skapligt off-grid solcellsanläggning

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav tobbelevin 20 feb 2016 21:22

hejhej.. har en stuga ute på en halvö utan el så håller på och bygga mig en solcells"anläggning" =) det som kommer/har satts upp är 3 st 250W 24V solceller, laddningsregulator, inverter 24V-230V med 3000W nominell och 7000 i peak ren sinus såklart 8) och sen 4 st 250 Ah batterier som serie/paralellkopplas till 24V 500 Ah.

här ser ni stugan =)

Bildvinterstuga2016 by tobbe levin barkman, on Flickr


så när man ändå är igång och sliter och ska sätta upp allt så kan man ju leka lite med sakerna man sätter upp tänkte jag =) så byggde en egen "Solcellscentral" med texten Håensjö Kraftbolag haha, så när anläggningen är klar kan jag och kompisarna hålla "Bolagsstämma" och dra nån pysare och wiskey som riktiga bolagspampar och kolla på mätaren när strömen trillar in 8) hur som helst inehåller den laddningsregulatorn och invertern samt plintar för att koppla ihop de hela innnan de matas vidare till en vanlig normcentral..

BildDSC_0121 by tobbe levin barkman, on Flickr


och här har den kommit upp i stugan =) i den vita kanalen går plus och minus kabeln (i egna Vp-rör ner för säkerhetsskull) ner i en låda där batterierna ska stå. plussen går först till en 150 A säkring sen till batteriet.. i lådan kommer även jordkabeln in som sen kopplas till minusen i centralen.. jag slog ner 3 st 1m kopparrör och drog jordkabel emellan dom och sen in så jorden i stugan bör ju vara bra iallafall =)

BildDSC_0148 by tobbe levin barkman, on Flickr


för solcellerna har jag monterat en massa vinklingsbara fästen på taket så jag ska kunna ha dom ståendes på vintern för att fånga den lilla sol som tittar upp över horisonten och även slippa få snö på dom.. sen på sommaren bara fälla ner dom för att få en bättre vinkel mot sommarsolen =) ni ser även en gammal solcell som ska kastas bort den den bröti ihop =) de va förra ägaren som satt upp den =) nu blire lite värre grejer :twisted:


BildDSC_0156 by tobbe levin barkman, on Flickr
tobbelevin
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jun 2015 18:01

Re: skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav rolle50 20 feb 2016 22:07

Bra jobbat härligt att se och intressant
Användarvisningsbild
rolle50
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 01 okt 2011 11:45
Ort: Trollhättan

Re: skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav Bittämjaren 21 feb 2016 17:10

Japp ännu en 24 voltare till :wink:

Jag ser att Håensjö kraftbolag har ordentliga ventilationsöppningar upptill och nedtill i sina solcellscentraler, det är bra, speciellt när du har en kraftfull DC/AC omvandlare inmonterad i centralen.

plussen går först till en 150 A säkring sen till batteriet.. Och så har du en omvandlare på 3500W nominell och 7000 i peak = c:a 150 A nominell och 310 A peak.... njaaa... men det är ju klart, är 150 Amperaren hyfsat trög vilket den antagligen är, så överlever den peakarna från omvandlaren, de är ju bara 102% över säkringens märkström i någon sekund.

Jag ser inte vad för kopplingsplint du använder men jag rekommenderar att batteri och omvandlare sitter kopplade på var sida i samma plint för jag antar att det sitter en påskruvad överbygling som binder ihop 3 plintar med varandra och då blir det mindre vämeutvecling i plinten vid hög belastning.

Du kommer att ha tillräckligt med "solkräm" på sommaren för att inte ställa om panelerna till sommarläge (min åsikt bara :D och latmasken kommer att hindra dig att klättra upp på taket )
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav tobbelevin 21 feb 2016 19:27

ja jag tänkte på de när jag byggde centralen att de inte skulle bli varmt åt prylarna därför ingen botten och lock =) de syns dock inte när man står i rummet =)
det är ordentliga plint haha dom är gjorda för 150 A sen sitter den en "kam" från samma tillverkare som också klarar 150 A =) sen ska ju omvandlaren kopplas till en vanlig elcentral och i den har jag först en huvudbrytare och sen har jag en 16 A säkring som huvudsäkring sen från den ut till ett par 10 A personskyddsbrytare så förhoppningsvis löser någon utav dom före säkringen från batteriet löser =)
tobbelevin
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jun 2015 18:01

Re: skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav tobbelevin 21 feb 2016 19:46

här ser ni hur de kommer bli med den vanliga elcentralen som kommer matas från omvandlaren =) först huvudbrytare sen 16A huvudsäkring och sen ett par 10A personskyddsbrytare för belysning och vägguttag inne/ute osv. sen en 6 A personskyddsbrytare som ska mata uttag och belysning ute på bryggan 8)

BildDSC_0144 by tobbe levin barkman, on Flickr


och idag var jag upp och drog fram kablarna till solcellerna dom ligger i varsit + och - Vprör och kablarna "droppar" av till varje solcell =)
blir nog o se lite bättre ut i sommar när tacket ska få sig en målning och då passa på att ge Vprören samma kulör =)

BildDSC_0163 by tobbe levin barkman, on Flickr
tobbelevin
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jun 2015 18:01

Re: skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav tobbelevin 23 feb 2016 18:52

hejhopp.. idag kom solcellerna upp på taket =) så få se om jag hinner koppla in allt imorgon så de blir driftsättning av systemet då :D
BildDSC_0189 by tobbe levin barkman, on Flickr
tobbelevin
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jun 2015 18:01

Re: skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav hans 24 feb 2016 22:13

Alla tiders fin anläggning har du fritt läge för solen så kommer du att klara dig finfint på dessa tre paneler jag klarade mig utmärkt på 780watt vår till höst2015 inkl. tvättmaskin i mitt permanentboende men så ökade jag till 2300watt i höstas och köpte 230volts kylfrys med massa plus enligt Learning by doing principen så denna vintern har elverket gått och gått och gått......men det verkar som om jag kommer att vara självförsörjande tom.i höst(har i alla fall varit det sedan 8februari).....Jag tror inte....med mitt lite skymnda läge för panelerna att jag skulle klarat kylfrysen speciellt bra på min gamla effekt inte ens på sommaren faktiskt....hej och lycka till
hans
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 01 sep 2014 21:30

Re: skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav tobbelevin 24 feb 2016 22:43

ja det blev bra =) startade upp "anläggningen" idag =) blev kanon =) de laddade som attans när jag tog bort kartongerna jag hade för solcellerna under inkopplandet =) ska ju bli solsken imorgon så lär häva mig ut till stugan och kolla hur de laddar 8) ja jag har ju kylskåp på gasol och värmen i stugan är ju en vedeldad köksspis och en öppen spis så i stort sett bara belysning,stereo,dammsugare och sånt som ska drivas av detta så de klarar det nog av =) ska ta lite kort imorgon när de laddar och lägga upp =)
tobbelevin
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jun 2015 18:01

Re: skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav Mogge 18 mar 2016 20:57

Snyggt. Rejält med Umpf. Räcker att driva perkulatorn eventuellt även destillatorn. Så länge det inte är en trefas :wink:
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav tobbelevin 21 mar 2016 11:10

Ja de borde då räcka till musik o belysning ;-) fick åka till USA på jobb i 3 veckor så har ej hunnit provköra systemet än haha. men nu till helgen så ska vi ha angeltävling där ute så då ska systemet provas med både belysning och stereo så då blir de elddopet för det så att säga :-)
tobbelevin
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jun 2015 18:01

Re: skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav tobbelevin 22 mar 2016 02:02

hujj.. har 2 frågor nu till er =) var ut nu på kvällen och kollade till anläggningen och de var ju kolsvart så inge laddning från solcellerna och batteribanken låg på ca 26,4 volt vilket borde vara fulladdat ? men på mätaren står de bara 65 % (har ställt in 500 Ah som batteribank ) men de kan ju ej stämma va ? sen en till fråga bara för säkerhets skull jag har ju AGM batterier och på intstälningen av Laddningsregulatorn finns de 3 alternativ Flooded,, Sealed Flooded och även Gel.. vilket ska jag ha tycker ni? vad jag fattat går väll Gel och Sealed Flooded lite under samma kategori vad jag hittat på internet.. tack på förhand för svar..
tobbelevin
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jun 2015 18:01

Re: skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav OlleP 22 mar 2016 17:27

tobbelevin skrev:hujj.. har 2 frågor nu till er =) var ut nu på kvällen och kollade till anläggningen och de var ju kolsvart så inge laddning från solcellerna och batteribanken låg på ca 26,4 volt vilket borde vara fulladdat ? men på mätaren står de bara 65 % (har ställt in 500 Ah som batteribank ) men de kan ju ej stämma va ? sen en till fråga bara för säkerhets skull jag har ju AGM batterier och på intstälningen av Laddningsregulatorn finns de 3 alternativ Flooded,, Sealed Flooded och även Gel.. vilket ska jag ha tycker ni? vad jag fattat går väll Gel och Sealed Flooded lite under samma kategori vad jag hittat på internet.. tack på förhand för svar..

Laddspänning undrar jag också över.
Nu på vintern har jag ställt in 14.9volt på mina agm, nu till våren har jag dragit ner spänningen till 14.4.
Ska jag dra ner ytterligare till sommaren?
Vad är det egentligen som gäller för agm.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav Bittämjaren 23 mar 2016 19:31

26,4 volt i viloläge efter en ordentlig uppladdning borde vara väldigt fulladdat, enligt min åsikt.
Det motsvarar boost return voltage i listan jag har hittat från någon batteritillverkare

Laddningsspänningar_blysyrabatterier.png
Laddningsspänningar_blysyrabatterier.png (133.84 KB) Visad 16003 gånger

Varför man i alla rutor måste skriva x2/24V för 24V förstår jag inte. Man kunde lika gärna skrivit vid 24V alla värden x2 på ett ställe.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav Mogge 23 mar 2016 20:17

Angående procenten. Misstänker jag att det är State Of Charge (SOC) som du ser. Och det är hur långt laddcykeln har kommit.
Laddcykeln kan ta flera timmar, även med fulladdade batterier. BOOST t.ex. tror jag din controller håller i ca 2h. Värt att nämna är att laddcykeln börjar på ny krita varje dag.

Screen Shot .png
Screen Shot .png (42.9 KB) Visad 16075 gånger


För AGM är det Sealed som gäller om jag inte missminner mig.
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav Mogge 23 mar 2016 20:37

OlleP skrev:
tobbelevin skrev:hujj.. har 2 frågor nu till er =) var ut nu på kvällen och kollade till anläggningen och de var ju kolsvart så inge laddning från solcellerna och batteribanken låg på ca 26,4 volt vilket borde vara fulladdat ? men på mätaren står de bara 65 % (har ställt in 500 Ah som batteribank ) men de kan ju ej stämma va ? sen en till fråga bara för säkerhets skull jag har ju AGM batterier och på intstälningen av Laddningsregulatorn finns de 3 alternativ Flooded,, Sealed Flooded och även Gel.. vilket ska jag ha tycker ni? vad jag fattat går väll Gel och Sealed Flooded lite under samma kategori vad jag hittat på internet.. tack på förhand för svar..

Laddspänning undrar jag också över.
Nu på vintern har jag ställt in 14.9volt på mina agm, nu till våren har jag dragit ner spänningen till 14.4.
Ska jag dra ner ytterligare till sommaren?
Vad är det egentligen som gäller för agm.


Håller du konstant 14,9v eller är det under BOOST? Har för mig min controller boostar till 14,5v, och floatar på 13,6v. Men kopplade på en temp-givare eftersom det i extremfall svänger 50grader i stugan. All right, teoretiskt i alla fall :)

Kompenserar 30mV/℃ vid 12v anläggning. 50 grader svägningar ger ändå 1,5v i skillnad max/min.
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Nästa

Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron