Övervakning av pelletsbrännare och förbränning.

Ved, pellets, gengas, m.m.

Re: Övervakning av pelletsbrännare och förbränning.

Inläggav McB 30 okt 2015 23:01

RÖD@nörd skrev:Hur lång kabel behöver du?

Jag har haft en rätt stor rulle 8 x 0,75 eller 1,00 + jord svart markkabel och det kan finnas någon bit kvar av den men det måste jag kolla i så fall.

Då det är markkabel är det entrådiga ledare men kabeln är ganska böjlig ändå eftersom det är många mindre ledare i den.


Om det skulle finnas runt 3 till 6 meter vore ju fint, 3 kanske är snålt men det hjälper mer än ingen kabel alls :D

Nu ska jag filosofera om matematik och tal som inte är delbara med varandra från 10000 upp till 32000000 och ner till -32000000.
Kan bli snurrigt gissar jag :D
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Övervakning av pelletsbrännare och förbränning.

Inläggav RÖD@nörd 31 okt 2015 01:14

Hej, jag har nog kabeln på ett annat ställe och jag ska kolla när jag är där nästa gång.
Sex meter borde det vara minst och det enda du behöver betala är frakten, men det borde räcka med nån hundring med Schenker eller DHL...

Kan dröja nån vecka eller två men du får ett besked hur det gick via PM :)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Övervakning av pelletsbrännare och förbränning.

Inläggav McB 01 nov 2015 02:49

Tack men jag löste det en annan väg och byggde upp ett nod system med separat strömmatning till varje nod.
Så nu är kabelförlusterna ok och allt funkar som det ska, en programändring underlättade också då jag spred ut mätpunkterna på olika sensorer så dom ytterst sällan eller aldrig sker samtidigt :D
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Övervakning av pelletsbrännare och förbränning.

Inläggav Fritte 01 nov 2015 12:13

Kan du inte använda dig av en klocka istället för att räkna ut tid per programvarv?
Kostar inte många kronor på ebay. Men välj isf den lite dyrare DS3231 över DS1307. DS1307 har en viss förmåga att gå för fort/sakta.
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Övervakning av pelletsbrännare och förbränning.

Inläggav McB 06 nov 2015 21:11

Fritte skrev:Kan du inte använda dig av en klocka istället för att räkna ut tid per programvarv?
Kostar inte många kronor på ebay. Men välj isf den lite dyrare DS3231 över DS1307. DS1307 har en viss förmåga att gå för fort/sakta.


Jo klocka finns i tankarna men inte av den orsaken, har ingen klocka att labba med så för stunden blir det programvarv.
Ganska smidigt att räkna på trots allt när man vet ungefärligt antal varv per minut, behöver ju inte sekund precision på dessa mätningar det jag däremot inte vill missa är varven på skruven.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Övervakning av pelletsbrännare och förbränning.

Inläggav McB 09 dec 2015 13:35

Skulle man kunna använda en digital potentimeter för att simulera en tempgivare till shuntautomatiken?
Tänkte att Arduinon skulle styra shunten den vägen efter inne och utegivare, tempgivaren till shunten är en pt1000 1000Ohm vid 0 grader.
Så 1100-1300Ohm lär väl vara aktuellt.

Görbart eller bara bökigt?
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Övervakning av pelletsbrännare och förbränning.

Inläggav McB 27 jan 2016 15:10

Gick på en liten mina när jag labbade med appen Blynk, inte appens fel. Det var jag som var klantig.

Lyckades under uppladdning till arduinon trycka på knappen för seriell monitor,
det sänkte bootloadern på kortet och gav en bunt felmeddelanden.
Skapligt okunnig som jag är om hur såna saker funkar började letandet,
efter att ha läst åtskilliga tutorials utan att hitta mina förutsättningar att återställa en Mega med Uno.
Till slut hittade jag denna http://www.geeetech.com/blog/2012/07/reinstall-arduino-bootloader-using-arduino-as-isp/
där man använder ICSP porten och pin10 vilket gör det mycket lättare,
det förekommer flera varianter på hur man gör och vilka pins man ska använda och det beror på vilken version och modell av arduino man ska lägga in botloadern på rörigt värre. ICSP varianten blir rätt bara man har den på korten.
Har fortfarande inte lärt det som händer bakom men funkar gör det tack och lov.

Blynk = smidigt värre :D
Screenshot_2016-01-26-21-01-41.png
Blynk homescreen
Screenshot_2016-01-26-21-01-41.png (77.29 KB) Visad 7018 gånger


Riktigt smidigt att få och funka.
Behövs inte många rader kod och är skapligt lätt att förstå hur det funkar.
Nu kan jag ha rätt bra koll på vad som händer med pannan, ska bara ställa lite larmgränser för att skicka mail och få in blynks "real time clock" .
Nu är denna kopplad mot ett nätverk utan databegränsning så jag kan ösa på hur mycket som helst, är nog värre om man har begränsad data men det går att begränsa upp & ner laddning med lite matte eller en klockfunktion så man laddar ner/upp 1 gång per dygn eller så.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Föregående

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster