Phocos DCL överskottsenergi

Allt som rör webbutiken och dess produkter

Phocos DCL överskottsenergi

Inläggav Mogge 24 jul 2015 22:23

Köpte en Phocos DCL härifrån för snart ett år sedan. Nu har jag äntligen kommit till skott..
Men lyckas inte få den att "trigga" Har försökt koppla enligt manualen (bild). Har även försökt gå in med batteri på Input +/-. DC/DC funktionen fungerar men inte överskottsenergi-funktionerna.

Kan det vara så att den inte gillar 24v solpaneler?

Regulatorn EP Solar MPPT
Batterier 12v. 14.5v fulladdade med strålande solsken

http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i ... cts_id=631

Capture.png
Capture.png (68.35 KB) Visad 22415 gånger
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Phocos DCL överskottsenergi

Inläggav Bittämjaren 01 aug 2015 12:09

Jag har läst "manualen" .... Många ord och lite sagt och ingen förklaring på vad anslutningarna gör, bara att det ska vara kopplat på det här sättet mot de övriga produkterna i deras sortiment. :x
Jag antar att dina byglingar är rätt ställda. Jumper1=7, Jumper2=1-2, Jumper3=2-3 (fabriksinställningar).

Eftersom utspänningen alltid är lägre (max något lägre) än inspänningen kommer den inte att kunna ge full laddning på "överskottsbatteriet" som i normala fall är startbatteriet i dragfordonet el. motsv. och där är det inte viktigt att komma upp i full laddning den här vägen, bara bli av överskottet.

Men ställ jumper2=2-3, Jumper3=1-2 och koppla någon 12V last på utgången istället för batteri t.ex. fläkt, LEDlampa el. liknande och se om den aktiveras när det är dags att "hälla" ut överskottet. :idea:
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Phocos DCL överskottsenergi

Inläggav Mogge 01 aug 2015 19:31

Jo manualen "rullar på" men inte mycket matnyttigt. Står att den ska fungera med 12v system. Refererar till ett appendix som jag dammsugit hela Internet efter men inte hittat.

Första testerna gjordes utan last med en multimeter. Sedan med en liten halogenlampa. Ev. kan det vara så att ett separat batteri behöver kopplas in på output!? Men då faller min plan. Tänkte koppla till ett relä, och köra ut överskottsenergin via ett justerbart ström/spänning nätaggregat till vattenpump och övriga byggnader. Kabeln ligger redan i backen.

Har tagit hem DCL'en. Ska testa lite med labbaggregatet under mer kontrollerade former. Testade det mesta i jumper-väg. Men dubbelkollar det igen. Har dragit ett mail till tillverkaren, får se vad dom svarar.
Köpte denna för att det skulle bli simpelt. Hade kunnat lösa det med övervakningen och Raspberryn men det blir inte så användarvänligt..

Beställde för övrigt endel grejer från autemashop.com till kretsen vi pratat om i en annan tråd. Det var 1,5 månader sedan. Betalt har jag gjort, inga grejer har kommit, och mail svarar dom inte på :evil: Den butiken har jag inga problem att hänga ut!
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Phocos DCL överskottsenergi

Inläggav McB 04 aug 2015 19:45

Tack då vet jag var jag inte ska handla pryttlar till experimenten, hoppas grejerna kommer förr eller senare.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Phocos DCL överskottsenergi

Inläggav Mogge 06 aug 2015 10:54

Nah, får inte till det. Tycker jag försökt mig på det mesta inkopplingsmässigt. Gick ända upp till 20 volt. Men inget händer.

Ifall någon kommer över kopplingsschema eller löser detta på egen hand säg gärna till.
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Phocos DCL överskottsenergi

Inläggav Mogge 20 aug 2015 20:53

McB skrev:Tack då vet jag var jag inte ska handla pryttlar till experimenten, hoppas grejerna kommer förr eller senare.


Grejerna kom till slut. Efter lite drygt 2 månader..
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Phocos DCL överskottsenergi

Inläggav Göran 04 sep 2015 03:25

Mogge, har du fortfarande problem med den där Phocos DCL-prylen? I så fall fixar vi det. Skicka ett PM, eller ett mail.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Phocos DCL överskottsenergi

Inläggav Mogge 05 sep 2015 20:42

Vi släpper det,

Sköt om dig!
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Phocos DCL överskottsenergi

Inläggav Sryd 20 jan 2018 00:21

Fick du den någonsin att fungera? Eller har du hittat något annat motsvarande?

Funktionen med alternativ destination för överskottsenergi är något som jag söker, gärna till den prisnivå som den verkar ligga på.
Sryd
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 dec 2017 21:09

Re: Phocos DCL överskottsenergi

Inläggav Sryd 20 jan 2018 01:23

Never mind, insåg nyss att den bara klarar av 1A vid 12V, det är alldeles för lite för mitt tänkta behov.
Sryd
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 dec 2017 21:09


Återgå till 24-voltsbutiken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron