2 batterier i àr och sedan ytterligare 2 nästa àr (det är samma märke, prestanda osv) - är de dà tidsmässigt nära varandra sà det skulle fungera eller är det bättre att avvakta tills man kan köpa allt samtidigt?
Borga
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 dec 2013 08:11

Re: 12 alt 24 volt- ny installation

Inläggav Magna-Flash 25 jul 2018 18:06

Jag försöker göra fynd, eftersom batterier kostar så mycket... Är lite snål :)

Anläggning1:
Driver TV, läslampor, radio och mobiltelefonladdare. 50W solcell.

6st 2-volts öppna Tudor-ackar från gammal televerksstation i serie (6x2V=12V). Okänd kapacitet (Ah).
I drift hos mig 20-25 år. Dessförinnan 10+ år hos grannen. Och innan dess hos Televerket. Respekt!
Kostnad: GRATIS

Anläggning2
Driver kylskåp samt laddning av skruvdragare, grästrimmer och mobiltelefoner. 50+50+130W solcell.

7st 110Ah slutna batterier (SMF) från Biltema, parallellkopplade. 770 Ah.
Kostnad: 1200kr på Blocket. Nån snubbe som nyss fått el - 2 år gamla när jag handlade dom. Detta är första säsongen i min anläggning.

Ska bli intressant att se hur länge dom slutna Biltema-ackarna håller.
Magna-Flash
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 jan 2009 00:04


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster