Beställt 4 solpaneler

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav Göran 06 apr 2014 00:08

Ingen aning, men kanske har det med cellernas och solpanelernas storlek att göra? Färre, men större celler kanske håller produktionskostnaden nere och då bara blev det så? Kanske vill man hålla vissa mått på panelerna så att utrymmet i containrar nyttjas maximalt?

Servicemanual med schema kanske finns, men inte tillgängliga för småskuttar i sista ledet innan slutkund.

Fråga gärna, men håll frågorna på en låg nivå så jag kan svara. :-)
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav krikav 06 apr 2014 09:52

Bittämjaren skrev:"Morningstar har ju skrivit max 1600 watt vid 24 volt" låt mig gissa, står det max 800W vid 12 V, då är det i så fall amperen som är den viktiga parametern för "stjärnans" kapacitet. :wink:


http://www.morningstarcorp.com/wp-conte ... TdsEng.pdf (andra sidan)
12v 800W, 24v 1600W, 48v 3200W.
Men jag får inte ihop det med 60 ampere...
Borde ju vara
720, 1440 och 2880...?
Men det kan ju vara så att de räknar hem lite effektförluster, så att slutgiltig effekt ur mpptn aldrig kommer överstiga 60A, vid 1440W paneler?

Jag mailade morningstar och frågade i måndags, i fredags fick jag ett svar "Tack för ditt mail, jag skickar vidare detta till teknikerna."
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav krikav 06 apr 2014 09:54

Göran skrev:Ingen aning, men kanske har det med cellernas och solpanelernas storlek att göra? Färre, men större celler kanske håller produktionskostnaden nere och då bara blev det så? Kanske vill man hålla vissa mått på panelerna så att utrymmet i containrar nyttjas maximalt?


Jag tror på det där med färre och större celler som håller produktionskostnad nere.
Att dom inte lät panelerna bli ännu större kan nog ha praktiska anledningar som kontainermått, eller monteringsutrustning och sånt.
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav Bittämjaren 06 apr 2014 11:35

krikav vid 26,67 Volt batterispänning stämmer det med 1600W, man har väl helt enkelt angett en effekt som är ett medelvärde mellan uppladdat och påbörjad urladdning på ett batteri.
Vissa specifikationer kan vara avrundade till något lätthanterligt värde.

Det är samma sak med mycket annat här i livet, Man säger inte -'jag var och köpte ett 479W värmeelement igår'- utan man säger 500W istället,
eller ännu värre -' Jag vill ha ett 25V bly-syra batteri '- :mrgreen:

Som jag ser det: En 60A morgonstjärna hanterar en effekt på c:a 800W vid 12V, c:a 1600W vid 24V och c:a 3200W vid 48V systemspänning, effekten kommer att variera med spänningen vid samma ström.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav krikav 07 apr 2014 19:01

Fick svar ifrån morningstar nu.
"Hello krikav,
that is a base figure calculated 28 volt regulation multiplied by 60 amps. Use link below to our 'Product Selector & String Calculator', it is an excellent tool to help you select correct product for your application."
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav FlashTec 19 nov 2014 23:59

Läste på första sidan att någon var emot en speciell typ av batteri på grund av kort förbrukningstid. Kom ihåg att diverse järnbruk och så köper gamla batterier till ett rätt så bra kilopris
FlashTec
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 nov 2014 18:21

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav Bittämjaren 15 jan 2015 23:59

Inlägget jag gjorde här flyttade jag till viewtopic.php?f=1&t=2589&p=33629#p33629
Rubriken passade bättre. 8)

Ännu ett experiment på min 24V anläggning :!:
Jag har satt upp 2 st 60 cell paneler på husets sydöstra vägg som är direktkopplade till batteriet.
Eftersom dessa paneler inte är avsedda för batteriladdning så ska jag se om de ändå kan användas för detta.
Min tanke är:
På morgonen när batterierna har laddats ur under natten så kommer den lägre cellspänningen att göra att panelerna
kan ge (nästan) full ström i första passet på batteriladdningen för att senare under dagen tas över av 72 cell
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav krikav 05 mar 2015 17:21

Har hittat information om mina batterier:
http://malmvagn.se/arkiv/sho.php?id=0790

Jag har bara 17 fungerande celler, de har 1.36v obelastat och 1.2v belastat.
Systemet fungerar bra nu, och beroende på hur mycket kräm jag tar ut ur det, så får jag ut allt mellan 300 till 600Wh.
Inte illa för 50-60 år gamla batterier!

Jag satte inställningen på morningstaren till gel-batterier, för att få så låg laddningspänning som möjligt, det ska gå att manuellt konfigurera TS:en också, men har inte tagit mig för det ännu.


Funderar lite på hur mycket ström man kan räkna med att man får under en solig dag... Ett beräkningsverktyg har gett mig att jag får i snitt 2.7kWh per dag över året med mina 1kW solceller.
Men hur mycket får jag på en solig dag?
Om det kan ramla in 10kWh en dag, så kanske jag bör tänka om mitt koncept att ha en såhär pass liten batteribank
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Föregående

Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster